Aankopen ebay inbrengen als kosten

sianjeffers
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Aankopen ebay inbrengen als kosten

#1 , 05 jan 2019 14:08

Ik koop af en toe zaken op ebay die eigenlijk voor zakelijk gebruik zijn. Deze aankopen doe ik tot nu toe op persoonlijke naam via een paypal account eveneens op mijn naam. Het idee is om de visa van mijn firma mee op dit acount te zetten en de aankopen hiermee te betalen. Is het dan voldoende dat ik de statements van paypal inbreng in de boekhouding? Kan dat zomaar, ook als er geen enkele referentie is naar mijn firma (buiten het feit dat het betaald is via mijn firma, en de naam op de statement mijn naam is en ik eveneens de zaakvoerder ben)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2019 16:05

Als je deze wil inbrengen dan zal je een factuur moeten hebben.

En de factuur moet de BTW nummer van de verkoper bevatten of je kan die ook niet inbrengen !
Heb je ooit bedrijfsbeheer gevolgd.?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 05 jan 2019 19:33

Voor de btw is een factuur vereist, de directe belastingen zijn daar iets soepeler in.

Reclame

sianjeffers
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jan 2019 11:59

Als je deze wil inbrengen dan zal je een factuur moeten hebben.

En de factuur moet de BTW nummer van de verkoper bevatten of je kan die ook niet inbrengen !
Heb je ooit bedrijfsbeheer gevolgd.?
Blijkbaar heb ik wel meer bedrijfsbeheer gevolgd dan u. Voor kosten in te brengen is geen factuur noodzakelijk. De vennootschap kan zaken 2de hands kopen van particulieren zonder daarvoor een factuur (met vermelding van btw nr) enz. Voor het terugvorderen van de btw is dat een andere zaak, maar zoals uw getrained oog zal opmerken spreek ik hier over 2de hands zaken van particulieren waar er uiteraard geen btw speelt. Als u er niets van kent gelieve uzelf dan te onthouden van antwoorden aub

Ik zal de vraag nog even anders stellen: als ik aankoop van particulieren, in dit geval via ebay, welke bewijsvoering moet ik doen in de boekhouding voor het inbrengen van onkosten? Is een paypal statement met vermelding van ebay en de omschrijving voldoende of moet ik echt een verkoopovereenkomst en/of factuur zien te regelen met de verkoper? Het gaat over kleine aankopen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jan 2019 13:40

Als ge er niet van kent onthoud je ervan
Ik denk dat je nog met de pampers liep als ik al btw aangiften deed vanaf 1971
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 06 jan 2019 20:51

Natuurlijk kan je partikuliere aankopen correct in je boekhouding verwerken. In je inkoopboek vermeld je de aankoopsom evenals 0€ aftrekbare BTW (want particulier gekocht zonder factuur). Als je de aankoop integreert in iets dat je verkoopt reken je natuurlijk BTW op de volledige verkoopprijs tenzij het om goederen gaat waarop een margeregeling van toepassing is (zoals de verkoop van particulier ingekochte auto s)

Zorg voor aankoopbewijzen en het moet natuurlijk over zaken gaan die je bedrijfsmatig nodig hebt en niet onder een of andere aftrekbeperkende regeling vallen. Pampers inbrengen zal de belastingscontroleur ws niet leuk vinden ;-)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”