Sleutel op de deur, keuken uit aanneming laten?

Jolle
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Sleutel op de deur, keuken uit aanneming laten?

#1 , 11 jan 2019 15:10

Wij bouwen met een sleutel op de deur firma onder de wet Breyne. In ons contract staat dat de keuken een stelpost is waarvan de prijs in meer of min kan uitdraaien. Ook staat in de overeenkomst dat we de door hun gekozen leverancier moeten nemen. Deze waren niet bekend bij het afsluiten van het contract. Nu hebben wij de keuken laten uittekenen door de gekozen leverancier van de sleutel op de deur firma en die blijkt 8.000 euro meer te kosten dan een door ons gecontacteerde firma. Nu hadden wij gevraagd of we de keuken niet kunnen laten plaatsen door onze firma maar dit stuit op een NEEN. Met als argument de wet van Breyne. Nu is mijn vraag of wij de keuken volledig uit de aanneming kunnen laten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2019 15:21

Uw keuken zal niet gedekt zijn onder de wet Breyne als u die zelf laat plaatsen, maar verder stelt de wet Breyne niet wat al dan niet in een Sleutel op de deur contract kan zitten.

Wij hebben ook sleutel op de deur gekocht en hebben de keuken er ook uitgelaten (inderdaad ook omdat de keuken bij de bouwfirma een paar duizen euro's meer was dan een gelijkaardige keuken bij een andere verkoper). Dit kon perfect bij onze bouwmaatschappij. Onze buren (zelfde bouwmaatschappij) hebben zelfs de badkamer en vloeren er ook uit gelaten en daar zelf aannemers voor gezocht.

Het enige dat je dan hebt, is dat de zaken waar je zelf voor gezorgd hebt, inderdaad niet onder (de (zekerheid van) de wet Breyne vallen, wat normaal is.

Maar het zal vooral uw verkoopsovereenkomst zijn die bepaald wat al dan niet door de firma moet / kan gedaan worden. Lees dit contract erop na en kijk wat daarin staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 jan 2019 15:58

Zo'n sleutel op de deurfirma verdient veel geld aan de commissies die ze ontvangen van dergelijke firma's (keukens badkamers, vloeren, deuren , enz...)

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 11 jan 2019 16:14

Als je een deel uit het contract laat nemen dan krijg je ook geen volledige compensatie aangezien ze minstens hun commissie en winst op het geschrapte deel willen behouden.

Zo wilde ik in een appartement mooiere binnendeuren.
De "opleg" leek me zeer hoog. Heb de standaarddeuren dan maar laten plaatsen en na de oplevering onmiddellijk laten uitbreken en laten vervangen door die gewenste deuren. Dat was goedkoper dan de gevraagde opleg en ik heb de standaarddeuren nog kunnen verkopen aan halve prijs!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 11 jan 2019 16:40

"Dat was goedkoper dan de gevraagde opleg en ik heb de standaarddeuren nog kunnen verkopen aan halve prijs!"


Zie je wel dat je met een sleutel-op-de-deur formule ook tot een win/win situatie kan komen ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 11 jan 2019 16:45

Hm. Ik heb wel de levering én de plaatsing van de standaard deuren eerst aan volle pot betaald....
Als men een luxe afwerking wenst is sleutel op de deur meestal niet de goedkoopste oplossing.

Voor doorsnee afwerking mogelijk iets goedkoper want die firma's knijpen hun onderaannemers zowat plat.

Maar voor een appartement heeft men geen keuze. Tenzij men zelf promotor wordt...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”