Welk statuut heb ik eigenlijk?

Raspoutin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Welk statuut heb ik eigenlijk?

#1 , 13 jan 2019 20:39

Ik ben zes jaar geleden van bediende bij mijn toenmalige baas "gepromoveerd" tot mede-vennoot in de bvba(50/50 aandelen). Ik heb een maandelijks loon uit de zaak. Sociale bijdrage worden ook door de zaak betaald. Maar wat is mijn "statuut" dan nu eigenlijk? Zelfstandige in hoofdberoep? Niet aan de orde, maar wat als morgen de zaak op de fles gaat? Heb ik recht op een uitkering? Wat als ik morgen mijn twee armen breek en geen computer meer kan bedienen? Wat met ziekenkas? Uitkering, etc..... Wat als ik een bijkomende activiteit wil starten, kan dit in "bijberoep"? Of valt dit onder mijn globale zelfstandige activiteit? Zie even de bomen door het bos niet meer. :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 jan 2019 20:41

U moet toch weten of u al of niet nog als bediende bent ingeschreven?
Als dat zo is dan hebt u de sociale voordelen van een bediendenstatuut, oa voor werklozensteun.
Het is niet omdat u aandelen hebt dat u geen bediende meer kan zijn.
Maar u alleen kan dat weten....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

svandamme
Berichten: 113

#3 , 13 jan 2019 20:44

Wat staat er op je loonfiche

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2019 21:34

Ieder aandeelhouder van een vennootschap kan perfect werknemer zijn van de vennootschap !

Maar als de vennootschap u sociale wetten betaald aan de sociale kas van de zelfstandigen, dan ben je een zelfstandige met alle gevolgen van dien bij faillissement.

Als de vennootschap voor u de rsz betaald aan de rsz, dan ben je een werknemer !

Dit kan je toch zien aan je PC of of aan je individuele fiche voor de belastingen.

Zo een vraag heb ik nog nooit gelezen, je weet toch als je ziek bent wie betaald u?

Kijk naar de klevers van de zieken bond als door de cijfers 400 bv op staat ben je zelfstandig dus alle meer dan 400, als het bv 110 alles meer dan 110 staat dan ben je werknemer
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

svandamme
Berichten: 113

#5 , 14 jan 2019 08:27

Dat hij gewoon kijkt op zijn loonfiche, het staat er vermoedelijk gewoon op. "Bediende".

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jan 2019 09:09

Dat hij gewoon kijkt op zijn loonfiche, het staat er vermoedelijk gewoon op. "Bediende".
Niet noodzakelijk al men zelf de.loon administratie doet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jan 2019 09:41

Mijn ervaring leert me dat men zijn zelfstandige sociale bijdrage, het minimum betaald en alzo een zeer goedkope werkkracht heeft
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

svandamme
Berichten: 113

#8 , 14 jan 2019 12:51

Als hij voorheen loontrekkende was moet hij die wel gekregen hebben.
En als hij nooit ontslagen is geweest sindsdien, heeft hij nog altijd hetzelfde statuut

En als je zelf je loonadministratie doet, dan zou je het gelijkhoe al moeten weten welk statuut je hebt.
Hoe kun je anders je loon administratie doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 jan 2019 13:06

Als hij voorheen loontrekkende was moet hij die wel gekregen hebben.
En als hij nooit ontslagen is geweest sindsdien, heeft hij nog altijd hetzelfde statuut

En als je zelf je loonadministratie doet, dan zou je het gelijkhoe al moeten weten welk statuut je hebt.
Hoe kun je anders je loon administratie doen.
1/ waarom zou hij ontslagen moeten zijn ?
Hij is aandeelhouder geworden voor 50% dus onderling overeenkomsten moet er geen ontslag brief zijn !
2/Wie zegt dat hij zelf de loonadministratie doet, waarom zou de zaakvoerder dit niet doen?
Dit is hoogst waarschijnlijk een loense vennootschap zonder personeel

3/
"gepromoveerd" tot mede-vennoot in de bvba(50/50 aandelen). Ik heb een maandelijks loon uit de zaak. Sociale bijdrage worden ook door de zaak betaald
Als ik dit lees weet ik al genoeg, mede-vennoot ! 50/50 aandelen.

4/Als morgen TS niet meer kan werken door ziekte zal het een uitkering zijn van

Eerste twee weken

De eerste twee weken ontvang je geen uitkering.
Vanaf de derde week

Vanaf de derde week zijn forfaitaire dagbedragen van toepassing, die variëren naargelang het statuut.

Met gezinslast 59,85 euro
Alleenstaande 47,89 euro
Samenwonende 36,47 euro
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

svandamme
Berichten: 113

#10 , 19 jan 2019 09:26

als het onderlinge overeenkomst is zonder ontslag brief... Dan ga ik er toch vanuit dat hij op dat moment WEET dat hij onderling overeen is gekomen, dat hij officieel ontslagen wordt en vervolgens op ander statuut komt.

En dan MERK je dat toch de eerst volgende maand ook dat je plots een andere vergoeding krijgt .

En als de andere de loonadministratie doet, dan vervalt uw vorige argument waar ik op reageerde.
"Niet noodzakelijk al men zelf de.loon administratie doet"

Wie gaat er nu blind vertrouwen in een zakenpartner voor de loon administratie, daar moet je toch een loonfiche of ook maar "iets" van bewijs van krijgen van het geen er berekend is?

Als dat er niet is, kan hij evengoed in het zwart aan het werken zijn...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”