Wonen in een LEZ

bergmans
Topic Starter
Berichten: 8

Wonen in een LEZ

#1 , 15 jan 2019 22:04

Beste,
Ik weet niet echt waar deze vraag te stellen en mijn verhaal is hier misschien al ergens aan bod geweest.

Het gaat over het verbod dat steden (en later misschien zelfs gemeenten) opleggen aan voertuigen die niet voldoen aan steeds stijgende EURO normen om ze niet meer toe te laten binnen hun gemeentegrenzen. (Low Emission Zone)
Buiten het feit of dit een goede of slechte beslissing is, heeft dat voor gevolg dat de bewoners die binnen deze zone wonen en die zulke voertuigen bezitten niet meer van huis weg kunnen zonder in overtreding te zijn. Ze zijn dus verplicht hun auto te verkopen en een toegestaan voertuig aan te schaffen. Of hun auto ergens buiten de zone te parkeren.

Blijkbaar is zoiets toegestaan zonder de minste tegemoetkoming (tenzij voordelen op openbaar vervoer, huurfietsen en dergelijke). Maar is dat zo? Heeft nog niemand zich daar tegenover verzet? Is dat geen schending van gelijkheid van alle Belgen? Iemand die buiten deze stad woont, kan kiezen van er niet binnen te rijden maar als je er woont, heb je deze keuze sowieso niet meer.

Ik woon in zo een LEZ, maar voor mij stelt het probleem zich nog niet, ik kan nog enkele jaren verder rijden met de 2 auto’s van ons gezin, we hebben een grote en een klein Diesel waardoor we ons kunnen aanpassen aan het type traject dat wij willen afleggen en kochten diesels juist omdat dit type voertuigen voor zelfde afgelegde kilometers veel langer mee gaan.
Toen ik ze kocht (2012), was er nog geen melding van zulke verbodsregels en waren toen mijn plannen van te investeren in deze auto's om er zo lang mogelijk mee te blijven rijden.

Ik weet dat in Antwerpen de federatie van oude voertuigen een proces heeft aangespannen tegenover de gemeente omdat oldtimer liefhebbers die er wonen hun hobby plotseling onmogelijk is gemaakt, ze mogen met hun oldies niet meer uit de garage rijden.
Zou de stad geen vrijstelling moeten geven aan burgers die voor de aankondiging van hun beleidsplan reeds verboden voertuigen bezaten, of boetevrije toegang geven van hun thuis naar de rand van de stad, of een schadevergoeding?

Misschien bestaat er een wetstekst die alle steden in dit domein volmacht geven.

Graag advies.
Jean-Paul.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 15 jan 2019 22:11

Deze vraag is hier al een paar keer teruggekomen, maar neen, er is niets mis met deze wetgeving.

bergmans
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 15 jan 2019 23:10

dank U.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 16 jan 2019 00:50

Het is alvast een goede zaak dat diesel duurder geworden is dan benzine. Fijn stof en NOx zijn supererg en moeten eruit. Dit staat los van sjoemelsoftware... PS. Heb ook nog een oude euro3 landrover defender diesel die niet in sommige LEZs binnenmag maar k ben akkoord met het principe.

k Vind ook dat oldtimers niet kunnen in een LEZ gezien de velehuidige misbruiken maar kan er weer mee leven als de vele tienduizenden valse oldtimers op de schroothoop staan. PS. Heb zelf een oldtimer uit 1975.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 16 jan 2019 16:29

Zou de stad geen vrijstelling moeten geven aan burgers die voor de aankondiging van hun beleidsplan reeds verboden voertuigen bezaten, of boetevrije toegang geven van hun thuis naar de rand van de stad, of een schadevergoeding?
Het moet niet.

Brussel HG is naar verluid een dergelijke regeling van plan, maar Vlaanderen heeft dat niet ingevoerd.
De voorwaarden inzake de LEZ zijn trouwens gewestelijke materie.
Een stad/gemeente beslist om ze al dan niet in te voeren.

bergmans
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 20 jan 2019 19:09

"Brussel HG is naar verluid een dergelijke regeling van plan, maar ..."

Dat moet ik dan proberen op te volgen.
Onze grote auto is 6 jaar oud en heeft maar 40.000 km, wordt en zal vooral gebruikt worden voor de vakantie en als trekker. Met een strikte toepassing van de LEZ regel, zou iemand die momenteel een meer ‘EURO’ vervuilende diesel bezit en jaarlijks die zelfde 40.000 km aflegt, wel een jaar vroeger zijn wagen moeten laten staan, maar hij zal wel 4 à 5 keer meer bezoedeling hebben geproduceerd. Ergens oneerlijk vind ik.

Terug naar “Milieurecht”