Tante overleden + algehele gemeenschap

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

Tante overleden + algehele gemeenschap

#1 , 07 jan 2019 22:16

Een tante van mijn vrouw is overleden. Ze had omzeggens geen nagel om aan haar gat te krabben. Haar enige verwant, haar broer (mijn schoonvader dus) en zijn vrouw gaan de erfenis uiteraard verwerpen. Ze hebben samen 1 dochter, mijn vrouw. Nu beweert de notaris dat het volstaat dat zij mee met haar ouders de erfenis verwerpt. Mijn vrouw en ik zijn echter getrouwd volgens het stelsel van algehele gemeenschap, en in tegenstelling tot wat de notaris beweert (het is nog een jonge die net de studie van zijn voorganger heeft overgenomen, en ik denk dat het hem aan ervaring ontbreekt) meen ik dat ik ook mee moet gaan om de erfenis te verwerpen - er staat mij een soortgelijk geval voor van ergens anders in de familie.

Wie heeft er gelijk, de notaris of ik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 07 jan 2019 22:37

De notaris!
In uw geval is uw echtgenote de wettelijke erfgename.
Daaraan verandert uw huwelijkscontract niets.
Verwerpt ze dan erft ze niet en daardoor kan de verworpen erfenis ook nooit
in de algehele gemeenschap terechtkomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#3 , 08 jan 2019 09:08

Okee, da's duidelijk.

Reclame

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2019 23:28

Roharro en de notaris hebben gelijk.
Overigens is het zo dat jonge notarissen recent nog het vergelijkend examen hebben meegedaan en hard hebben moeten studeren. Qua theoretische kennis zijn jonge notarissen vaak sterker dan oude notarissen. Die laatsten hebben dan meer maturiteit en mensenkennis.

Heb dus vertrouwen in de jonge notaris. Dit is niet eens een moeilijke vraag hoor. Elke notaris kan dit op basis van parate kennis beantwoorden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 08 jan 2019 23:35

Ik ben zelf niet meer zo jong maar heb inderdaad al moeten vaststellen dat "jongere" notarissen gemiddeld beter zijn.
Indien men in mijn jonge jaren een vader als notaris had dan was de kans enorm groot dat men als zoon ook notaris werd. Zo bleven notarisambten gedurende meerdere generaties in dezelfde familie.
Nepotisme was nooit veraf. Dat is gelukkig anders nu en de "notarissen door erfenis" zijn dan ook schaarser geworden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WP002
Topic Starter
Berichten: 1479

#6 , 09 jan 2019 09:48

Da's goed om weten. Mijn vraag is hiermee beantwoord en het topic mag voor mijn part dicht.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”