Huuropzeg

loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

Huuropzeg

#1 , 09 jan 2019 09:50

Beste,
Ik had samen met vriendin een huurcontract 3/6/9 vanaf 2015
Vriendin heeft mij verlaten en ik ben verder blijven huren.
Na de 3 jaar van het huurcontract stuurt de huisbaas mij in augustus een huurcontract voor 1 jaar dat automatisch verlengd na die periode tot 3 jaar.
Hij heeft toen de huur van 800 naar 850 euro verhoogd. ik heb het contract pas tegen getekend in november(na veel discussie) en vanaf december betaal ik 850 euro.
Nu is mijn vraag de volgende:
Gaat dat 1 jaar in vanaf augustus of vanaf december. Belangrijk omdat ik mijn huur wil opzeggen.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

#2 , 09 jan 2019 11:51

Een bijkomende vraag

Zit ik nu in feite in mijn vierde jaar huur of in mijn eerste jaar?https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... korte_duur

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2019 12:22

Volgens mij bent u akkoord gegaan met het nieuwe contract door ondertekening,
Had u niet ondertekend dan had uw contract van 3-6-9 nog blijven lopen
Er blijkt niet dat dit contract 3-6-9 is opgezegd door u of door uw verhuurder.
Wanneer uw nieuw contract ingaat moet op het contract zelf staan.

Reclame

loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 09 jan 2019 16:33

Ik heb lang genoeg aangedrongen(tussen augustus en december) om de huur gewoon te laten doorlopen maar verhuurder zei dat de panden in de omgeving meer opbrachten en dat de nieuwe huurwaarde nu 850 euro is.
in de 3 jaar had verhuurder geen indaxatie toegepast en zodoende kwam hij tot een bedrag van 850 euro.
Voor mij is het vooral belangrijk of ik ondanks het tekenen nu in mijn vierde jaar zit of in het eerste jaar.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2019 16:39

Volgens de info die u geeft zit u in het eerste jaar van uw nieuw contract.
Het gaat om een nieuw contract van korte duur, dus dezelfde voorwaarden als het vorige vervallen.
Een slimme zet van uw verhuurder en u hebt u spijtig laten beetnemen.
Je had beter tijdens de discussie met uw verhuurder hier op het forum info gevraagd.
Er zit niks anders op dan in de 4e maand voor het einde van het eerste jaar uw opzeg te doen met 3 maanden.
Als uw verhuurder het nieuwe contract heeft aangeboden in augustus, gaat het in op 01 september 2018 en kunt opzeggen met 3 maanden met ingang van 01/juni/2019. Dus een aangetekende zending verzenden minstens 1 week voor het het einde van mei 2019.
Kijk goed de datum na van het begin van uw nieuw contract.

loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 10 jan 2019 17:48

Ik heb elders vernomen dat het niet mag een nieuw contract aanbieden omdat we samen het vorige getekend hadden en het recht op huren blijft doorlopen

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jan 2019 08:03

Ja dat is net wat ik zeg, maar ik zeg ook dat u het recht op het verder lopen van uw oud contract verloren hebt door het ondertekenen van het nieuwe.
Dus met andere woorden u hebt door ondertekening ingestemd met het nieuwe contract.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 16 jan 2019 07:28

Is het niet zo dat je ongeldige contracten mag ondertekenen, ze blijven ongeldig?
Het is niet uw probleem dat de panden in de regio plots meer waard geworden zijn. Verhuurder had u maar moeten buiten zetten (mits geldige opzeg, en betalen van 18 maanden huurgeld) en een andere huurder zoeken.

Ik zou de teveel betaalde huurgelden in mindering brengen van het volgende bedrag, en daarna terug iedere maand 800 betalen.
Verhuurder moet maar naar de rechter trekken...

loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

#9 , 16 jan 2019 14:40

Bedankt Blaatpraat.
Ik denk dat ik het zo ga proberen.
Ik blijf erbij dat ik naar mijn gevoel in het vierde jaar van mijn huurcontract zit.
Heel belangrijk voor mij omdat ik een appartement wil aankopen en geen verbrekingsvergoeding wil betalen.
Verhuurder heeft trouwens vorig contract zeker niet opgezegd. Stak gewoon in augustus 2018 nieuw contract in de brievenbus.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 jan 2019 15:06

TS. Ik zou met uw 2 contracten eens langs de griffie van het vredegerecht gaan of via de vrederechter gaan.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 16 jan 2019 15:32

En, geeft men op uw griffie ook al juridisch advies?

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 jan 2019 15:51

En, geeft men op uw griffie ook al juridisch advies?
Ja, als het niet druk is.En gratis he.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 jan 2019 17:50

Art. 297 Gerechtelijk Wetboek
De leden van de hoven, rechtbanken, parketten en griffies mogen mondeling noch schriftelijk de verdediging van de partijen voeren en mogen hun geen consult geven.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 jan 2019 18:32

Art. 297 Gerechtelijk Wetboek
De leden van de hoven, rechtbanken, parketten en griffies mogen mondeling noch schriftelijk de verdediging van de partijen voeren en mogen hun geen consult geven.
Ja en, wie gaat er klacht neerleggen?

Terug naar “Huren”