driften rond punt Roeselare

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

Re: driften rond punt Roeselare

#16 , 13 jan 2019 20:55

ja ok, en wat is dan de aanklacht

er wordt niemand anders gehinderd
niemand in gevaar gebracht er was niemand in zijn nabijheid.

racen is het ook niet want hij rijdt alleen.
Gebrek aan voertuig controle ook niet

snelheid meting hebben ze niet

Dus dat zijn wielen doorslippen, het is niet expliciet verboden in de wetgeving. als het sneeuwt zouden ze heel veel mensen kunnen opschrijven daarvoor.

Toegegeven, het is duidelijk wat hij doet, maar welke wetgeving verbiedt dat...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#17 , 13 jan 2019 21:38

ja ok, en wat is dan de aanklacht
wat dacht je van onverantwoord rijgedrag ? Is hier al eens genoemd.

Issued
Berichten: 1227

#18 , 13 jan 2019 22:51

wegcode
Artikel 50. Snelheidswedstrijden, sportwedstrijden
Behoudens speciale toelating van de wettelijk gemachtigde overheid zijn verboden op de openbare weg, alle snelheids- en sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden.
Moet geen wedstrijd zijn. Een behendigheidsrit is genoeg voor een vierde graad overtreding. Deze valt daar duidelijk onder.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#19 , 14 jan 2019 07:31

Gebrek aan voertuigcontrole .

Hij heeft zijn drift misschien onder controle, dat kan je zelfs niet met zekerheid zeggen.

Een wagen die gewoon een rondpunt rondrijdt kan stoppen, versnellen, vertragen, links uitwijken, rechts uitwijken. Dat is je voertuig onder controle hebben.

Wanneer je wagen "drift" heb je die controle niet, je kan je "drift" niet ineens twee meter verder naar links of verder naar de buitenkant van het rondpunt verderzetten. Je kan niet vertragen want dan stopt je drift (meestal met een nogal bruuske beweging), je kan niet versnellen want dan ga je uitspinnen. Om je drift continu voort te zetten moet je alle krachten op de wagen netjes in balans houden, is er eentje niet in balans dan verlies je de controle.

Een mooie gecontroleerde drift is niet de definitie van "je wagen onder controle" hebben die de wetgever voor ogen had hé.

Je hebt wel degelijk een vorm van controle, maar een die véél beperkter is dan wanneer je wagen op een normale manier rijdt.

berenod
Berichten: 942

#20 , 14 jan 2019 07:45

En blijft nog onaangepast rijgedrag.
Wielen doorslippen is niet per se verboden, en toch kan men je een boete geven (en is reeds vele malen gebeurd) wanneer men agressief met slippende wielen vertrekt aan bijvoorbeeld een rood licht.

Kijk, het is gewoonweg door het feit dat dit voorval viraal gegaan is op het internet dat ze die persoon hard zullen aanpakken.
Zijn tegenslag, hij had die man die stond te filmen maar moeten wijsmaken dat zijn filmpje voor privé gebruik enkel moest zijn.

Justitie heeft dus, zoals hierboven aangegeven, meer dan voldoende redenen én bewijsmateriaal om hem binnen het kader van de wetgeving te straffen.

En ze zullen dit hoogstwaarschijnlijk ook doen gewoonweg om aan hetzelfde publiek dat het filmpje gezien heeft (en kan appreciëren) duidelijk te maken dat zulke fratsen niet op de openbare weg thuishoren maar op het circuit.

Brute pech voor die man, had hij op heterdaad betrapt geweest, en beleefd geweest tegen de politie dan had hij er hoogstwaarschijnlijk vanaf gekomen met een stevige bolwassing, of misschien het dreigement dat er een PV op komst is, een PV dat dan hoogstwaarschijnlijk nooit zal komen!

Het hele punt van boetes en straffen is het ontraden van chauffeurs om iets verkeerd/gevaarlijk/niet toegelaten te doen, en (meestal) niet om ons geld uit onze zakken te kloppen.
En die man heeft heel publiekelijk iets verkeerd gedaan, en men zal hem nu daarvoor heel publiekelijk straffen.

En tussen haakjes, ik rij zelf met een sportieve RWD wagen, en kan er zelf imense fun in hebben om de achterkant eens een beetje uit te laten breken (op privé terrein), ik ben ook niet heiliger dan de paus, deze hele discussie heeft niets te maken met moraalridderij, maar met even duidelijk te maken dat die persoon wel degelijk in overtreding is, en wel degelijk op basis van een filmpje veroordeeld kan worden!

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#21 , 19 jan 2019 08:26

Marthe Keller, Amerikaanse actrice zei ooit tegen Dustin Hoffman: " A man's car is the extension of his penis." Ik dacht dat het de film Bobby Deerfield was. Daarmee implicerende dat hoe kleiner het "tsjoepeke" hoe groter den auto en hoe meer macho het gedrag van de bestuurder. Spijtig dat men hier allerlei argumenten zoekt om dergelijk gedrag te vergoeilijken. Typisch advocaten gedrag om een zaak niet ten gronde te moeten voeren dat dergelijk gedrag niet door de beugel kan. Ik moet ook niet de liefde bedrijven op de Korenmarkt in Gent want... ik doe niemand kwaad, er zijn geen slachtoffers het was veilig en was niemand aanwezig en ik had een zak op mijn hoofd dus niemand heeft mij herkend etc …. Als de overtreder gekend is dan zal hij toch wel goed moeten kunnen uitleggen waar hij dan wel was op dat moment om blijvend te kunnen ontkennen dat hij het niet was
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 19 jan 2019 12:20

wegcode
Artikel 50. Snelheidswedstrijden, sportwedstrijden
Behoudens speciale toelating van de wettelijk gemachtigde overheid zijn verboden op de openbare weg, alle snelheids- en sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden.
Moet geen wedstrijd zijn. Een behendigheidsrit is genoeg voor een vierde graad overtreding. Deze valt daar duidelijk onder.
Wordt anders niet toegepast op beoefenaars van "parcours", wielerploegen (trainen bvb achter opgedreven bromfietsen ...) , of helden op skateboards ...

Oude Belg
Berichten: 3192

#23 , 19 jan 2019 12:45

Als alles wat niet bestraft wordt toegelaten is, kan; als ik om me heen kijk in het verkeer, vrijwel alles.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Issued
Berichten: 1227

#24 , 19 jan 2019 14:24

wegcode
Artikel 50. Snelheidswedstrijden, sportwedstrijden
Behoudens speciale toelating van de wettelijk gemachtigde overheid zijn verboden op de openbare weg, alle snelheids- en sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden.
Moet geen wedstrijd zijn. Een behendigheidsrit is genoeg voor een vierde graad overtreding. Deze valt daar duidelijk onder.
Wordt anders niet toegepast op beoefenaars van "parcours", wielerploegen (trainen bvb achter opgedreven bromfietsen ...) , of helden op skateboards ...
Als je het echt letterlijk toepast mag je zelfs niet gaan joggen. Onze wetgever is dan ook een meester in het correct formuleren van zijn wetten.

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#25 , 20 jan 2019 09:17

En evengoed meester van het maar selectief optreden.

Ik weet er zeker van als ik een video maak van de hordes fiets terroristen die met groepjes van 5 a 10, overal op het midden van de weg rijden, die structureel last hebben van fietspad allergie.

Of die je als wandelaar als speedbump zien, en je omver fietsen al schelden dat je "UUUT DE KANT" moet
omdat zij in peleton willen fietsen, terwijl het jaagpad 3 meter breed is en zij perfect met 2 naast mekaar naast een wandelaar kunnen. Maar dan moeten ze vertragen met hun "peleton".. En da is dikke vette zever vinden zij.
De fiets terroristjes, tegenwoordig hebben ze zelfs een fietsbel.
En nu denken ze zelfs dat , omdat ze met hun fiets bel bellen, je als voetganger maar in de gracht moet springen.. Want ze hebben gebeld en dus moet je als wandelaar maar plek maken. Right.

En ik de politie opbel voor hun hinder en vaak gevaarlijk gedrag..
Dat ik het in Keulen ga horen donderen.

Terwijl die wel hinder veroorzaken en die Met zijn Porsche boven, op die bijna verlaten weg niet.

En waar je zelden of nooit Blauw op de weg ziet, slaagt Politie Zone Roeselare er nu in om dat rond punt daar een ganse dag lang te bewaken "tegen de drifters".. prioriteiten zijn ver zoek als je het mij vraagt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 20 jan 2019 11:26


En waar je zelden of nooit Blauw op de weg ziet, slaagt Politie Zone Roeselare er nu in om dat rond punt daar een ganse dag lang te bewaken "tegen de drifters".. prioriteiten zijn ver zoek als je het mij vraagt.
Zij hadden wel opgeroepen om daar zaterdag te komen driften.

Men zou zelfs diegene die zulke oproep plaatsen zeer zwaar moeten straffen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#27 , 20 jan 2019 12:19

Inderdaad, men kan hier de politie absoluut niet verwijten slecht gehandeld te hebben.

Oude Belg
Berichten: 3192

#28 , 20 jan 2019 12:33

Driftkikkers horen thuis in een waterplas en niet op een rond punt, wegens de gevaarzetting.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”