Uitkering na ontslag nemen

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

Uitkering na ontslag nemen

#1 , 13 jan 2019 19:36

Beste,
Ik zou graag wat info ontvangen voor een goede vriendin van me. Eerst even de situatie schetsen: Ze is alleenstaande moeder en werkt deeltijds met een contract van onbepaalde duur. Ze krijgt opleg van de werkloosheidskas.
Het laatste jaar gaat het niet zo goed met haar, de sfeer op haar werk is uiterst onaangenaam. Ze wordt niet geaccepteerd door collega's en wordt uitgesloten. Ze heeft dit al meermaals aangekaart bij de directie, het haalt niets uit. Ze heeft al eens samen met de collega's rond de tafel gezeten om het te bespreken maar dan wordt alles ontkend. Ik zie dat het enorm op haar weegt, ze slaapt slecht en de dokter heeft haar medicijnen voorgeschreven om te kunnen slapen en tegen depressie. Zelf geeft ze aan dat ze nog even wil doorbijten in de hoop dat het op termijn beter gaat. Elke dag zegt ze dat ze zich nog meer zal inspannen om haar werk nog beter te doen en zelfs op haar vrije dagen zit ze in haar hoofd alleen maar bij haar werk. Ze gaat eraan onderuit. Soms overweegt ze om desnoods haar ontslag in te dienen. Ik zei haar dat ze dan in de problemen komt omdat ze volgens mij dan geen uitkering kan krijgen. Maar ze kan natuurlijk ook niet nog jaren zo aanmodderen, ze voelt zich bij momenten zo down dat zelfs de zorg voor haar kinderen zwaar begint te wegen.

Ik gaf haar het advies om ander werk te zoeken, wat ze nu inmiddels ook doet; Helaas tot nu toe zonder resultaat. Mijn concrete vragen zijn nu:
1. Wat is de sanctie als ze haar ontslag geeft?
2. Is er een mogelijkheid om een schorsing te voorkomen, bijvoorbeeld door na het ontslag een poos via interim aan het werk te gaan?

Ik zou haar graag weer wat lichtpuntjes geven en hoop dat iemand wat advies kan geven.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jan 2019 19:42

De sanctie mag je rekenen op 13 weken .

Als ze interim of een ander werk geeft zal ze ook eerst 13 weken moeten werken om in orde te zijn met de werkloosheidsvergoeding .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2019 20:59

Dank je voor de reactie. Dus als ik het goed begrijp: indien ze haar ontslag geeft en meteen erna minimum 13 weken via interim kan werken, dan kan ze desnoods erna een uitkering krijgen?
Het is immers de bedoeling dat er een goede oplossing komt voor haar en dat ze niet ook nog financieel in de ellende komt.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2019 21:11

Als ze teveel pillen moet nemen dan is ze niet gezond en misschien eens op de ziekte kas gaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2019 07:43

Als ze teveel pillen moet nemen dan is ze niet gezond en misschien eens op de ziekte kas gaan !
ze is onlangs enkele weken thuis geweest maar na het ziekteverlof moest ze toch weer aan de slag. Een echte oplossing is dat dus niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”