Is geen rijbewijs hebben reden tot ontslag?

OneIsOne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Is geen rijbewijs hebben reden tot ontslag?

#1 , 13 jan 2019 16:46

Dag iedereen,
Ik werk aan de stedelijke diensten van een stad, ambtenaar met een contract onbepaalde duur.

Wanneer ik ging gaan tekenen voor mijn '6 maand' contract, was de vereiste tot toetreding, het tekenen van een formulier dat mij ertoe verplichtte mijn rijbewijs te behalen in de eerste 12 maanden van mijn tewerkstelling.

Nadat het 6 maand contract afliep, kreeg ik een 'onbepaalde duur' contract. En volgens mijn werkgever moet ik mijn rijbewijs behalen binnen de eerste 12 maand van mijn nieuw contract, wegens het tekenen van het "vereiste formulier".

Het formulier (origineel/kopie) in kwestie heb ik nooit ontvangen en stel ik de geldigheid in vraag sinds het krijgen van mijn nieuwe contract van onbepaalde duur.

Nu zijn die '12 maanden' bijna voorbij (maw al bijna 1 jaar 6 maand in dienst) en zal ik binnenkort mijn rijbewijs moeten voorleggen.
Of dat zou, letterlijk, de hoofdreden zijn van mijn ontslag.
Mijn prestaties heeft men niets op aan te merken, noch mijn motivering/gedrag, en werk overuren aan min. 30 weekends per jaar, minder dan 2 weken ziek jaarlijks en nog nooit te laat geweest noch spanningen gehad met m'n werkgevers.

Mijn uiteindelijke vraag...
Kan mijn werkgever mijn ontslag geven wegens ik niet in het bezit ben van een rijbewijs, als enigste reden?

Kan iemand mij hierover iets meer vertellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 13 jan 2019 16:48

Hebt u een rijbewijs nodig voor het uitoefenen van uw (toekomstige) taken?

OneIsOne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2019 16:58

Hebt u een rijbewijs nodig voor het uitoefenen van uw (toekomstige) taken?
Niet noodzakelijk neen. Het zou m'n huidig takenpakket een beetje verruimen en flexibel maken.
Anderen zijn er niet toe verplicht om hun rijbewijs te behalen doordat zij destijds geen dergelijk formulier zouden ondertekend hebben.

Zelfs is dat formulier terecht en erkend. Kan de werkgever dan met enigste reden (geen rijbewijs) dan iemand ontslaan met een onbepaalde duur contract?

Moest ik telkens verlenging gekregen hebben van het 6 maand contract, zou dat zeker mogelijk zijn om dan geen verlenging meer te geven en de tewerkstelling te beeindigen. Maar met een onbepaalde duur contract...

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2019 17:14

Volgens mij kan een werkgever ten alle tijde uw ontslag geven, mits naleving vooropzeg zonder reden. In uw geval zou het kunnen zijn zonder vooropzeg, omdat u niet aan de te vervullen eisen voldoet. U werd aangenomen met de ondertekende verplichting uw rijbewijs te halen. Dus u komt uw contract niet na.
En wat is de reden dat u uw rijbewijs niet haalt ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2019 17:18

Als men een contract tekent met voorwaarden, en men komt de voorwaarden niet na, dan kan men sowieso daar een einde aanstellen zonder vooropzeg !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 jan 2019 18:04

Is een dergelijke eis dan geen discriminatie tov mensen die geen RB hebben?

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jan 2019 18:10

Beste

Er wordt toch bij veel vacatures vermeld dat men in het bezit moet zijn van een rijbewijs. Deze werkgever is zelfs heel geduldig en geeft je één jaar de tijd krijgt om dit in orde te brengen. Zorg dat je zo snel mogelijk in orde brengt, het is gewoon een extra troef op de arbeidsmarkt.

Succes !

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jan 2019 19:39

Is een dergelijke eis dan geen discriminatie tov mensen die geen RB hebben?
En ze laten met een lijnbus laten rijden zonder rijbewijs om geen discriminatie te hebben!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#9 , 14 jan 2019 19:19

Het kan in het ergste geval zelfs een onmiddellijke ontbinding van het contract betekenen, zonder opzegperiode, zonder opzegvergoeding. Gewoon van de ene dag op de andere op straat, zonder iets.
Maar zoals ik zeg: ergste geval.

Je hebt een anderhalf jaar de tijd gehad, waarom heb je je rijbewijs nog niet behaald dan?

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 jan 2019 08:20

Beste,

Dit lijkt in de verste verte niet op discriminatie. Het is identiek wanneer men een bepaald diploma vraagt voor een job. Dit is ook geen discriminatie tegenover mensen zonder dit diploma...

Terug naar “Andere”