Aanstelling tot bewindvoerder

Elleon
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Aanstelling tot bewindvoerder

#1 , 11 jan 2019 15:28

Van de vrederechter van gemeente X heb ik een aangetekende brief ontvangen waarin staat dat ik hierbij in kennis wordt gesteld dat er een verzoekschrift tot aanstelling van een bewindvoerder werd ingediend (mtb goederen en of persoon over NAAM X).

Ik ben de zus van X en het verzoek is ingediend door mijn moeder.

Ook staat in de brief vermeld dat er een hoorzitting zal plaatsvinden en dat ik vrij ben deze bij te wonen /opmerkingen door te sturen.

Ik vermoed dat het over kindergeld gaat dat momenteel op de bankrek van zijn vader gaat,

Kan iemand mij adviseren wat er al dan niet van mijn wordt verwacht, gezien het feit dat ik een brief heb ontvangen.

Naar mijn mening zou dit louter iets tussen mijn ouders zijn bijvoorbeeld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 11 jan 2019 15:53

Er word niets van u verwacht . Het is kennisgeving van de gebeurtenissen . Het gaat zeker niet enkel over kindergeld alleen . Toch geef ik u de raad de zitting bij te wonen .

Elleon
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2019 16:34

Beste Willy,

Bedankt voor uw snelle reactie en uw advies. U zegt, er wordt niets van mij verwacht, wat zou het dan eventueel voor mij kunnen betekenen?

Dank!

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 11 jan 2019 17:10

Uw moeder heeft u dan opgegeven als mogelijke bewindvoerder van uw broer of zus. X is blijkbaar (tijdelijk) niet in staat om zijn of haar goederen te beheren. Als u de opdracht aanvaardt dan wordt het uw taak om dat in zijn/haar plaats te doen. X is dan automatisch onbekwaam verklaard en wordt een te beschermen persoon.
Als u de opdracht weigert en niemand anders van de familie het wil of kan doen dan wordt een advocaat aangesteld als bewindvoerder. Het is altijd in het voordeel van de beschermde persoon, ook financieel, dat de bewindvoerder een betrokkene of familielid is ipv een advocaat.

Ik zou zeker naar die zitting gaan, de vrederechter zal u alles uitleggen en u kan al uw vragen stellen. U kan ook daar nog weigeren.
Probeer u voor te bereiden over de toedracht en de aanleiding van de aanvraag. Dit is van heel groot belang voor X en eigenlijk van alle betrokken personen. Ga er niet licht mee om.

Elleon
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jan 2019 17:28

Beste Artemis,

Dank voor uw uitgebreide antwoord! Dit is me duidelijk zo. Een laatste bemerking: Volgens mijn moeder zal ZIJ de bewindvoerder zijn over X en dient de brief die ik heb ontvangen louter als kennisgeving. Maar waarom zou ik hier dan van op de hoogte zijn gebracht? Helaas is mijn moeder niet altijd even transparant en wil ik graag meer weten.

Alvast dank!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 jan 2019 20:09

Van de vrederechter heb ik een aangetekende brief ontvangen waarin staat dat ik hierbij in kennis wordt gesteld dat er een verzoekschrift tot aanstelling van een bewindvoerder werd ingediend (mtb goederen en of persoon over NAAM X).

Ik ben de zus van X en het verzoek is ingediend door mijn moeder.
Uw moeder heeft de vrederechter dus gevraagd om een bewindvoerder aan te stellen om de zaken en persoon van X te beheren ...

Ik vermoed dat het over kindergeld gaat dat momenteel op de bankrek van zijn vader gaat,
U hebt boven geschreven waar het over ging ...
Dat heeft dan toch niets niets met uw vader te maken :?:
Kan iemand mij adviseren wat er al dan niet van mijn wordt verwacht, gezien het feit dat ik een brief heb ontvangen.
U wordt hiervan op de hoogte gebracht aangezien u de zus van X bent

Als er volgens u redenen zijn om geen, of net wel een bewindvoerder over X aan te stellen, zal de Vrederechter dat graag van u horen / lezen.

Naar mijn mening zou dit louter iets tussen mijn ouders zijn bijvoorbeeld?
Neen, het gaat over X ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 jan 2019 20:22

Uw moeder heeft u dan opgegeven als mogelijke bewindvoerder van uw broer of zus.
Misschien, maar je krijgt die melding ook als direct betrokkene (zus van).

Lijkt me niet echt logisch dat moeder Elleon als bewindvoerder zou opgeven, zonder daarover eerste met haar te overleggen ...
Als u de opdracht aanvaardt dan wordt het uw taak om dat in zijn/haar plaats te doen.
Aanvaarding van de opdracht is stap 2

Daarvoor krijgt men een aparte brief, na het vonnis dat X onbekwaam verklaarde.

Als u de opdracht weigert en niemand anders van de familie het wil of kan doen dan wordt een advocaat aangesteld als bewindvoerder. Het is altijd in het voordeel van de beschermde persoon, ook financieel, dat de bewindvoerder een betrokkene of familielid is ipv een advocaat.
Als de aangestelde bewindvoerder te vertrouwen is ...
Er is namelijk weinig controle op

Ik zou zeker naar die zitting gaan, de vrederechter zal u alles uitleggen en u kan al uw vragen stellen.
Absoluut.
U kan ook daar nog weigeren.
Als de voorgestelde bewindvoerder de brief ivm aanstelling niet getekend terugstuurt, is de opdracht niet aanvaard ...

Probeer u voor te bereiden over de toedracht en de aanleiding van de aanvraag.
Mij komt het zeer bevreemdend over dat Elleon blijkbaar niet eens weet waarover het gaat ...

Elleon
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jan 2019 12:26

Dank voor de uitgebreide reacties!
Nog een laatste vraag ter verduidelijking: Kan mijn moeder zelf de bewindvoerder zijn of niet? Of is dit in principe iemand buiten de ouders?

willyboy
Berichten: 897

#9 , 14 jan 2019 15:48

Iedereen is beschikbaar om bewindvoerder te zijn . Het moet toegekend bij vonnis van vrederechter . Als er familiale problemen zijn duid de vrederechter meestal iemand aan buiten familie .

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”