thuis blijven

Youme
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

thuis blijven

#1 , 03 jan 2019 16:11

Hallo,

Ik ben zwanger en heb momenteel tijdskrediet.
Wanneer dit in maart afloopt wil ik echter niet meer gaan werken voor minstens 3 jaar.

Ik ben een alleenstaande moeder die samenwoont met een kinderloos koppel.
Zij willen ook heel graag dat ik thuis blijf om voor het huishouden en binnenkort mijn kindje te zorgen. Daarvoor zorgen ze dat we niks tekort zullen komen.

Zal de overheid willen aanvaarden dat ik niet meer wil werken? Ik ga geen werkloosheidsuitkering aanvragen.
Wat met sociale zekerheid (ziekenfonds e.a.)? Kan ik die gewoon blijven betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2019 16:33

Zolang je uw bijdragen voor uw ziekenfonds blijft betalen, denk ik dat dit wel in orde zal blijven.

Maar stel u wel de vraag: wat indien er onenigheid is met dit koppel? Dan sta je daar plots zonder één cent inkomen. Wens je dat risico te nemen? Ik zou er persoonlijk niet voor te vinden zijn om zo afhankelijk te zijn van "derden"...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 04 jan 2019 17:30

Voor de ziekteverzekering kan u ingeschreven worden als persoon ten laste van het koppel waarmee u één gezin gaat vormen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Youme
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2019 11:40

De site van de federale overheid leert mij dat ik niet fiscaal ten laste kan zijn van dit koppel. Enkel broers en zussen, ouders en bepaalde familieleden kunnen ten laste genomen worden.

Hoe zou ik dit dan kunnen doen?
Of bestaat er zoiets als niet fiscaal ten laste zijn?

Kan ik mss officeel huisvrouw zijn als ik met hen samen woon, dus niet getrouwd en geen relatie...

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 14 jan 2019 11:46

Allemaal goed en wel op dit ogenblik, maar ook al eens aan uw pensioenvorming gedacht?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jan 2019 11:57

Allemaal goed en wel op dit ogenblik, maar ook al eens aan uw pensioenvorming gedacht?
Inderdaad. Nog een immens risico dat de TS neemt. Ik zou dit héle idee absoluut willen afraden! Dit draait gegarandeerd uit op problemen. Zelfs als er geen onenigheid is. Stel dat er iets gebeurd met het koppel. Stel dat zij (of één van beiden) een job verliezen en de TS niet meer financiëel kunnen blijven ondersteunen, dan staat ze nergens. Ze heeft geen enkel recht! Niet ten opzichte van dit koppel, en ook héél erg weinig ten opzichte van de staat, als ze niet één en ander in orde brengt.

Moest ik van deTS zijn, ik zou dit idee volledig laten varen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 14 jan 2019 14:25

De site van de federale overheid leert mij dat ik niet fiscaal ten laste kan zijn van dit koppel. Enkel broers en zussen, ouders en bepaalde familieleden kunnen ten laste genomen worden.

Hoe zou ik dit dan kunnen doen?
Of bestaat er zoiets als niet fiscaal ten laste zijn?

Kan ik mss officeel huisvrouw zijn als ik met hen samen woon, dus niet getrouwd en geen relatie...
Fiscaal kan u nooit ten laste zijn.
Maar wel via hen als samenwonende verzekerd voor ziektekosten.
Voor de sociale wetgeving vormen jullie één familie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”