Spaarboekje voor kleinkinderen

SUZANNA
Topic Starter
Berichten: 81

Spaarboekje voor kleinkinderen

#1 , 06 jan 2019 09:30

Kan ik een spaarboekje openen voor 3 kleinkinderen ( tussen de leeftijd van 11 en 19 jaar )zonder dat zij het weten en dat ik kan geven als ze trouwen of gaan samen wonen, en misschien ook een voor mijn kind dat wel getrouwd is maar een slecht huwelijk heeft waar vandaag of morgen de bom barst hoop op goede raad MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 07 jan 2019 20:27

Beste

u kan perfect een spaarrekening openen voor uw kleinkinderen. De ouders zullen er echter ten allen tijde het wettelijk beheer over hebben. tegelijk zal de minderjarige - eens hij/zij meerderjarig wordt - de volle bevoegdheid hebben om over dat geld te beschikken. U kan dat niet verder blokkeren. Voor een meerderjarig kind/kleinkind kan u geen rekening openen. In dat geval is het ook gevaarlijk gezien die gelden potentieel bedreigd worden in een echtscheiding. U kan wel via een tak 23 jongerenspaarplan realiseren wat u wenst. In praktijk is dit juridisch een levensverzekering waarvan u de nemer bent (dus eigenaar) en een begunstigde aanduidt op een bepaalde datum (bvb op 21 of 24 jaar) En u kan ten allen tijde zelf die begunstiging nog wijzigen voor zover ze niet aanvaard werd door de begunstigde. U kan natuurlijk ook op andere manieren een begunstiging regelen. Door bvb een beleggingsplan op uw eigen naam af te sluiten en wanneer u het wenst een schenking/handgift/bankgift uit te voeren. Praat met uw bankier.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 08 jan 2019 15:42

of gewoon alles op uw eigen spaarboekje zetten, en dan kan u het later altijd nog schenken

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2019 16:17

Er bestaat ook zoiets als gift-spaarrekeningen, waarbij de spaarrekening wel op naam van de begunstigde staat, maar de tegoeden op de rekening zullen pas op een bepaalde, door u te bepalen datum, aan die persoon uitgekeerd worden. Tot een half jaar of een jaar voor die datum, blijven de tegoeden op de rekening wel volledig uw eigendom.

Dus concreet: stel dat je voor uw kleinkind, dat nu 10 jaar is, wenst te sparen en hij mag die tegoeden krijgen als hij 21 is. Dan kan je zo'n rekening op zijn naam openen en daar op beginnen storten, maar tot een jaar voor uitkeren van de tegoeden (dus voor hij 20 is) kan je nog met dat geld doen wat je wil: de tegoeden naar uw eigen rekening overschrijven, iemand anders als begunstigde van die rekening toewijzen, de datum van uitbetalen verlaten, etc... Met andere woorden, het blijft uw geld tot op het moment dat het geld uitgekeerd wordt aan de begunstigde (of tot een half jaar / een jaar voor die datum, afhankelijk van bij welke bank je zo'n rekening opent).

Wij hebben voor onze kinderen zo'n rekeningen lopen. Ze brengen meer op dan een gewoon spaarboekje, maar ook niet fantastisch veel. Mogelijk schakelen we over op een verzekeringsproduct met hogere rente's, als er nog wat meer geld op die rekeningen staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

SUZANNA
Topic Starter
Berichten: 81

#5 , 09 jan 2019 14:12

Bedankt iedereen voor de goede raad MVG

Terug naar “Bank & Beurs”