Uithuiszetting volwassen zoon (69 jaar)

Jobie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Uithuiszetting volwassen zoon (69 jaar)

#1 , 01 feb 2019 12:01

Situatie:
Moeder 90 jaar woont in haar huis op de 1ste verdieping. Is nog goed bij geest, maar hulpbehoevend.
- Haar grootste wens: thuis sterven
Oudste zoon 69 jaar woont reeds 30 jaar met zijn vriendin/vrouw op het gelijkvloers: 2slk, living, eetkamer, keuken, badkamer en tuin.
- Betaalt geen huur en wil zijn moeder laten plaatsen in een rusthuis
Jongste zoon 62 jaar en ik hebben 20 jaar op de zolderverdieping gewoond: 2 kamers 9m², gemeenschappelijk gebruik van keuken en badkamer van moeder
- Wij staan achter de wens van zijn moeder om thuis te sterven

Sinds begin 2016 komt de dochter van de jongste zoon dagelijks van 08u30 tot 16u30 voor haar grootmoeder zorgen.
In mei 2016 was er voor de 2de keer een aanvaring tussen de 2 broers en heeft de oudste jongste broer geslagen. Er is er toen een PV opgemaakt voor slagen en verwondingen
Toen hebben de jongste zoon en ik besloten om te verhuizen en praten zij niet meer met elkaar
Sindsdien moest de dochter van de jongste zoon er voor zorgen dat voordat zij naar huis ging, haar grootmoeder eten en drinken had zodat de oudste broer ’s avonds niet naar boven hoefde
Als de oudste zoon een weekend of in de zomer een maand naar de camping ging, kwam de dochter van de jongste zoon, met haar man en 3 jarige dochter
een weekend/maand bij de haar wonen
In mei 2018 is de moeder even opgenomen in het ziekenhuis en mocht ze enkel naar huis als er continue opvang was.
De dochter van de jongste zoon heeft dan besloten om met haar man en dochter te gaan inwonen bij haar grootmoeder. Zij is nu ingeschreven als mantelzorger
De jongste zoon gaat dagelijks een bezoekje brengen en zorgt samen met zijn dochter voor de boodschappen
De oudste zoon doet helemaal niets meer. Zelf eens dag gaan zeggen bij zijn moeder is te veel. Hij heeft al meermaals laten vallen dat hij gaat verhuizen, maar tot op heden…
Dat zou ideaal zijn, want dan kan de moeder op het gelijkvloers gaan wonen en kan zij met haar rolstoel naar de tuin of mee naar de winkel. Want nu gaat ze van haar bed in de rolstoel en naar de keukentafel en ‘s avonds in de andere richting
Rond kerst krijgen we te horen dat de oudste broer ernstig ziek is. De jongste broer besluit om na 3 jaar de plooien glad te strijken en op bezoek te gaan in het ziekenhuis.
Operatie is gelukt. Oudere broer zal volledig herstellen en tussen de broers lijkt alles lijkt terug goed te komen
Maar 24/7 voor uw grootmoeder zorgen beginnen zijn tol te eisen, want er eens even tussenuit willen, dat gaat zo maar niet. Als de dochter van de jongste zoon bv eens naar de winkel, de post of met haar dochter even naar het parkje (achter de hoek) wil gaan, zorgt zij altijd dat haar grootmoeder alles bij de hand heeft. Maar ze is nog niet van de trap en daar staat de vriendin/vrouw van de oudste broer al in de deur: wat ga jij doen, wanneer ben jij terug…
Vorige woensdag is alles geescaleerd. De man van andere dochter van de jongste broer is jarig en we willen hem verrassen. Maar ja de mama…
geen probleem zegt de moeder gaan jullie maar. De dochter van de jongste zoon heeft er s middag lekker voor gekookt, ze ligt in bed, tv aan, water en boterhammetjes voor ’s avonds liggen klaar
In het restaurant krijgt de dochter van de jongste zoon sms van de vriendin/vrouw van de oudste broer: waar zit je, hoelang blijven jullie nog weg…
Om 19u hebben wij hen afzet en zijn wij, de jongste zoon en ik, naar huis gereden. Toen we net thuis waren krijgen we telefoon dat we dringend moeten terugkomen omdat er ruzie was. De oudste broer had namelijk zijn zoon laten komen om ruzie te stoken. Toen wij toekwamen, er zijn nog wel woorden gevallen, maar kwam uiteindelijk alles tot rust. Na een uur zijn wij terug naar huis gereden, maar we waren nog geen 5 min weg of terug telefoon. De zoon van de oudere broer was nl terug naar boven gekomen en had de dochter van de jongere broer aangevallen en haar man is toen tussengekomen en heeft de politie opgeroepen. Er is een PV opgemaakt
Wij zijn die ruzie grondig beu en bang dat het nog erger gaat worden. Welke stappen kunnen wij nemen om de oudste zoon uit het huis te zetten, zodat de rust kan terugkeren en de moeder beneden kan gaan wonen.
graag advies
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2019 12:12

Ik ga even héél eerlijk zijn: ik heb héél dit epistel niet gelezen, dus ik doe wat "aannames" gebaseerd op de eerste paar zinnen en de laatste zinnen.

1. Moeder is geestelijk nog gezond en eigenaar van de woning.
2. Als moeder bepaalde inwonenden in haar woning er weg wil, kan ze naar de vrederechter stappen om te eisen dat zij die woning verlaten.
3. Kans is héél groot dat de vrederechter op die wens zal ingaan, maar zal de inwonenden die er weg moeten wel wat tijd geven om een ander onderkomen te zoeken.

Dus welke stappen moet je nemen? Zeker zijn dat de moeder de uithuiszetting ook wenst, en indien dit zo is, samen met moeder naar de vrederechter stappen om dit te eisen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 feb 2019 12:23

Kan er ook niet aan uit alhoewel ik alles heb gelezen.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”