Parkeren toegelaten?

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

Parkeren toegelaten?

#1 , 11 jan 2019 12:38

Mag men parkeren of stilstaan op het plekje vlak voor het trapje van de kerk? Het is mij niet duidelijk of dit tot het voetpad hoort aangezien dit links van de geparkeerde wagens ligt.
https://goo.gl/maps/7HreTN7XaG62

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 11 jan 2019 13:23

Op een voetpad mag je nooit parkeren , je ziet duidelijk de boordstenen die de scheiding vormen tussen de rijweg en het voetpad

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2019 13:36

Ik denk dat de parkeerplaatsen daar toch héél erg duidelijk aangegeven zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 11 jan 2019 14:03

Ik denk dat het niet mag, stel je voor dat een begrafenisondernemer met een kist via bochtenwerk tussen geparkeerde auto's de kerk in moet ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 11 jan 2019 14:27

Ik denk dat de parkeerplaatsen daar toch héél erg duidelijk aangegeven zijn?
Dan lees ik van u graag een verwijzing in de wegcode naar deze "wegmarkeringen" ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 jan 2019 14:36

Buiten een (woon)erf is er geen énkele bepaling in de wegcode die u toelaat te parkeren, louter door het aanbrengen van een wit vakje.

`
Er is daar een parking voorbehouden voor gehandicapten ...
Hoe ver die zich uitstrekt :?:

Het zou het clustertje van 5 kunnen zijn waar het bord voor staat.
Misschien de 2 aan de postbus ook nog
Of de 2 vakjes voorbij de kerk er ook nog bijhoren :?: :?:


Maar vermoedelijk was het zelfs de bedoeling enkel het grijze parkeervak voor te behouden voor personen met een handicap.
En de rest van de "vakjes" iedereen toe te laten te parkeren.
Maar dat is dus falikant misgelopen ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jan 2019 15:12

Buiten een (woon)erf is er geen énkele bepaling in de wegcode die u toelaat te parkeren, louter door het aanbrengen van een wit vakje.
Ik denk niet dat men met opzet dit soort markeringen gaat aanbrengen op plaatsen waar je NIET mag parkeren... :roll: :roll: :roll:

Niemand beweert hier dat puur het aanwezig zijn van een parkeervak, dit parkeervak ook reglementair maakt, maar in 99,9% van de gevallen is dit wel het geval. De markeringen dienen om de weggebruiker te helpen bepalen waar hij al dan niet mag parkeren. De parkeerplaats voor gehandicapten was me nog niet opgevallen. Maar het rode wagentje staat toch op een blauwachtig vak? Ik heb een sterk vermoeden dat daar ook een symbool onder zal staan.

Ik vind in de wegcode dit:
2° In afwijking van de bepalingen onder 1° gelden de verkeersborden E9a tot E9d, die een parking aanduiden, alleen op deze parking.

Zij worden op de meest geschikte plaatsen aangebracht en worden niet aangevuld met witte borden met zwarte pijl.
Lijkt met toch dat dit bord op de meest geschikte plaats aangebracht is, niet? Dat, samen met een blauw (ok, daarover zou je kunnen discussiëren) parkeervak waar waarschijnlijk ook een rolstoelsymbool opstaat, lijkt me toch redelijkerwijs duidelijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 jan 2019 19:20

De parkeerplaats voor gehandicapten was me nog niet opgevallen.
Mij uiteraard wel :mrgreen:

Tenzij de oorspronkelijke vraagsteller een parkeerkaart voor gehandicapten had, mocht hij er dus in geen enkel geval parkeren :!:


Niemand beweert hier dat puur het aanwezig zijn van een parkeervak dit parkeervak ook reglementair maakt,
Jij gaf toch aan dat de parkeerplaatsen duidelijk gemarkeerd zijn :?:
maar in 99,9% van de gevallen is dit wel het geval.
In talloze gevallen is dat net niet het geval ...
Het is wat regiogebonden, maar vaak ligt er enkel een wit vakje, zonder meer.

Ik denk dat het
-ofwel lang geleden in de wegcode stond , en de verwijzing in MB plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens blijven staan is
-ofwel in de wegcode moest komen, maar er uiteindelijk enkel een verwijzing in MB plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens terechtgekomen is

En zo te zien is ook hier maar 1 "vakje" bedoeld voor gehandicapten, ondanks dat de ganse parking zo gesignaleerd is, en zijn de andere "vakjes" in de ogen van de lokale wegwanbeheerder voor iedereen bedoeld als parkeerplaats ...

De markeringen dienen om de weggebruiker te helpen bepalen waar hij al dan niet mag parkeren.
Neen dat doen ze niet
Die wegmarkering is nergens in de wegcode bepaald (in een woonerf mag dit eender welke witte markering zijn die een plaats afbakent)
Er kàn en mag dus geen waarde aan gegeven worden.
Meer zelfs: ze mag daardoor niet eens gebruikt worden ...

Ik vind in de wegcode dit:
2° In afwijking van de bepalingen onder 1° gelden de verkeersborden E9a tot E9d, die een parking aanduiden, alleen op deze parking.

Zij worden op de meest geschikte plaatsen aangebracht en worden niet aangevuld met witte borden met zwarte pijl.
En dan stelt zich de vraag van wààr en tot waar er geparkeerd mag worden .
En of dat tot tegen de rand van de rijbaan is, of niet ...



Parkeren is niet simpel ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 jan 2019 09:04

Tenzij de oorspronkelijke vraagsteller een parkeerkaart voor gehandicapten had, mocht hij er dus in geen enkel geval parkeren :!:
Denk jij echt dat politie gaat bekeuren als hij in één van de andere vakken (dus niet dat vak voor het bord zelf), zou gestaan hebben? Komaan, meen je dat nu serieus? :roll: :roll: :roll:
Niemand beweert hier dat puur het aanwezig zijn van een parkeervak dit parkeervak ook reglementair maakt,
Jij gaf toch aan dat de parkeerplaatsen duidelijk gemarkeerd zijn :?: [/quote]Ja, en meer dan dat heb ik ook niet gezegd, toch? Heb ik gezegd: "vanaf dat je zelf een wit vak op de baan schilderd, mag je daar parkeren" of iets in die zin? Ik dacht het niet. Ik zeg enkel dat wanneer er markeringen op de weg staan die parkeervakken aangeven, je daar héél, héél erg waarschijnlijk wel mag parkeren.
maar in 99,9% van de gevallen is dit wel het geval.
In talloze gevallen is dat net niet het geval ...
Het is wat regiogebonden, maar vaak ligt er enkel een wit vakje, zonder meer.
In de meeste gevallen zal dit wel correct zijn. En in al die andere gevallen zal de politie bijna zeker niet bekeuren als je netjes in zo'n parkeervak parkeert.
En zo te zien is ook hier maar 1 "vakje" bedoeld voor gehandicapten, ondanks dat de ganse parking zo gesignaleerd is, en zijn de andere "vakjes" in de ogen van de lokale wegwanbeheerder voor iedereen bedoeld als parkeerplaats ...
Ook de politie zal dit zo bekijken, mark my words. Iemand die in één van de andere vakjes staat zonder gehandicaptenkaart, zal heus geen boete ontvangen, hoor.
De markeringen dienen om de weggebruiker te helpen bepalen waar hij al dan niet mag parkeren.
Neen dat doen ze niet

Die wegmarkering is nergens in de wegcode bepaald (in een woonerf mag dit eender welke witte markering zijn die een plaats afbakent)
Er kàn en mag dus geen waarde aan gegeven worden.
Meer zelfs: ze mag daardoor niet eens gebruikt worden ...
Zucht, da's allemaal mooi als je een theoretisch betoog wil afsteken, maar in praktijk is het zo dat als je daar parkeert, jet NIET beboet zal worden door de politie! Dat is toch waarvoor mensen naar dit forum komen, niet?
Ik vind in de wegcode dit:
2° In afwijking van de bepalingen onder 1° gelden de verkeersborden E9a tot E9d, die een parking aanduiden, alleen op deze parking.

Zij worden op de meest geschikte plaatsen aangebracht en worden niet aangevuld met witte borden met zwarte pijl.
En dan stelt zich de vraag van wààr en tot waar er geparkeerd mag worden .
En of dat tot tegen de rand van de rijbaan is, of niet ...
Och man, die vraag stelt zich toch niet? Iedere normale mens weet dat met dat bord enkel dat vak bedoeld wordt....
Parkeren is niet simpel ...
Neen, maar jij maakt het ook véél en véél moeilijker dan het is. Jij maakt er een puur theoretische kwestie van, terwijl in praktijk geld: als er parkeervakken aangegeven zijn en je parkeert je daarin en houdt je aan de aanwijzingen op de borden, zal men u NIET bekeuren! Zelfs als die parkeerplaatsen niet 100% volgens de "regeltjes" aangeduid zijn.

Jij maakt het in dit soort draadjes héél erg graag overdreven moeilijk door op kleine gaatjes /incosistenties in de verkeerswetgeving te wijzen. Iedereen weet dat onze wetten vol zitten met dit soort "gaatjes", maar je moet ook uw gezond verstand aanspreken.

Antwoord eens héél eerlijk: als jij daar aan die kerk moet parkeren en je hebt geen gehandicaptenkaart, maar er is wel een parkeerplaatsje vrij (niet dat voor die paal), dan zou jij daar dus NIET parkeren? :roll: :roll: :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 14 jan 2019 17:16

Denk jij echt dat politie gaat bekeuren als hij in één van de andere vakken (dus niet dat vak voor het bord zelf), zou gestaan hebben? Komaan, meen je dat nu serieus?
Volgens de wegcode (en de signalering ervan) gaat het hier om een "parking" en zijn het voorbehouden plaatsen ...
Dus ja, ook daar kon gerust een PV volgen zonder gehandicaptenkaart.
Ik zeg enkel dat wanneer er markeringen op de weg staan die parkeervakken aangeven, je daar héél, héél erg waarschijnlijk wel mag parkeren.
Ik heb je, juridisch onderbouwd nog wel, aangegeven waarom dat niet noodzakelijk zo is :
Die dingen bestààn gewoonweg niet in de wegcode als wegmarkering ...

Die parkeertoelating is er enkel in de fantasie van weg-wan-beheerders.

Iemand die in één van de andere vakjes staat zonder gehandicaptenkaart, zal heus geen boete ontvangen, hoor.
Je zou nog kunnen schrikken ...
Kom je een agent tegen die de wegcode kent, kost het goed mogelijk 116 €, en mogelijk takeling er bovenop ...

Zucht, da's allemaal mooi als je een theoretisch betoog wil afsteken, maar in praktijk is het zo dat als je daar parkeert, jet NIET beboet zal worden door de politie! Dat is toch waarvoor mensen naar dit forum komen, niet?
Mensen komen typisch naar hier als hun praktijk niet overeenkomt met de theorie, en hen dat geld kost ....

Iedere normale mens weet dat met dat bord enkel dat vak bedoeld wordt....
Neen, en dat is allesbehalve zo.

De foute praktijken van wegbeheerders & politie leiden duidelijk tot een nog verdere uitholling vd wegcode ...

Neen, maar jij maakt het ook véél en véél moeilijker dan het is.
Ik geef het aan zoals het is
Niet zoals men denkt dat het is, of verwacht dat het wel zal zijn, of hoe het in een afwijkende praktijk verkeerd geregeld wordt

Daardoor wordt het uiteraard een tikje ingewikkelder.

Antwoord eens héél eerlijk: als jij daar aan die kerk moet parkeren en je hebt geen gehandicaptenkaart, maar er is wel een parkeerplaatsje vrij (niet dat voor die paal), dan zou jij daar dus NIET parkeren?
Inderdaad ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jan 2019 09:42

Hier kan ik enkel dit op antwoorden: :roll: :roll: :roll:

Een normaal mens zal daar wel parkeren, en geen enkele politieagent zal daar een boete voor uitschrijven. That's the way it is in the real world... Uw analyse van de wegcode is héél "interessant" maar praktisch vooral niet echt "relevant". Niemand, maar dan ook niemand zal beboet worden als hij in deze situatie in één van de parkeervakken parkeert.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

katwezel
Berichten: 375

#12 , 15 jan 2019 11:21

ts vermeld duidelijk ,, voor het trapje van de kerk ,, dus heel eenvoudig antwoord is neen want dat is een voetpad , de antwoorden over de naastgeleden parkeerplaatsen zijn niet van toepassing op de vraag van ts

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 jan 2019 11:29

ts vermeld duidelijk ,, voor het trapje van de kerk ,, dus heel eenvoudig antwoord is neen want dat is een voetpad , de antwoorden over de naastgeleden parkeerplaatsen zijn niet van toepassing op de vraag van ts
Het zijn ook geen "antwoorden", maar "stellingen". Waarbij Inazuma stelt dat de plaatsen niet 100% correct zijn aangegeven, en waarbij ik stel dat dit goed mogelijk is, maar geen enkele politieagent je een boete zal uitschrijven als je TOCH op zo'n plaats parkeert.

Over het antwoord op de vraag van de TS zelf is iedereen het inderdaad wel eens: parkeren voor het trapje mag niet. Dus de TS heeft zijn antwoord al lang gekregen, maar dit verbiedt ons niet om verder van gedachten te wisselen over de bredere parkeersituatie daar.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sethje4
Topic Starter
Berichten: 81

#14 , 15 jan 2019 12:24

Voor de duidelijkheid, ik heb geen boete ofzo. Ik ben gemachtigd opzichter om de kinderen te helpen oversteken. Nu is er een dame die zich met haar jeep voor het trapje van de kerk parkeert. Ik heb er haar al over aangesproken dat ze zo de zichtbaarheid bemoeilijkt en dat het niet is toegestaan. Maar ze begon dwars te doen hierover.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 jan 2019 12:50

Als deze dame daar op min of meer vaste tijdstippen staat, meld dit dan aan de wijkagent, zodat deze op dat moment eens kan komen kijken en de dame beboeten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”