Vakantiegeld arbeider -> bediende

Gebruikers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vakantiegeld arbeider -> bediende

#1 , 13 jan 2019 23:52

Hallo allemaal,

sinds eind januari vorig jaar werk ik als bediende. Gedurende het jaar ben ik tijdens mijn vakantiedagen doorbetaald, maar nu vraagt mijn werkgever dat geld terug (aangezien het de vakantiedagen "niet opgekocht" werden). Als ik het goed begrepen heb, zou ik tijdens mijn eerste jaar als bediende niet én recht hebben op mijn vakantiegeld uit het jaar ervoor én op mijn enkel vakantiegeld als bediende?

Voor mij is dit allemaal vreemd om te horen... Ik dacht dat ik mijn vakantiegeld in 2018 zelf verdiend had in 2017? Toen ik begon met werken als arbeider had ik het eerste jaar ook geen vakantiegeld, omdat ik het nog moest verdienen. Waarom lijkt het nu alsof ik het verdiende vakantiegeld terug moet geven?

Ik heb enkele topics op dit forum nagelezen en ik zie dat er toch wat discussie is
(oa. dit met posts van JPV https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=25165).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 14 jan 2019 08:19

sinds eind januari vorig jaar werk ik als bediende. Gedurende het jaar ben ik tijdens mijn vakantiedagen doorbetaald, maar nu vraagt mijn werkgever dat geld terug (aangezien het de vakantiedagen "niet opgekocht" werden). Als ik het goed begrepen heb, zou ik tijdens mijn eerste jaar als bediende niet én recht hebben op mijn vakantiegeld uit het jaar ervoor én op mijn enkel vakantiegeld als bediende?
Klopt
Je werkgever had je voor die dagen eigenlijk niet moeten betalen.
Je hebt er als arbeider immers vakantiegeld voor gekregen via de RJV.

Waarom lijkt het nu alsof ik het verdiende vakantiegeld terug moet geven?
Je hebt ze nu "dubbel" gekregen
Als arbeider via RJV in mei, en als bediende nogmaals verwerkt in je doorlopende maandloon.


Voor volgend jaar heb je weer een beetje die situatie, aangezien je bijna 1 maand als arbeider werkte.
Via de website van de RJV kan je zien over hoeveel dagen (zal 1 of 1,5 zijn vermoed ik) dat gaat.
Als je die opneemt, zal je werkgever die ook terugvragen
(of niet uitbetalen met je gewone loon, dat komt op zelfde neer, maar komt niet zo aan).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2019 10:33

verdien je nu meer of minder?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Gebruikers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2019 17:43

Wel dat snap ik niet en hier had ik graag bevestiging rond gekregen: het vakantiegeld dat ik van RVJ ontving, is toch voor 2017? Als bediende krijg je toch het vakantiegeld in het jaar dat je werkt?

Voor mij zag het er dus zo uit

2013 (bediende) --> vakantiegeld
2014 (werkloos) --> geen vakantiegeld
2015 (arbeider) --> geen vakantiegeld (immers, geen rechten als arbeider)
2016 (arbeider) --> vakantiegeld (verdiend in 2015)
2017 (arbedier) --> vakantiegeld (verdiend in 2016)
2018 (bediende) --> vakantiegeld (verdiend in 2017) + vakantiegeld als bediende?

Tenzij ik gans in de war ben en je als bediende ook je geld pas het jaar erna krijgt...

Gebruikers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2019 18:06

Blijkt dat ik de war was... Vakantiegeld als bediende moet ook opgebouwd worden in het jaar ervoor.
Het lijkt vreemd, maar ik vond dit nergens terug.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 14 jan 2019 18:24

Blijkt dat ik de war was... Vakantiegeld als bediende moet ook opgebouwd worden in het jaar ervoor.
Het lijkt vreemd, maar ik vond dit nergens terug.
Klopt. Mocht je als statutair begonnen zijn dan zou je dat jaar (voor een deel) twee keer enkel en dubbel vakantiegeld gekregen hebben (zie een andere topic)

Je krijgt wel je enkel en dubbel vakantiegeld als bediende verminderd met wat uitbetaald wordt door de vakantiekas. Als je als bediende een hoger salaris hebt ben je (iets) beter af.

Gebruikers
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2019 13:57

Ok, bedankt voor de hulp!

Terug naar “Andere”