Vader overleden,sinds jaren geen contact meer gehad

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Vader overleden,sinds jaren geen contact meer gehad

#1 , 12 jan 2019 11:53

Op 15 december 2018 is mijn vader overleden,we hadden sinds jaren geen contact meer.Hij verbleef samen met zijn partner in een woonzorgcentrum.
Ik ben enige dochter en mijn vader woonde niet wettelijk samen met haar.Zijn domicilie stond bij overlijden nog steeds op het adres waar ze steeds samen gewoond hebben en dat eigendom van haar is.Ik had de vlaamse belastingsdienst gecontacteerd om inlichtingen te krijgen maar deze zeiden me dat ik als enige erfgenaam alles moet regelen,bank zaken en dergelijke.Ik heb geen idee van zijn bankrekeningen of dergelijke.Ik heb wel een attest van erfopvolging gekregen.
Daar hij zijn lichaam aan de wetenschap geschonken heeft is er geen uitvaart.Ik heb wel getekend dat na de vrijgave van zijn lichaam zijn partner de urne met as mag hebben,de begrafenis ondernemer had me daarvoor gecontacteerd.Uk heb dikwijls geprobeerd om terug contact te hebben met mijn vader maar zijn partner wou dit niet en hij is haar daarin gevolgd.
Kan iemand me raad geven hoe ik dit moet aanpakken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 jan 2019 12:19

Als enige erfgenaam zal u een successieaangifte moeten doen ofwel de erfenis verwerpen.

Via Febelfin kunt u de (Belgische) banktegoeden van de overledene laten opzoeken: https://www.febelfin.be/nl/dienstverlen ... rekeningen

U kunt dit zelf doen of overlaten aan een notaris.
Voor verwerpen moet u sowieso naar notaris.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”