Digitaal nalatenschap

An-Sofie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Digitaal nalatenschap

#1 , 14 jan 2019 09:33

Liefste lezer(s),

Ik ben een studente aan de Universiteit Antwerpen, productontwikkeling en doe mijn thesis rond het thema 'digitaal nalatenschap'.
Gedurende mijn literatuurstudie merkte ik op dat er in het digitaal landschap weinig informatie te vinden is rondom de wetgeving van digitale
eigendommen na het overlijden. Bv: de inhoud van een iTunes bibliotheek ... wie heeft hier recht op? Een spotify-account... kan de muziek na een overlijden overgedragen worden naar de naasten zonder dat het account lopende moet blijven? Zijn er mensen die meer info of bronnen hebben mbt dit thema? Het zou een grote hulp zijn.

Concreet zou ik moeten weten in hoeverre iemand als naasten recht en/of toegang kan krijgen tot de online eigendommen van zijn/haar dierbare en wat hier het proces is.

Alvast bedankt en een prettige maandag,

An-Sofie Rombouts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2019 14:47

Interessant topic. Heb je al eens geprobeerd om bedrijven als Spotify, Deezer, etc,... deze vraag voor te leggen? Je kan ook hun gedetailleerde algemene voorwaarden er eens op nalezen (maar ik vermoed dat er niet veel meer gaat in staan dan dat het account persoons-gebonden is).

Ik denk dat je dit kan vergelijken met een busabonnement. Wat indien de houder overlijdt? Mag een erfgenaam dit abonnement dan verder blijven gebruiken? Neen, want zo'n abonnement staat op naam. Maar kan de erfgenaam ook een deel van de abonnementskost terugvorderen? Stel dat iemands vader een abonnement voor een jaar heeft, maar na zes maanden komt te overlijden, mag deze persoon dan de helft van het abonnementsgeld terugvorderen?

Ik denk dat veel zal vallen of staan met de algemene voorwaarden van de dienst waarover je spreekt. Want zaken als Spotify, etc, blijven wel diensten, geen fysieke goederen.

Beperkt uw thesis zich tot het online digitale, of ook het offline digitale? Bijvoorbeeld licenties (die niet online moeten geactiveerd worden, dus met een sleutel of iets dergelijks) van software geïnstalleerd op een PC van de overledenen? Gedownloade DMR-vrije content op de PC van de overledene, eventueel zelf gemaakte foto's / digitale kunstwerken? Stel u voor dat een bekend striptekenaar komt te overlijden, en die persoon heeft nog 2 of 3 zo goed als afgewerkte, maar nog niet gepubliceerde stripverhalen op de PC staan, aan wie komt deze content dan toe? Of een manuscript van een schrijver die plots overlijdt? Dit lijkt me ook onder digitaal nalatenschap te vallen, maar heeft niets met online activiteiten te maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”