Onterven enig kind?

Anneke1957
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onterven enig kind?

#1 , 21 jan 2019 18:13

Mijn ouders zijn beiden nog in leven.
Ik heb geen contact meer met hen.
Zij hebben hun woning geschonken aan mijn zoon. Ze zeggen dat ze mij (enig kind) onterfd hebben.
Wat gebeurt er als er één van beiden overlijdt?
Wat gebeurt er als ze beiden overleden zijn?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 21 jan 2019 18:18

Ze kunnen u maximum voor 50 percent onterven.
Ze moeten wel een testament maken.
Zonder testament erft u alles.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 21 jan 2019 18:31

U erft weliswaar ook zonder testament niet wat uw ouders weggeschonken hebben. U kan wel het initiatief nemen om als ze meer dan 50% weggeschonken hebben uw erfdeel van minimaal 50% op te eisen. Maar gaat u dat uw zoon aandoen ? ...

Zo kunnen uw ouders grote delen van hun roerend vermogen in tac21 levensverzekeringen steken met bv ook je zoon als begunstigde. De bank zal dan uitbetalen aan de zoon en jij zal initiatief moeten nemen om uw erfenis (alles als er geen testament is) op te eisen.

Als wettige erfgenaam zal jij hoedanook de successieaangifte moeten (laten) doen.

Reclame

Anneke1957
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2019 18:16

Beste

Bijkomend vraagje: er is een testament. Wat is de rol van de notaris hierbij?
Mijn zoon en ik komen prima overeen. Ik ben niet van plan om het hem lastig te maken. Hij heeft een eigen huis en een mooi gezinnetje. Mijn kleindochter is mijn alles. Kan ik (een deel) van mijn erfdeel aan haar schenken?

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 01 feb 2019 18:36

U mag toch vrij over zeker 50% volledig zelf beschikken?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 01 feb 2019 18:39

En met akkoord van zoon zelfs alles.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”