Beste,
Mijn vriendin verkeert in volgende situatie. Als bediende is ze werkzaam aan de stad Brussel, en ze krijgt haar treinkosten terugbetaald zoals dat door wet bepaald is (2/3 ten laste werkgever). Vanaf april 2018 heeft ze bevallingsverlof opgenomen, gevolgd door ouderschapsverlof. Dit alles had ze tijdig aangevraagd bij haar overste (deze aanvraag zelf staat niet ter discussie). Nu vraagt de centrale hr dienst van de stad Brussel haar om de terugbetaling van haar treinabonnement voor de periode waarin ze op bevallings / ouderschapsverlof was. Nochtans is zij op haar eigen dienst perfect in orde met haar aanvraag. Is het dan aan haar om te weten wie er in de centrale hr dienst over zulke zaken gaat, en deze persoon afzonderlijk op de hoogte te brengen van haar werkonderbreking? Zelf zou ik denken dat je moeilijk op de hoogte kan zijn van de verdeling van de verantwoordelijkheden over de verschillende interne diensten waar je verder nooit mee in contact treedt. Mag zij er niet van uit gaan dat dit vanuit haar eigen dienst doorgegeven wordt aan degenen die met die info moeten verder werken? Kan u me op weg naar een mogelijke rechtsgrond waarop ze zich kan beroepen?
Met vriendelijke dank,
Jdw