Achterstallige huur

Marie1417
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Achterstallige huur

#1 , 02 feb 2019 19:14

Dag allemaal

Ik wil via deze weg even informeren naar de huurwetgeving wanneer je achter staat met de betaling van de maandelijkse huur.

Ik ben enkele maanden geleden in de financiële problemen terecht gekomen waardoor ik genoodzaakt was om 2 maanden betaling van huurgeld over te slaan. Dit werd reeds in orde gebracht een tweetal maanden geleden.

Ik draag de financiële kater nog steeds mee en de afgelopen maand januari kon ik mijn huishuur alweer niet betalen, ik deed 2 dagen terug wel de betaling voor de maand februari.

Er staat dus momenteel 1 maand open.

Ik sprak reeds met de huisbazin maar die stelde zich, ook gezien de voorgaande (reeds opgeloste) achterstand, niet echt schikkelijk op en deelde me mee dat ze "de procedure ging inzetten".
Haar schoondochter is advocate.
Wanneer ik online de wetgeving na ga, verneem ik dat een huurder 3 maanden dient achter te staan met de betaling van de huur alvorens hem/haar te kunnen dagvaarden bij de Vrederechter.

Is dit absoluut correct ?

Ik heb momenteel 300€ kunnen sparen, en ik betaal maandelijks 625€ aan huur.
Nu zou ik de huisbaas willen voorstellen van alvast 325€ over te maken en later in schijven de overige 300€ af te lossen.
Is de huisbaas dan sowieso verplicht dit voorstel te aanvaarden ?
Ook al zouden de schijven van afbetaling niet veel mogen bedragen voor mij (en uiteraard bovenop de maandelijkse betaling gebeuren).

Daarnaast is het zo dat mijn onderbuurvrouw weinig tolerant is naar me, en in het verleden al is haar beklag deed bij de huisbazen over mijn te luide muziek of mijn toenmalig lief.
Deze klachten zijn niet meer relevant vandaag en dateren van toch wel één jaar terug, toch zet ze de 'boycot' naar mij toe nogal door en probeerde ze reeds de andere huurders hierbij te betrekken, dit wel zonder enorm succes, ik zie hun amper.
Ik hou sinds maanden enorm veel rekening met haar, en het feit dat ze onder me woont, alleen vraag ik me af of deze kwestie mee doorslag zou kunnen geven bij de door de huisbaas vermelde procedure "die ging ingezet worden" ?

Hoe dan ook woon ik heel graag in mijn appartement en wil ik alles doen om verdere problemen te vermijden en ik wil van zekerheid kunnen uitgaan wat bovenstaande betreft.

Moet ik mij zorgen maken ?

Ik hoor het heel graag als iemand mij hierin wil/kan bijstaan met advies.

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 feb 2019 20:04

Dat is nite correct. Zelf na 1 maand achterstand kan een verhuurder al laten dagvaarden. Alleen zal een vrederechter er u dan nog nite uitzetten, maar een afbetalingsplan voorstellen. Als je dat dan niet navolgt, sta je op straat.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 02 feb 2019 20:11

De kans is dus groot dat u een haalbaar afbetalingsplan kan voorstellen (lees maar gerust dat u het opgelegd krijgt) , dat u dan ook rigoureus zal moeten volgen. En dan zit u voorlopig safe.

Eigenlijk is het goed voor u dat de verhuurder nu al een procedure zou inzetten; waarschijnlijk zal het om een verzoeningsprocedure gaan. De achterstal verder laten oplopen, dat zou u pas echt in de problemen brengen.

Reclame

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2019 09:02

Sorry mensen, maar de regels liggen anders....

https://www.wonenvlaanderen.be/premies/ ... chterstand

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 03 feb 2019 09:23

Als ik me niet vergis gaat het hier over de alombekende regels van het even bekende Vlaams Huurgarantiefonds..

Bent u zeker dat de verhuurders van TS hierbij aangesloten zijn?

Trouwens, hebt u al eens opgezocht hoeveel van die contracten zijn afgesloten ?

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2019 10:03

Klopt inderdaad, was te snel...gaat over huur garantiefonds. Sorry!

In de wet staat nergens hoeveel maanden huurachterstal de huurder moet hebben opdat de verhuurder de ontbinding van de huurovereenkomst zou kunnen vragen aan de rechter. Elke rechtbank beslist dan ook van geval tot geval

Terug naar “Huren”