Beslag onder derden op een bankrekening

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

Beslag onder derden op een bankrekening

#1 , 31 jan 2019 16:40

Ik begrijp niet goed hoe beslag op een bankrekening werkt. De bank bevriest de rekening van een schuldenaar zodra er een akte van beslag binnenkomt. Wat gebeurt er als er verder geld werd gestort op die rekening? Kan de schuldenaar dat geld gebruiken voor andere verrichtingen, of staat alles geblokkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2019 17:10

Deze rekening word volledig geblokkeerd.
Daar kan je niks meer met doen, al wat erop gestort word blijft erop staan, dit kan de doodsteek zijn van de zelfstandige, snel een WCO aanvragen of de boeken onmiddellijk neerleggen als het een vennootschap is, en dan heeft de beslager er ook niks van want de centen gaat naar de curator..

Bij zelfstandigen die in nauwe schoentjes zitten, die zorgen ervoor dat op een werk rekening juist gepast geld word gestort, en dat zij bij een andere bank ook een rekening heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2019 19:34

Enkel het bedrag dat op de rekening staat op het ogenblik dat beslag gelegd wordt, wordt geblokkeerd
http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 27&lang=NL

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2019 20:05

Enkel het bedrag dat op de rekening staat op het ogenblik dat beslag gelegd wordt, wordt geblokkeerd
http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 27&lang=NL
Is dit zo ?
Daar heb ik geen ervaring mee, maar wel oude kennissen die ik geholpen heb, ik dacht dat alles wat erop kwam ook geblokkeerd werd !

Die mensen hebben dan ook ogenblikkelijk een andere rekening bij een andere bank geopend .

Dit is dodelijk voor een zelfstandige.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#5 , 31 jan 2019 23:35

Ik snap dan niet goed. Wat gebeurt er eigenlijk met een rekening die werd "geblokkeerd"? Stel dat er verder geld binnenkomt: mag de eigenaar bv. dat geld afhalen? Zo ja, ik zie niet in welke mate de rekening "geblokkeerd" werd. De eigenaar blijft zijn rekening gewoon verder gebruiken tot op het bevroren bedrag. :roll:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 feb 2019 09:01

Zoals ik het begrijp wat scorpioen schreef en dit zal juist zijn, word enkel het geld dat er op dit ogenblik als de deurwaarder de akte van het BEWAREND BESLAG bewaard door de bank tot er een vonnis is dat deze gelden mag naar de persoon die het beslag heeft laten leggen.

Maar alles wat er nadien opkomt is niet bij dit beslag en kan door de rekening houder afgehaald worden .

Ik heb toch de ervaring van bij bepaalde personen dat men toch beter verder werkt met een andere rekening, en dit ga ik hier niet opschrijven welke rekening je dan moet nemen (dit forum dient daar niet voor) zodat men op deze ook geen beslag kan legen, kan perfect
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#7 , 01 feb 2019 13:42


Ik heb toch de ervaring van bij bepaalde personen dat men toch beter verder werkt met een andere rekening, en dit ga ik hier niet opschrijven welke rekening je dan moet nemen (dit forum dient daar niet voor) zodat men op deze ook geen beslag kan legen, kan perfect
:?: Ik kan me voorstellen dat je best een nieuwe rekening gaat openen bij een kleinere bank.

Terug naar “Bank & Beurs”