Hoe zit dat met succesierechten op een spaarboekje en rekening waar erfgenaam al volmacht over heeft?

Diana S
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hoe zit dat met succesierechten op een spaarboekje en rekening waar erfgenaam al volmacht over heeft?

#1 , 14 jan 2019 14:23

Ik ben enig kind en mijn moeder is reeds lang overleden, mijn vader heeft mij een paar jaar geleden volmacht gegeven over zijn rekening en spaarrekening. Nu wil hij, om mij zo veel mogelijk successierechten te besparen, een spaarrekening op mijn naam openen en zijn geld overbrengen, hij houd zelf het beheer en een volmacht over deze spaarrekening. Hoe zit het dan als hij overlijdt wordt dit ook nog belast door successierechten of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 jan 2019 14:27

Hij moet nog drie jaar blijven leven. Anders valt het nog in de erfenis.
Volmacht speelt geen rol want geeft geen erfrechten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Diana S
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2019 17:40

Volgens mij heeft 3 jaar er niks mee te maken. De volmacht vervalt gewoon. Maar als hij een spaarrekening opent op mijn naam en zelf de volmacht heeft?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 14 jan 2019 17:43

Echter het is wel zo.....
https://www.pauwelsadvocaten.eu/just-a- ... oe-zit-dat

Mits schenkingsrechten van drie percent vervalt dat risico.

De volmacht vervalt bij overlijden. Maar dat was uw vraag niet, daarom heb ik daar niet op geantwoord.

PS: ik zie nu dat de titel van uw vraag niet strookt met de inhoud van uw vraag, maar net het tegengestelde is (volmacht zou naar de erflater gaan, niet naar de erfgenaam)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”