Gasketel/Condensatieketel

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

Gasketel/Condensatieketel

#1 , 03 feb 2019 11:11

Hallo heb een aantal vragen over het plaatsen van een condensatieketel in appartemensgebouw.op 1-schouw zijn er 3 appartementen aangesloten volgen mijn architect.
volgens mijn architect en installateur is het ook mogelijk bij mij om individueel te gaan via schouw omdat ik juist onder het dak woon.
moet ik als ik dat laat doen toelating vragen op algemene vergadering of cindicus?Moet heel de gemeenschap daardan op stemmen of zijn die drie appartementen genoeg?als er plannen nodig zijn kan ik die dan altijd aanvragen via architect kopies daarvan of waar kan ik die vinden van de schouwen alleen want die hebben wij nooit zelf gekregen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 feb 2019 12:26

De volledige groep mede-eigenaars zal hierover moeten stemmen op de AV, voor zover het punt vooraf op de agenda werd gezet door de syndicus.

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 03 feb 2019 12:30

en als de meerheid bv tegenstemt kan ik geen condensatieketel plaatsen,bv als het hoogdringend is?ik kan alleen op de schouw.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 03 feb 2019 12:34

1. technisch: wat u wil doen is riskant; in een gebouw waar ik mede-eigenaar ben heeft de plaatsing van tubering in de bestaande schouw ten behoeve van 1 appartement voor gevolg gehad dat de atmosferische branders van de andere ketels om de haverklap uitvielen (wegens te weinig resterende diameter); overgang moet dus gelijk gebeuren voor alle appartementen op eenzelfde schouw!!
2. juridisch: nagaan in de statuten of de schouwen volledig gemeenschappelijk zijn ofwel dat er deelgemeenschappen worden omschreven per schouw; in dat geval kunnen jullie stemmen per schouw; met 2/3 meerderheid.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 feb 2019 15:44

Gezien je juist onder het dak woont, kan je mogelijks een nieuwe rechtstreekse schouwuitgang maken, voor uw ketel alleen dan, maar daar moet je ook toestemming van de AV voor hebben

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2019 17:04

Beste

Voor de aan- en afvoerkanalen wordt de condensatieketel verbonden met een speciale concentrische dubbelwandige buis. De buitenste opening dient om lucht aan te zuigen, de binnenste buis om rookgassen af te voeren. Dat kan zowel via een bestaande schouw als met een opening via dak of buitenmuur.

Indien u via de muur van uw appartement de dubbelwandige buis kan laten installeren heeft u wellicht geen toelating nodig van de VME. Gewoon een offerte vragen aan een vakman en laten installeren. Gezien de wet verplicht om enkel nog condenserende ketels te plaatsen loopt u wellicht weinig risico op problemen mocht men dit op de spits willen drijven.

Een condensatieketel vereist ook een afvoer voor het condenswater. Dat mag via de gewone afvoerleiding
naar de riolering. Indien er geen riolering in de buurt is, wordt een condensaatpomp geplaatst.

https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... nder_0.pdf

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 03 feb 2019 17:16

als met een opening via dak of buitenmuur.
Voor beide oplossingen heb je de toestemming van de VME nodig, want je maakt openingen in een gemeenschappelijk deel van het gebouw (dak en gevel)

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

#8 , 06 feb 2019 14:41

waar kan ik aan plannen geraken van de algemene schouwen allemaal van ons appartement- gebouw?Bij architect ,of bij gemeente want zelf hebben wij zo een groot plan niet in ons bezit?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 06 feb 2019 14:44

Als ze bestaan zou de syndicus die moeten hebben.
Gemeente is ook een optie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

#10 , 06 feb 2019 18:01

Ze bestaan daar ben ik 100%Procent zeker van maar syndicus heeft ze niet.maar ik kan verder met alle informatie dan ga ik naar het kadaster van mijn gemeente,hartelijk dank

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 06 feb 2019 20:01

Op het kadaster zelf hebben ze die niet. Die hebben enkel de bodempercelen.
Je kan ze vinden op de bouwdienst van de gemeente, als ze nite te oud zijn. Anders zullen ze moeten gaan zoeken in de archieven.
Van welk bouwjaar is het gebouw?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 feb 2019 11:58

(het kadaster heeft veel meer dan enkel bodempercelen hoor, al zeker sinds de laatste vier jaar krijgen zij alle goedgekeurde bouwplannen van uitgevoerde stedenbouwkundige vergunningen)

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

#13 , 07 feb 2019 14:03

het gebouw is van 1999

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”