Bestelling tussen ondernemingen geschil

Tim1985
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Bestelling tussen ondernemingen geschil

#1 , 11 jan 2019 09:50

Goedemiddag

wat juridische aspecten betreft ben ik een leek dus ik hoop het juiste subforum gekozen te hebben.
Ik heb een bijberoep en heb in die hoedanigheid een bestelling geplaatst bij een webshop.
De aanbieding was als volgt
Afbeelding

Echter werd er maar 1 luidspreker en 1 hoes geleverd (zoals rechts in kleinere lettertjes staat). Ik had echter naar de titel gekeken en daar staat duidelijk dat het 2 stuks van elk betreft, en het woord combinatievoordeel wat op een promotie wijst (vandaar de goedkope prijs als het 2 stuks betreft, maar best prijzig als het 1 stuk betreft) . De screenshot toont een andere prijs dan de bestelling hieronder daar deze later is genomen na mijn bestelling (ze hebben hun prijs verlaagd). De fout stond er echter nog wel, aan een nog lagere prijs dan mijn bestelling.

Ook op de betaalpagina krijg ik toch sterk de indruk dat ik 2 stuks bestel
Afbeelding

en ook in mijn bestelbevestiging staat het toch echt vrij duidelijk dat het 2 stuks betreft.
Afbeelding

Ik neem contact op met de shop en ze vertellen me dat het een fout is en zeggen dat ik een 2e speaker aan 10% korting kan kopen. Echter is het dan nog steeds duurder dan dat ik bij andere shops zou aankopen.

Ik wijs hen er op dat we een overeenkomst hebben voor 2 stuks voor de prijs zoals in de bestelbevestiging maar hier gaan ze niet op in.

Als gulden middenweg stel ik voor dat ik de 2e luidspreker aan halve prijs koop. Ik leg de helft op tov de initiele bestelling, en zij doen er de helft af (dus dat zou op een 900 euro ipv een 1200 euro komen kort door de bocht). De initiele bestelling (foutief geprijsd door hen) was +- 600 euro voor 2 stuks.

Ondertussen reageren ze niet meer.

Belangrijk hierbij is dat ik geen "consument" maar "onderneming" ben in dit verhaal. Ik weet niet of die anders beschermd worden?
Kan ik deze verkoop alsnog afdwingen? Ik vind hun compensatie erg mager, ik heb hen onlangs nog op andere fouten met hetzelfde product gewezen waar het "hoofd"product als combinatievoordeel duurder is dan dat je het los koopt. Dus het combinatievoordeel is duurder dan dat je de 2 producten die de combinatie vormen apart bestelt.

Welke stappen kan ik nog ondernemen? Is dit de moeite om een zaak van te maken? En in hoeverre heb ik "gelijk" daar er ook in kleinere mate vermeld staat dat het maar 1 stuk en 1 hoes is.

Alvast bedankt voor de input.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2019 10:19

Je kan altijd hun eerst met een A.S in gebreke stellen en dan naar de ondernemingsrechtbank gaan !

Anders zie ik geen oplossing als de firma op hun standpunt blijft
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 11 jan 2019 10:38

Inderdaad, maar voor verdere stappen??

Weeg toch maar eerst eens de kosten en de baten af, zou ik zeggen.

Reclame

Tim1985
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2019 11:53

Welke kosten zijn er verbonden aan het opstarten van een zaak?
Gratis toch als je in het gelijk gesteld wordt, niet? Of is het enkel het vredegerecht dat zo laagdrempelig is?

Zoals hierboven beschreven, heb ik gelijk? Of kan een rechter zeggen dat ik had moeten zien dat dat een fout was.

Maar inderdaad, dan moet ik al naar Leuven (vanuit limburg) en daar een verlofdag voor inzetten etc..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jan 2019 12:37

Welke kosten zijn er verbonden aan het opstarten van een zaak?
Gratis toch als je in het gelijk gesteld wordt, niet? Of is het enkel het vredegerecht dat zo laagdrempelig is?

Zoals hierboven beschreven, heb ik gelijk? Of kan een rechter zeggen dat ik had moeten zien dat dat een fout was.

Maar inderdaad, dan moet ik al naar Leuven (vanuit limburg) en daar een verlofdag voor inzetten etc..

Het vredegerecht is daar niet meer voor bevoegd, dit is verleden tijd.

Je moet naar het ondernemingsrechtbank, en neen de verliezer betaald de kosten niet!

Als je wint krijg je een rechtspleging vergoeding toegewezen door de rechtbank, maar dit is veel minder dan wat u gaat betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tim1985
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jan 2019 14:00

Oké, jammer, dan ga ik proberen de bestelling te annuleren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 14 jan 2019 07:16

Procedure voor ondernemingsrechtbank opstarten kost vanaf 01/02/2019 165 euro.
De verliezende partij betaalt deze.

Ook vanaf dan moet het rolrecht niet meer voorgeschoten worden bij de start van de procedure, thans bij het vredegerecht, maar vermoedelijk bij alle rechtbanken, maar wordt dit op het einde gefactureerd aan de verliezende partij.

Ik vermoed echter dat je hier niet weg zult kunnen zonder dagvaarding, en dit kost ook heel wat, om maar niet te zwijgen dat dit aan een specifieke vorm moet voldoen, of de tegenpartij kan deze ongeldig verklaren.

Terug naar “Handelspraktijken”