Vraag

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

Vraag

#1 , 14 jan 2019 11:49

Als een meerderjarig kind iets betaald met zijn eigen bankkaart, mag de ouder dat dan in overzicht buitengewone kosten steken?
Mag je een bewijs vragen dat ze dat terug storten op de rekening van kind?
Of mag je de bijdrage van percentage van buitengewone kost op rekening kind storten?
Is al niet de eerste keer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2019 12:03

Moeten dit soort buitengewone kosten niet in overleg gebeuren? En als zo'n kost in onderling overleg goedgekeurd wordt, moet de ouder dit dan niet betalen?

Als het kind zoiets koopt met de eigen bankkaart, dan is het de beslissing van het kind om iets aan de kopen. Lijkt me dan niet om een buitengewone kost te gaan die door de ouders moet gedragen worden, toch?

Over wat soort kosten gaat dit dan, als ik vragen mag? Stel dat jullie als ouders beslissen dat het kind bijvoorbeeld een nieuwe laptop voor school nodig heeft, is het dan niet logischer dat één van de ouders deze betaalt, en niet dat het kind deze zelf betaald en dat daarna dit geld door de ouders moet teruggestort worden? Want in dat geval krijg je situaties zoals je hier beschrijft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2019 12:57

Moeten dit soort buitengewone kosten niet in overleg gebeuren? En als zo'n kost in onderling overleg goedgekeurd wordt, moet de ouder dit dan niet betalen?

Als het kind zoiets koopt met de eigen bankkaart, dan is het de beslissing van het kind om iets aan de kopen. Lijkt me dan niet om een buitengewone kost te gaan die door de ouders moet gedragen worden, toch?

Over wat soort kosten gaat dit dan, als ik vragen mag? Stel dat jullie als ouders beslissen dat het kind bijvoorbeeld een nieuwe laptop voor school nodig heeft, is het dan niet logischer dat één van de ouders deze betaalt, en niet dat het kind deze zelf betaald en dat daarna dit geld door de ouders moet teruggestort worden? Want in dat geval krijg je situaties zoals je hier beschrijft...
Dit gaat over schoenen, kopie’s unief,...
Wij moeten daar een 60% terug van betalen aan de ouder, maar dit wordt op deze persoons rekening gestort.
Voor hetzelfde geld, houdt deze het geld maar heeft het kind wel betaald.
Op schoenen van 90 euro, is dit al een mooi bedrag.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2019 13:08

Ah, OK, u bent de "betalende" ouder? Meld aan de andere ouder dat u enkel nog buitengewone kosten terugbetaald die ook effectief door de andere ouder gemaakt zijn, niet kosten die door het kind gemaakt worden.

Spreek ook vervolgens met het kind af dat hij of zij voor dit soort kosten naar de ouder in kwestie moet stappen, en dit niet zelf moet betalen. Niets belet u uiteraard om met het kind zelf een regeling te treffen dat dit kind in overleg met jou zelf zaken zoals schoenen koopt, en dat jij daar dan voor een stuk in tussenkomt, maar dan wel rechstreeks naar de rekening van het kind. Dat is dan een zaak tussen jou en uw kind, en heeft verder niets met "buitengewone kosten" te maken.

Maar als de andere ouder het echt over buitengewone kosten heeft die door hem / haar betaald worden, eis dan ook dat die effectief van zijn of haar rekening betaald worden (niet de rekening van het kind) en betaal dan ook op die rekening terug als er een factuur voorgelegd werd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”