Kindrekening met volmacht

ManInTheMiddle
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Kindrekening met volmacht

#1 , 18 jan 2019 11:05

Beste,

Mijn ex en ik hebben al enkele jaren een rekening ifv de kinderen waar we beiden volmacht op hebben. Dit is nergens (contractueel) vastgelegd maar gewoon onderling afgesproken. We betalen beiden een maandelijkse bijdrage en het kindergeld komt er ook op.

We zitten nu in een (financiele) conflictsituatie en ik heb van de bank gehoord dat we beiden de volmacht hebben om alles ineens over te schrijven naar onze prive rekening. Ik ben dat zelf niet van plan maar zij is al enkele keren verrassend uit de hoek gekomen.

Als zij dit zou doen, is dat strafbaar (niet-officiele kindrekening) of heeft ze dat recht sowieso omdat ze een volmacht heeft?

Als ik het er met haar over zou hebben (we kunnen de volmacht beperken tot een bepaald bedrag) vrees ik dat ik haar op ideeen breng.
Misschien moet ik - om me in te dekken de helft eraf halen en haar zeggen hetzelfde te doen en alles 50/50 te betalen vanaf nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jan 2019 13:39

Ik veronderstel toch dat er een clausule in jullie vonnis/akkoord staat waarin wordt vermeld dat er geen uitgaven met de kindrekening mogen gebeuren tenzij het een opgelijste kost is; of met uitdrukkelijke toestemming van beide ouders?
Het ontvreemden van kindergelden is strafbaar en zou alleen maar in mevrouw haar nadeel spelen: verarming van de kinderen, niet in staat om belang van kinderen boven eigenbelang te plaatsen, ...

ManInTheMiddle
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2019 09:26

Het probleem is dat we geen vonnis hebben; enkel een Word document dat we indertijd hebben opgesteld (in goede tijden) en waar we ons tot nu toe aan hebben gehouden. Maar dat heeft dus geen rechtswaarde blijkbaar?

Reclame

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2019 11:17

Als jullie tot op heden dat document trouw hebben nageleefd, kan er verondersteld worden dat jullie daar mee akkoord zijn - tenzij er structurele wijzigingen zijn in jullie situatie? (grondige verandering van inkomen etc)

Terug naar “Echtscheiding”