Verlof in mijn opzegperiode

Fillies
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verlof in mijn opzegperiode

#1 , 31 jan 2019 19:35

Hey,

Mijn opzeg door ontslagen te worden start komende week (15 weken). Nu heb ik verlof staan die goedgekeurd was. Wat ik begrijp uit wat ik kan vinden is dat dit verlof mijn opzeg verlengd. Nu wil de werkgever dat die 15 weken gewoon vanaf volgende week beginnen en dit onderling vastleggen. Dit vind ik zelf niet heel vervelend dus wil persoonlijk wel instemmen.
Geef ik hierdoor afstand van bepaalde rechten of teken ik beter geen overeenkomst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2019 23:22

Dit vind ik zelf niet heel vervelend dus wil persoonlijk wel instemmen.
Geef ik hierdoor afstand van bepaalde rechten of teken ik beter geen overeenkomst?
op basis van art 44 kb 25/11/1991 mag u zich dan aan een schorsing verwachten van de rva, als je tegen dan nog geen ander werk hebt

bovendien moet je een afstand van je rechten doen via een dading aangezien de wetgeving inzake opzeggingstermijnen dwingende bepalingen zijn, waarvan je niet zomaar kan afwijken. wat je als werknemer best niet tekent


je kan wel een overeenkomst tekenen dat je in die geplande periode solicitatieverlof opneemt ipv verlof, indien je niet meer dan 15 dagen verlof neemt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Fillies
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2019 04:57

Dus even ter verduidelijking. Niets tekenen of opstellen om de opzeg ter verkorten (die door het verlof dus verlengd wordt)? Nu dat zijn 12 verlofdagen. Deze kan ik wel ruilen in sollicitatieverlof zonder enig verlies van rechten? Dit maakt ook niet uit of ik die sollicitatiedagen dan in het buitenland zit? Ik wil mij namelijk omscholen dus wil ook mijn uitkering niet kwijtspelen. Ik blijf natuurlijk uitkijken naar interessante vacatures maar ik wil mijn profiel sterker maken voor een carriereswitch te kunnen doen.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2019 08:16

Beste,

Zoals hierboven aangegeven teken het huidige voorstel niet! U zal niet meer aanzien worden als een vrijwillige werkloze.
Een voorstel kan inderdaad zijn om schriftelijk overeen te komen om deze dagen als sollicitatieverlof worden opgenomen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2019 11:41

Dit maakt ook niet uit of ik die sollicitatiedagen dan in het buitenland zit?
theoretisch gezien wel, maar als je werkgever hiermee akkoord gaat is er geen probleem
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 feb 2019 11:42



Zoals hierboven aangegeven teken het huidige voorstel niet! U zal niet meer aanzien worden als een ONvrijwillige werkloze.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 feb 2019 11:44

Dag de reden,

bedankt voor de correctie :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”