Successierechten

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Successierechten

#1 , 09 jan 2019 22:04

Is het zo dat dat de geblokkeerde banktegoeden van een overledene aan de aangifte van de nalatenschap worden toegevoegd samen met de geschatte verkoopwaarde van de onroerende goederen? Het betreft in dit geval een schuldenvrije erfenis van een oom. Of worden die tegoeden eventueel voor de totale afrekening van de successierechten gedeblokkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 jan 2019 22:48

De nalatenschap is de som van alles, als dat is wat je bedoelt.
De erfenisrechten worden berekend op alles, roerend (oa banktegoeden) en onroerend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2019 10:23

Dat vreesde ik dus ook. Het komt er dus op neer dat, gezien het hoge belastingtarief, mijn oom beter zijn geld in brand had gestoken?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 10 jan 2019 10:26

Als er geld op de bank is, kan je dat al gebruiken om de erfbelasting te betalen. Uw opmerking is dus van de pot gerukt!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 10 jan 2019 12:15

Dat vreesde ik dus ook. Het komt er dus op neer dat, gezien het hoge belastingtarief, mijn oom beter zijn geld in brand had gestoken?
Zolang de aanslagtarieven niet hoger zijn dan 100 percent zou dat ronduit dom zijn.
Tot hiertoe heb ik nog maar enkel gehoord dat een Belgisch politicus zoiets al eens heeft gedaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 10 jan 2019 12:31

Trouwens, zover ik weet worden onroerende en roerende goederen (geld..) afzonderlijk gerekend voor de taxatie.

Correct me if I am wrong, pls. :)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 10 jan 2019 12:46

Niet als men erft van een oom.
Enkel in rechte lijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 10 jan 2019 13:27

Ah zo.

Thx !

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 10 jan 2019 14:53

Uw oom had aan successieplanning kunnen doen bij leven, of als alternatief zijn gehele vermogen kunnen schenken aan een eigen stichting via testament.

Luka
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jan 2019 12:07

Mijn oom was een boer en wereldvreemd man die zijn eigen schaduw zelfs niet vertrouwde. Blijkbaar zouden wij "plaatsvervullend" zijn want onze eerder overleden moeder was zijn zus. We zouden dan een rang opschuiven, van 4 naar 3.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 11 jan 2019 13:37

Mijn oom was een boer en wereldvreemd man die zijn eigen schaduw zelfs niet vertrouwde. Blijkbaar zouden wij "plaatsvervullend" zijn want onze eerder overleden moeder was zijn zus. We zouden dan een rang opschuiven, van 4 naar 3.
Maar dat heeft voor jullie geen gunstig gevolg voor de te betalen successierechten.
Wanneer een persoon bij wijze van plaatsvervulling tot een nalatenschap van een erflater komt in de plaats van een vooroverleden ouder, is het tarief toepasselijk tussen de erflater en de plaatsvervullende erfgenaam en niet het eventuele gunstiger tarief tussen de erflater en degene wiens plaats wordt ingenomen.
De plaatsvervulling is een wettelijke en burgerrechtelijke fictie die niet doorwerkt in de successierechten!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”