Vals Facebookprofiel

De Valk
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Vals Facebookprofiel

#1 , 27 jan 2019 12:23

Beste

Op facebook staat er een vals profiel met een foto van mijn interieur op naam van mij met 1 letter verschil.

Iemand heeft dus foto's bemachtigt en deze op internet gezet.

Quid?

https://siriuslegaladvocaten.be/is-een- ... strafbaar/

PS het is nu verwijderd! na deze post!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 27 jan 2019 12:52

U geeft het antwoord zelf al in uw link. Nu het profiel weg is en er geen schade mee berokkent is? U kan een aangifte jegens onbekende doen bij de politie, maar de onderrichtingen van het parket zijn dat er bij zulke zaken en zonder directe aanwijzingen naar een verdachte dat meb een vpv dient op te stellen. Dit wordt zelfs niet verzonden naar het parket.

Grote hamvraag is dus: is er met dat profiel schade (morele of financiële) toegebracht?

De Valk
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jan 2019 13:47

Vermits een foto van mijn interieur werd gebruikt
- zonder mijn toestemming
- zich hebben voorgedaan als mij in berichten tav derden
- op onrechtmatige wijze deze foto hebben kunnen bemachtigen via mijn opslag

Antwoord hamvraag : neen

Laten we verder het strafrechtelijk luik beschouwen.
Of het parket vervolgt of niet is niet belangrijk.
Is dit strafbaar?

https://siriuslegal.wordpress.com/2011/ ... uter-cher/?

Reclame

De Valk
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2019 16:26

Het profiel werd onmiddellijk verwijderd.

Facebook schreef :
"We hebben het profiel verwijderd omdat het in strijd is met onze richtlijnen voor de community inzake identiteit en privacy. Wat laten de eigenaar van het profiel weten dat het profiel is verwijderd, maar niet wie het profiel heeft gerapporteerd."


Dank u

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jan 2019 18:24

De vraag is hoe komt men aan je foto's van je huis, als je ze zelf nooit heeft ergens opgezet ???

De persoon moet je bijzonder goed kennen, anders is dit onmogelijk en ook moet men op de hoogte zijn van je klacht bij facebook .

Ik kan me niet indenken dat iemand foto's heeft van mijn interieur .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2019 11:58

Tja, als die foto's "in the cloud" staan (google drive, onedrive, etc...) kan dit gehackt worden, natuurlijk.

Maar ik vraag me af wat de "dader" als bedoeling had? En hoe de TS hier op uitgekomen is? Moest iemand een profiel aanmaken op mijn naam met één letter verschil, ik zou het niet weten, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 28 jan 2019 15:14

Tja, als die foto's "in the cloud" staan (google drive, onedrive, etc...) kan dit gehackt worden, natuurlijk.
En dat is eender hoe strafbaar, zelfs proberen, en er hoeft geen "schade" te zijn voor betrokkene.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jan 2019 16:05

En dat is eender hoe strafbaar, zelfs proberen, en er hoeft geen "schade" te zijn voor betrokkene.
Da's waar, maar de betrokkene heeft blijkbaar meer interesse in het valse facebookprofiel dan in het feit dat een wildvreemde aan zijn privé foto's geraakt is. Da's zijn goed recht, natuurlijk...

Moest iemand een vals facebook profiel maken voor mij en ik zie dat deze persoon foto's gebruikt heeft van mij waar hij normaal gezien niet zou aankunnen, dan was dat vals facebook profiel wel het minste van mijn zorgen, eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

De Valk
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2019 20:50

Moest iemand een vals facebook profiel maken voor mij en ik zie dat deze persoon foto's gebruikt heeft van mij waar hij normaal gezien niet zou aankunnen, dan was dat vals facebook profiel wel het minste van mijn zorgen, eerlijk gezegd...
Dat is uw goed recht maar irrelevant.
De persoon moet je bijzonder goed kennen
Klopt. Deze persoon is ook de enigste die het bestaan ervan kende.
...anders is dit onmogelijk en ook moet men op de hoogte zijn van je klacht bij facebook ....
Facebook heeft op enkele minuten na mijn rapportering het profiel verwijderd.
]"We hebben het profiel verwijderd omdat het in strijd is met onze richtlijnen voor de community inzake identiteit en privacy. Wat laten de eigenaar van het profiel weten dat het profiel is verwijderd, maar niet wie het profiel heeft gerapporteerd."
"Wat" door mij vetgedrukt vermits ze blijkbaar geen spellingscontrole hebben bij Facebook.

De persoon die erop uitkwam beweerde een chat te hebben gehad met mij wat dus onmogelijk is.
Hij kon echter géén gesprek laten zien met de inhoud en facebook weigert alle verdere informatie aangaande de data en logs voor het verwijderde profiel.
Ik heb echter wel nog een screenshot kunnen maken van het profiel.

Schending van de Privacywetgeving en onrechtmatige toegang tot een informatiesysteem is strafbaar.
Degenen die het verdacht vinden dat ik dit aanhaal mogen me via P.M. hun naam, e-mailadres en gsm-nummer doorsturen.
Neen dank u. U hebt recht op Privacy en dat respecteer ik.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 jan 2019 09:30

Misschien moet je eens het volledige verhaal vertellen? Blijkbaar is dit gebeurd door iemand die jij WEL kent? In uw openingspost zeg je "iemand heeft dus blijkbaar foto's bemachtigd..." terwijl je nu zegt dat je weet wie die "iemand" is.

Wij weten dus totaal niet hoe de vork in de steel zit. Voor hetzelfde geld zit jij midden in een scheiding, en heeft uw bijna-ex een profiel aangemaakt met enkel uw familienaam (wat op zich niet echt strafbaar is zolang jullie getrouwd zijn) en een foto van jullie interieur, bijvoorbeeld om één en ander te kunnen verkopen van meubelen. In zo'n geval is er niets strafbaars gebeurd.

Dus wees concreter in uw vraag. Je weet veel meer dan wat je hier zegt, en het feit dat je dingen verzwijgt, betekent dat we maar één kant van het verhaal horen, en bijgevolg onmogelijk objectief advies kunnen geven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Issued
Berichten: 1227

#11 , 30 jan 2019 15:56

Parket hanteert meestal: geen schade is geen vervolging. Daarom mijn vraag.

Welk deel van de privacywetgeving zou er geschonden zijn?

Zoals Tom hierboven aanhaalt is het inderdaad opportuun dat je alle gegevens behalve namen laat weten. Een verhaal met gekende dader is een heel ander verhaal.

De Valk
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 jan 2019 17:00

Dus wees concreter in uw vraag. Je weet veel meer dan wat je hier zegt, en het feit dat je dingen verzwijgt, betekent dat we maar één kant van het verhaal horen, en bijgevolg onmogelijk objectief advies kunnen geven.
Is het aanmaken van een vals profiel op sociale media strafbaar indien men daarbij een een foto gebruikt van derden?

Ik weet niet wie dit profiel gemaakt heeft aangemaakt en waarom.

Issued
Berichten: 1227

#13 , 30 jan 2019 17:08

ongeachte welke foto men gebruikt is het aanmaken van een vals profiel strafbaar, het wordt echter niet altijd bestraft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 jan 2019 20:27

Is het aanmaken van een vals profiel op sociale media strafbaar indien men daarbij een een foto gebruikt van derden?
In welk geval? Mogelijk is dit aangemaakt door iemand die net dezelfde naam heeft als jij? Er is iemand in Vlaanderen die exact dezelfde naam heeft als mij en ook een facebookprofiel heeft. Dat is geen vals profiel.
Ik weet niet wie dit profiel gemaakt heeft aangemaakt en waarom.
Als er maar één persoon is die aan die foto kon geraken, denk ik niet dat het zo moeilijk is om uit te vissen wie dit profiel gemaakt heeft, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

De Valk
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 feb 2019 20:52

ongeachte welke foto men gebruikt is het aanmaken van een vals profiel strafbaar, het wordt echter niet altijd bestraft.
Dank u.

Terug naar “Privacy-bescherming”