Is het wettelijk verplicht houder te zijn van een telefoonnummer ?

bevlison
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Is het wettelijk verplicht houder te zijn van een telefoonnummer ?

#1 , 17 jan 2019 18:12

Ik liet de telefoon los bij introductie van smartphones in combinatie met overdracht van beslissing over aantal bellen vooraleer het antwoordapparaat opneemt naar de providers.

Wat bedoel ik met loslaten? welja, eerst was dat niet op zak houden, vervolgens uitschakelen antwoordapparaat en intussen weet ik al een paar maanden mijn telefoon niet liggen. Eigenlijk wil ik dat nummer schrappen omdat ik het gebruik ervan door derden helemaal niet opvolg. Die zouden mij daar verantwoordelijk voor kunnen achten gezien ik het telefoonnummer opgaf. Anderzijds was opgave verplicht en kon ik niet doorgeven het toestel niet daadwerkelijk te gebruiken.

Geen telefoonnummer hebben, geen domicilie op het Belgish telefoonnetwerk houden als Belg, permanent telefonisch onbereikbaar zijn, het zijn varianten van hetzelfde idee van mijn kant.

Wat zeggen de wetten hierover?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 jan 2019 18:18

Ja.....niets.

Hebt ge iets mispeuterd?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 17 jan 2019 18:37

Er is geen enkele verplichting om een telefoon- of gsm-nummer te hebben. Als je prepaid bent wordt na een bepaalde tijd van niet gebruik het roepnummer simpelweg geschrapt door de operator. Als je prepaid bent en je hebt je vorig jaar niet geïdentificeerd (wettelijk verplichte identificatie van alle prepaid nummers) dan is je nummer normaliter nu ook algeschrapt.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2019 20:01

Wie zou je nu kunnen verplichten om een telefoon te hebben ?

Vroeger hadden wij ook geen telefoon en alles liep ook goed !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 18 jan 2019 14:56


Vroeger hadden wij ook geen telefoon en alles liep ook goed !
Was het toen niet verplicht duiven te hebben? :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jan 2019 15:24

Een aantal zaken zijn me niet duidelijk in uw vraag:
Ik liet de telefoon los bij introductie van smartphones in combinatie met overdracht van beslissing over aantal bellen vooraleer het antwoordapparaat opneemt naar de providers.
:?: :?: :?: Je kan dit toch wijzigen door naar een bepaald nummer van de provider te bellen en het aantal seconden bellen mee te geven na dat nummer? Of gaat dit niet meer, nu?
Eigenlijk wil ik dat nummer schrappen omdat ik het gebruik ervan door derden helemaal niet opvolg.
En wat belet u juist om dat nummer te laten schrappen?
Anderzijds was opgave verplicht
???? Opgave van een telefoonnummer verplicht? Om wat te kunnen doen?
geen domicilie op het Belgish telefoonnetwerk houden als Belg
Domicilie op het Belgisch telefoonnetwerk? Domicilie is uw fysieke verblijfplaats. Verder is er geen "Belgisch telefoonnetwerk", maar een aantal private netwerken van verschillende providers.

Anyway, niemand verplicht u om telefoon of internet te hebben. Enkel een domicilieadres of referentieadres waar men een brief kan naartoe sturen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 18 jan 2019 15:32

"Belgisch netwerk..verplichte telefoon...."

Dit is iemand met heimwee naar de RTT, voorloper van belgacom en proximus.

Of een overtollige proximus werknemer die zijn job tracht te redden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bevlison
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jan 2019 19:03

Je kan wel geen nutsvoorziening of andere doorlopende opdrachten meer boeken, je kan niet online bestellen, geen telenet of microsoft account nog herstellen, je kan je social media account ook niet houden zonder. Je kan het je ook niet veroorloven om tijdens een sollicitatie uit te leggen hoe je tegenover de smartphone staat, laat staan uitleggen waarom je geen telefoonnummer wil opgeven.

Misschien is de vraag of het verplicht opgeven van een telefoon, voor een dienst of activiteit die er niets mee te zien heeft, aan te vechten valt via de wetten? Is het wettelijk toegestaan om een klant of deelnemer uit te sluiten wanneer die geen telefoonnummer wil of kan geven?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 28 jan 2019 20:29

Waarom zou dat niet mogen?
Niemand verplicht je een telefoon te hebben, maar als je er geen hebt kun je er ook niet de voordelen van plukken.
Dat is met alles zo.

Zoals: Aan een promotieactie voor gehuwden kun je ook niet deelnemen als je vrijgezel bent.
Maar toch verplicht niemand u om te huwen.

"Je kan het je ook niet veroorloven om tijdens een sollicitatie uit te leggen hoe je tegenover de smartphone staat, laat staan uitleggen waarom je geen telefoonnummer wil opgeven."

Waarom niet? Toont aan dat je geen consumptieslaaf bent en dus eerder iemand met een sterke persoonlijkheid.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 29 jan 2019 09:20

Je kan wel geen nutsvoorziening of andere doorlopende opdrachten meer boeken, je kan niet online bestellen, geen telenet of microsoft account nog herstellen, je kan je social media account ook niet houden zonder.
Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb pas sedert vorig jaar een smartphone en daarvoor een doodgewone GSM van meer dan 20 jaar oud. Ben al meer dan 10 jaar actief op sociale media, en sedert juni 2010 op JF. Kan gewoon ook via de computer/desktop/ laptop. En via een vast lijn kan je ook iedereen, waaronder de nutsmaatschappijen, Telenet en Microsoft

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 jan 2019 09:25

Je kan wel geen nutsvoorziening
Toch wel. Daarvoor heb je geen telefoonnummer nodig, enkel een adres!
of andere doorlopende opdrachten meer boeken,
Ga langs bij de bank, en die zullen voor u perfect een doorlopende opdracht kunnen aanmaken als je dit wenst.
je kan niet online bestellen, geen telenet of microsoft account nog herstellen, je kan je social media account ook niet houden zonder.
??? Waar haal je dat nu weer? Zowat iedere bibliotheek heeft computers met internettoegang. Daar kan je perfect je e-mails checken, uw hotmail, iets online bestellen, etc... Tja, dat je geen telenet webmail hebt zonder telenet abonnement, is nogal logisch, niet? Maar bij Telenet kan je perfect enkel en alleen internet bestellen. Je hoeft daar helemaal geen telefoon abonnement bij te nemen.
Je kan het je ook niet veroorloven om tijdens een sollicitatie uit te leggen hoe je tegenover de smartphone staat, laat staan uitleggen waarom je geen telefoonnummer wil opgeven.
??? Niemand heeft mij bij mijn sollicitatie gevraagd naar mijn standpunt over de smartphone. Ik werk in een hoog-technologische IT omgeving en heb zelf een oude nokia. Buiten hier en daar eens een grapje erover, en mijn opmerking dat ik 2 weken kan zonder batterij opladen, heeft dit nog nooit voor problemen gezorgd.

Je kan wel geen nutsvoorziening[/quote]Toch wel. Daarvoor heb je geen Misschien is de vraag of het verplicht opgeven van een telefoon, voor een dienst of activiteit die er niets mee te zien heeft, aan te vechten valt via de wetten? Is het wettelijk toegestaan om een klant of deelnemer uit te sluiten wanneer die geen telefoonnummer wil of kan geven?[/quote]Kan je iets concreter zijn? Als hij wil meedoen met een belspelletje, kan je niet aanvechten dat je uitgesloten wordt omdat je geen telefoonnummer hebt, om maar iets te zeggen.

Ik heb een beetje de indruk dat jij problemen maakt waar er geen zijn! Zonder telefoonnummer kan je perfect alles doen wat je wil, maar het gaat misschien een stuk moeilijk er zijn. Wat jij wil is je afsluiten van telefoon / internet / etc... maar wel alle gemakken ervan blijven behouden. Dat kan niet, hé. Je moet kiezen! Het is zoals uw auto verkopen en daarna klagen dat je zoveel met de fiets moet rijden. Tja...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bevlison
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 jan 2019 17:38

Niemand verplicht je een telefoon te hebben, maar als je er geen hebt kun je er ook niet de voordelen van plukken.
Dat is met alles zo.
Nou ja, Microsoft besluit dat ik mijn account enkel kan herstellen (paswoord instellen dus) dmv een code op gsm. Google net hetzelfde, Pidpa watervoorziening zet het als verplicht invulveld en checkt geldigheid bij invulling doorlopende opdracht formulier. Mijn lijst is lang en genuanceerd

Het lijken me die aanbieders die een voordeel halen uit het hebben van mijn telefoonnummer, dat voordeel voor hen is voor mijn persoon een nadeel dat genoeg weegt om niet te plooien en het telefoonnummer van mijn vriendin dan maar op te geven. Van een paar kreeg ik al de vraag of ik wel zeker was van dat nummer? Niet : "het is reeds geregistreerd". Hun systeem ziet dat nummer al gekoppeld aan een ander individu. Maar dat tolereren ze nog.

Ik ben op zoek naar info over wetten en het onderscheid met verplichtingen of verwachtingen, alles boeit me, die info bekeken vanuit mijn perspectief interesseert me....

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 30 jan 2019 17:45

Deze procedure heeft ook te maken met een dubbele controle. Als ik bijvoorbeeld inlog bij taxonline, identificeer ik me met "itsme". De site stuurt dan een bericht naar mijn gsm, waarop ik moet reageren binnen een bepaalde tijd om verder te gaan Er zijn dan meerdere controles : je login, je simkaart, je bevestiging door het intikken van een getal via je gsm,...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 30 jan 2019 19:59

Ik vul NERGENS mijn gsm nummer in, altijd het nummer van mijn vaste lijn. Nog nooit problemen gehad. Ik denk dat TS verslaafd is aan zijn toestel, en denkt dat hij niet meer zonder kan leven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 jan 2019 20:47

Nou ja, Microsoft besluit dat ik mijn account enkel kan herstellen (paswoord instellen dus) dmv een code op gsm.
Neen, dit kan ook door een alternatief e-mail adres te koppelen aan uw account.
Google net hetzelfde,
Google accounts kunnen ook op andere manieren dan via een telefoonnummer gerestored worden als je je wachtwoord vergeten bent.
Pidpa watervoorziening zet het als verplicht invulveld en checkt geldigheid bij invulling doorlopende opdracht formulier.
Ga langs bij hen en ze zullen dit met plezier in orde maken zoder dat je een telefoonnummer moet opgeven!
Mijn lijst is lang en genuanceerd
Neen, uw lijst is misschien wel lang, maar niet correct!
Het lijken me die aanbieders die een voordeel halen uit het hebben van mijn telefoonnummer, dat voordeel voor hen is voor mijn persoon een nadeel
Heu... Ben je wel zeker dat je nog op deze wereld leeft? :roll: :roll: :roll:
Ik ben op zoek naar info over wetten en het onderscheid met verplichtingen of verwachtingen, alles boeit me, die info bekeken vanuit mijn perspectief interesseert me....
Misschien zegt het feit dat er GEEN WET BESTAAT die u VERPLICHT een telefoonnummer te hebben, veel over "uw perspectief".

Uw juridische vraag was: bestaat er een wet die mij verplicht een telefoonnummer te hebben. Het antwoord was klaar en duidelijk "NEEN".

Maar nu kom je af met "Jamaar, zonder telefoonnummer is één en ander wel moeilijker voor mij." Tja, dat kan goed zijn, maar totaal irrelevant! De wet VERPLICHT mij ook niet om de wagen of het openbaar vervoer te nemen, maar ik moet ook niet afkomen met "Jamaar, als ik alles te voet moet doen, is de zee toch wel héél erg ver af!" Da's zo'n beetje dezelfde redenering.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Praat café”