Aanvraag collectieve schuldenregeling

Afta1968
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aanvraag collectieve schuldenregeling

#1 , 21 jan 2019 22:36

Beste Allen,

Mijn advocaat heeft voor mij en mijn vrouw een tijdje geleden (ondertussen 6 maanden geleden) een verzoek tot collectieve schuldenregeling ingediend. Ik was tot een jaar geleden zelfstandig (zaakvoerder van een bvba) en mijn schulden bedragen ongeveer 40 000 euro. Sinds een jaar werk ik als arbeider aan een lage loon (maandelijkse ongeveer netto van 1400 euro) en mijn vrouw werkt deeltijds en verdient 450 euro netto.
(Het verzoek werd eigenlijk ingediend voor mij en mijn vrouw samen aangezien we allebei als garant stonden voor een vroegere lening die we nu niet zomaar kunnen terugbetalen wegens te weinig middelen).
Ik maak me echt zorgen waarom het verzoek nog steeds niet aanvaard is. Is het normaal dat het zo lang duurt (6 maanden)?


Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2019 10:07

Dit duur lang en 6 maanden zal wel nu beginen dat je nieuws zal krijgen !

Als ik van u was zou ik er toch nog eens goed over nadenken om in de CSR te gaan !!

Het heeft veel voordelen maar ook enorm veel nadelen, waarom ben je persoonlijk niet in faillissement gegaan, je was al zeer lang verschoonbaar verklaart !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#3 , 22 jan 2019 17:31

Mijn echtgenote is begin 2006 in CSR gegaan, ze had op dat moment voor een kleine € 30 000 aan schulden.
Zij is toen hulp gaan vragen bij het OCMW van Hasselt, die hebben voor haar een aanvraag ingediend.
Zij is pas effectief beginnen te betalen rond 2007, een dik jaar nadat ze haar aanvraag had ingediend, er waren in haar geval wel een paar schuldeisers die moeilijk deden.

6 maand lijkt me dan zeker niet onrustwekkend lang... natuurlijk is dit wel iets dat je best opvolgt.

Reclame

Afta1968
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2019 20:43

Eerst en vooral, bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben al meer gerust door te horen dat 6 maanden niet TE lang is. De reden dat ik snel in CSR wil gaan is wegens de voorlopige (niet altijd redelijke) afbetalingen die ik aan mijn schuldeisers doe in afwachting van de CSR zodat ze ondertussen niet met gerechtsdeurwaarders naar mijn huis komen. Het bedrag dat ik voorlopig maandelijks betaal is 400 euro. Vergeleken met ons inkomen is dit geen klein bedrag waardoor we in wat moeilijkheden zitten.
Mijn advocaat had mij aangeraden om in de CSR te gaan. Ik had eigenlijk niet echt kennis van persoonlijk in faillisement gaan en wat het precies inhield.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#5 , 26 jan 2019 10:51

Als de aanvraag gebeurd is ben je - dacht ik - toch al in bescherming? Of vergis ik me hierin?

Afta1968
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jan 2019 18:20

Oorspronkelijk dacht ik ook dat je in bescherming bent eens de aanvraag gebeurd is, maar de deurwaarders bleven aandringen en daardoor moet ik hun maandelijks een bedrag betalen.
Ik heb ook geen verzoeksbewijs voor de CSR ontvangen van mijn advocaat, terwijl ik dit al een paar keer heb gevraagd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2019 09:00

Van de crs weet ik het niet.

maar bij de WCO dus de zelfstandigen, ben je beschermd van als men het verzoekschrift af geeft aan de griffie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#8 , 27 jan 2019 12:58

Oorspronkelijk dacht ik ook dat je in bescherming bent eens de aanvraag gebeurd is, maar de deurwaarders bleven aandringen en daardoor moet ik hun maandelijks een bedrag betalen.
Ik heb ook geen verzoeksbewijs voor de CSR ontvangen van mijn advocaat, terwijl ik dit al een paar keer heb gevraagd.
Bizar... mijn vrouw had een papier van het OCMW gekregen daarvoor. Bij mijn WCO had ik een kopie van het verzoekschrift thuis liggen.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#9 , 27 jan 2019 13:04

Wat zegt je advocaat hierover?

Afta1968
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 jan 2019 22:40

Ik zal mijn advocaat terug spreken. Hij neemt heel vaak gewoon niet op, maar hij heeft me niet verteld dat je berscherming hebt eens de aanvraag is ingediend.
Een paar weken geleden zei hij dat hij mij het bewijs van het verzoekschrift ging sturen, maar hij heeft het nog altijd niet gedaan.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”