Pandwissel

Spievensterke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Pandwissel

#1 , 27 jan 2019 22:34

Hallo Allemaal,

mijn vrouw en ik denken er aan te verhuizen omdat onze huidige woning te klein wordt vanwege het kindje dat er is bijgekomen en we er graag nog eentje willen. Momenteel wonen wij in een eigen huis dat door mijn vrouw is aangekocht in 2012.
Het probleem is eigenlijk dat mijn vrouw, door het niet stipt betalen van een andere lening bij een andere bank, op de zwarte lijst beland is. Bijgevolg kan zij dus geen nieuwe lening krijgen. Dit is een probleem aangezien we het volgende huis samen willen kopen.
Ik vraag me af of hier een pandwissel mogelijk is. Er wordt immers geen nieuwe lening aangegaan maar de oude blijft behouden en de hypotheek wordt overgezet naar het nieuwe huis.

Concreet: Is het mogelijk om een pandwissel te doen als je op de zwarte lijst staat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 28 jan 2019 08:49

Technisch gezien denk ik dat een pandwissel geen probleem is; de kredietverstrekker moet wel akkoord gaan, en daar zou het schoentje kunnen knellen.

Hebt u al eens met de bank gesproken ?

"Er wordt immers geen nieuwe lening aangegaan." Ook geen supplement om de nieuwe woning te betalen?

Spievensterke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2019 11:46

Als ik me niet vergis moeten bij een pandwissel het nieuwe huis en het oude van ongeveer dezelfde waarde zijn.
Het huis waar we nu in wonen is in 2012 gekocht voor 217500€. Als we naar een nieuw huis zoeken van die waarde, moet er toch geen supplement gevraagd worden.
Wat ik me wel realiseer is dat ik bij een pandwissel niet mee op de lening kan komen te staan, aangezien de huidige lening onveranderd blijft.
Momenteel zijn we nog niet met de bank gaan praten. We willen eerst goed ingelicht en voorbereid zijn vooraleer we iets ondernemen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 28 jan 2019 13:32

Zeer goede houding, dat informeren...

Maar de beste, en in elk geval juiste, informatie omtrent de mogelijkheid zal u toch bij de bank moeten halen.

Willen zij wel doorgaan met die lening, willen zij de nodige aanpassingen doen en hoeveel, enzovoort...



Veel hangt af van de afhandeling van het krediet waarvoor uw vrouw in problemen kwam, allemaal dingen die uw eigen bank het beste kan beoordelen.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 30 jan 2019 23:44

Belangrijke elementen

- pandwissel is geen nieuw krediet maar enkel wijziging waarborg
- voor zover nieuwe waarborg even veel of meer waard is dan oude waarborg zie ik geen probleem
- u kan waarschijnlijk wel een 'gemeenmaking' van het krediet vragen waardoor u medelener wordt en ook fiscale aftrek realiseert (voor zover de woning ook in mede eigendom komt). Op dat ogenblik wordt de waarborg voor de bank immers sterker, omdat ook uw loon in aanmerking komt voor loonbeslag bij wanbetaling. bank verbetert dus haar positie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Spievensterke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 feb 2019 17:29

Mijn excuses voor het late antwoord, ik had geen bericht gekregen dat er een antwoord geplaatst was :/ .

We hebben 2 jaar geleden bij de bank al eens getracht om mijn naam mee op de lening te zetten, maar kregen toen te horen dat dit dan een herziening wordt en dat dit niet gaat omwille van de zwarte lijst melding van mijn vrouw.
We hebben ondertussen contact opgenomen met de bank. Eerst gingen ze ons terugbellen, wat niet gebeurd is, de 2de keer via iemand anders, moest het aan de bevoegde dienst doorgegeven worden en dan gingen ze ons terug contacteren ivm de mogelijkheden.
Ik heb er duidelijk bijgezegd dat er GEEN nieuwe lening aangevraagd wordt, enkel een overdracht van de bestaande lening... Ik vraag me af wat er dan zolang kan duren...

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 07 feb 2019 17:38

Die zwarte lijst melding van uw vrouw zal niet helpen..
Iemand moet zijn verantwoordelijkheid nemen, ook bij de bank, en soms is het enthousiasme daarvoor niet enorm groot :(

Spievensterke
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 feb 2019 14:04

Vanmorgen nog maar eens contact opgenomen met de bank. Zonet krijg ik het bericht dat een hypotheekoverdracht alleen mogelijk is wanneer de NBB melding geregulariseerd is.

Waar is dit goed voor????Er wordt toch helemaal geen nieuwe lening aangegaan?????

Terug naar “Kopen”