Gepensioneerde langdurig zieke

RonnyD
Topic Starter
Berichten: 19

Gepensioneerde langdurig zieke

#1 , 15 jan 2019 20:44

Ik ben sedert een paar jaar langdurig zieke en in de regeling "toegestane abeid" (volgens MyPension), weliswaar onbezoldigd, maar ik doe het werk graag en wil het voorlopig niet missen. Ondertussen ben ik binnen een goed jaar aan mijn eerste pensioendatum en nu zit een beetje in dubio. In 2020 in pensioen gaan of in 2026 scheelt me volgens de website mypension.be de volle €50 per maand, zo een verschil is er dus niet. Wat ik nu wel ben is gebonden, gebonden aan allerlei regeltjes, terecht, maar enorm ambetant voor een mens als mij, ik zet me graag voor van alles van nog wat in, maar moet voor het minste toestemming vragen aan de adviserend geneesheer, soms durf ik al bijna niet meer want er staat altijd wel iets anders naar mij te lonken waaraan ik wil meewerken.
Dus...overweeg ik dan toch volgend jaar in pensioen te gaan, dan (denk ik tenminste) ben ik terug vrij, doe ik wat ik wil en kan ik (denk ik eveneens) nog van de regeling genieten dat gepensioneerden iets mogen bijverdienen en zal mijn inkomen met weinig moeite even veel zijn als het nu is. Heb ik het nu juist voor of mis ik ergens iets? Ik mag, ook als gepensioneerde langdurig zieke, bijverdienen? Ik hoef niets meer aan te vragen voor al dat vrijwilligerswerk ? Wat geet er veranderen voor mij als ik op pensioen ga, krijg ik ook nog de gunst dat ik mezelf ten laste heb ?
Ik ben nieuwsgierig wat ik hier allemaal ga lezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jan 2019 08:55

Als je een verder van de tussenkomst van het ziekenfonds wil blijven genieten, zal je u ook aan de verplichtingen daaromtrent moeten houden.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 16 jan 2019 09:17

Beste

Vooreerst: u hebt uzelf nooit ten laste. U krijgt een belastingvermindering omdat u een arbeidsongeschiktheid hebt van minstens 66 %. Op uw belastingaangifte moet u aanduiden dat u een zware handicap hebt.

Indien u vanuit uw invaliditeit op pensioen gaat (wat ik vermoed) dan mag u verder blijven aanduiden dat u een zware handicap hebt. U blijft als gepensioneerde dan verder genieten van de belastingvermindering.

Als gepensioneerde mag u een toegelaten beroepsactiviteit uitoefenen (hou hierbij rekening met de voorwaarden en plichten). U mag ook als vrijwilliger actief zijn. Uw diensten als vrijwilliger moet u in principe niet aangeven aan de pensioenkas. Krijgt u een vergoeding als vrijwilliger dan zijn deze fiscaal vrijgesteld, zolang u onder de wettelijke grenzen blijft. De organisatie waarbij u uw diensten als vrijwillger aanbiedt, kunnen u deze grenzen meedelen.
Is uw vergoeding groter, dan is dit niet meer fiscaal vrijgesteld en wordt dit door de pensioenkas ook als een beroepsinkomen aanzien.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

RonnyD
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 16 jan 2019 09:34

Als je een verder van de tussenkomst van het ziekenfonds wil blijven genieten, zal je u ook aan de verplichtingen daaromtrent moeten houden.
Dat was de vraag niet, het is net de bedoeling daar zo vroeg mogelijk uit te stappen. Een beetje een nijdige reactie volgens mij.

RonnyD
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 16 jan 2019 09:35

Bedankt Felix, zoals steeds heb ik een klinkklaar antwoord gekregen, we kunnen verder, het twijfelen is niet meer zo twijfelachtig ;-)

Terug naar “Pensioenen”