Financiële regeling bij co-ouderschap

Voetbalzettie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Financiële regeling bij co-ouderschap

#1 , 01 feb 2019 11:47

Door de rechtbank werd voor mijn 3 kinderen co-ouderschap uitgesproken, ook fiscaal co-ouderschap. Voorts moeten ook alle verblijfsoverstijgende kosten gedeeld worden en moeten mijn ex vriendin en ikzelf maandelijks elk € 100 op een kindrekening storten.
Op zich wel geen negatief vonnis maar hetgeen ik niet volledig mee akkoord ga is dat mijn ex vriendin de volledige kinderbijslag (€ 561, ondertussen als alleenstaande waarschijnlijk meer dan € 650) krijgt.
De reden hiervoor is om het verschil in inkomsten te compenseren, maar om die inkomsten te berekenen werd natuurlijk gekeken naar de inkomsten van in het verleden waar de kinderen alle 3 ten laste stonden van mij, de inkomsten van nu komen totaal niet meer overeen met hetgeen in het vonnis. Volgens mij heeft mijn ex vriendin een groter maandelijks inkomen dan mij momenteel, terwijl ik een hoger diploma heb en fulltime werk dus m.a.w. wordt ik gestraft hiervoor, wij waren maar feitelijk samenwonend dus heb ik in feite niks meer te maken met mijn ex vriendin buiten de kinderen maar met de kinderbijslag kan zij praktisch haar volledige huishuur betalen. Ikzelf zou willen dat een deel van de kinderbijslag naar de kinderen gaat of dat mijn ex vriendin meer moet storten op de kindrekening want € 200 voor 3 kinderen is nogal weinig vind ikzelf, kosten zullen nog stijgen eens de kinderen ouder worden en naar het middelbaar moeten.
Ik zit nu met een dilemma om wel of niet in beroep te gaan tegen deze uitspraak, aan de ene kant ben ik blij met de verblijfsregeling en ben ik blij dat ik mijn kinderen toch veel zie waardoor ik geneigd ben om niet in beroep te gaan, ook het feit dat het contact met mijn ex vriendin niet echt goed is, ik vrees een beetje dat zij dan ook lastig zal doen als ik in beroep ga en heb al redelijk wat miserie gehad met haar. Langs de andere kant vind ik het niet eerlijk dat zij de volledige kinderbijslag krijgt terwijl we de kinderen evenveel bij mij zijn en ik evenveel kosten heb en als ik nu enkele maanden akkoord ga denk ik dat het dan moeilijk is om dan nog de zaak opnieuw te bekijken.
Mijn vraag is dan ook of hier iemand ook in dergelijke situatie zit of ervaring heeft met dergelijke situatie en wat ik het beste zou doen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 01 feb 2019 12:46

Is de uitspraak recent? Zo niet, kan je niet meer in beroep gaan maar wordt het nieuwe zaak.

Of je die stap zet is een keuze die je moet afwegen. Moest je toch in beroep gaan, betwist dan zeker ook meteen het fiscaal co-ouderschap. Met 3 kinderen is dat sowieso in jullie nadeel.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Voetbalzettie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2019 13:18

Beste

Bedankt voor uw reactie.

Het vonnis is nog redelijk recent van eind december 2018. Zou het kunnen dat fiscaal co-ouderschap steeds verplicht wordt door de fiscus bij gelijkmatige huisvestiging?

Reclame

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2019 17:39

Ik dacht dat je maar 1 maand de tijd hebt om in beroep te gaan.

Terug naar “Echtscheiding”