problemen met vastgoedmakelaar

boetswesley
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

problemen met vastgoedmakelaar

#1 , 13 jan 2019 18:07

Hallo, om een lang verhaal kort te maken.
wij hebben via een online site een huis gevonden en zijn deze gaan bezoeken en werden ontvangen door een makelaar.
Aangezien ons huis ook te koop stond stelde deze makelaar voor om ons huis ook te verkopen en zo een aankoop verkoop belofte in het contract te plaatsen wat voor ons op dat moment heel goed uitkwam.
Echter na 4,5 maand is ons huis nog steeds niet verkocht en vragen de eigenaars een bijeenkomst. Hierop komen wij overeen dat we de woning terug op de markt laten zetten en verder gaan met de verkoop van ons huis in de hoop dat we het toch nog verkocht krijgen voor er een nieuwe koper is voor het huis wat wij graag hadden gekocht. Natuurlijk na een week is dat huis verkocht en weg ons droomhuis.
Nu meteen na die vergadering met de eigenaars heb ik een mail gestuurt naar de makelaar met de vraag '' Wat met de opzeg als het huis verkocht geraakt?''
Waarop zij antwoord per mail. Wat mij betreft hoeven jullie geen enkele opzeg te betekenen. Zodra het pand niet meer beschikbaar zou zijn. Dit staat niet geschreven maar dat was wel onze afspraak.
Dus het huis is verkocht en daarop hebben wij beslist in eerste instantie om de verkoop van ons huis ook stop te zetten.
Echter na een week de teleurstelling wat verteerd te hebben beslissen we toch om ons pand zefstandig terug aan te bieden op een site op het internet.
Na enkele dagen krijgen we een mail van de makelaar dat dit niet mag volgens de afspraken en dat we een verbrekingsvergoeding risceren.
Volgens ons onterecht aangezien wij ervan uitgingen dat we vrij waren...
Nu heb ik een mail teruggestuurd met dezelfde uitleg als hier maar krijg geen reactie.
Iemand een idee of we nu wel of niet verder mogen verkopen en of ze een punt hebben voor een vergoeding of niet?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 13 jan 2019 18:13

Wat staat er in het document dat jullie hebben ondertekend?
Daarin staat onveranderlijk een periode waarbinnen jullie, na verbreking van het
contract, de woning niet opnieuw via EEN ANDER kanaal te koop mogen aanbieden.

Het enige dat nu nog telt is of die periode al of niet verstreken is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 13 jan 2019 19:43

Even bij vermelden dat een verkoopsopdracht aan een makelaar maximum zes maand duurt, en nadien altijd maand per maand kan opgezegd worden.

Reclame

boetswesley
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2019 21:30

Die was nog niet verstreken maar wij dachten doordat ze zelf in hun mail hadden geschreven dat bij de verkoop van het huis dat wij wilde kopen de verkoop van ons huis ook zou stoppen dat het contract tussen ons voorbij was. Dus als ik het goed begrijp zal Ik dus niet anders kunnen dan op de goodWill van de makelaar te kunnen rekenen en hopen dat hij geen factuur stuurt

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 13 jan 2019 21:34

Ik geloof dat die vergoeding maximum 50% of 75% bedraagt van de commissie die ze derven.

En dan nog, de BTW, daar kunnen de kenners hier misschien meer over zeggen. Is er al dan niet BTW over een schadevergoeding?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 jan 2019 09:34

Vertrouw nooit zomaar een makelaar. Door die gekoppelde verkoop voor te stellen, zagen ze enkel maar de Eurotekens in hun ogen, en niet het gemak van koper en verkoper.

Terug naar “Kopen”