Hoe lang kan een curator wachten met het uitbetalen van de schuldeisers

Mario w
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe lang kan een curator wachten met het uitbetalen van de schuldeisers

#1 , 05 jan 2019 23:48

De curator heeft al 5 Jaar een bedrag 500000 in handen om de schuldeisers uit te betalen sommige schuldeisers zijn nu zelfs al dood of failliet
Maar ze doet dit niet ze houdt gewoon zelf het geld hoe lang kan ze dit vol houden
Wat kan ik er aan doen zodat deze zaak afgesloten wordt zonder dat mij dat weer veel geld gaat kosten
Kan ik ergens klacht neer leggen tegen deze oraktijken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jan 2019 06:56

U kan niks doen want je staat onder curatele, als persoon of als zaakvoerder ben je al je rechten inzake de vennootschap afgenomen door het faillissement vonnis, en jij kan de agenda van de curator en de rechter commissaris nooit bepalen, dit word door de voorzitter van de ondernemingsrechtbank gedaan ..

De uitbetaling kan enkel en alleen geschieden na de sluitingsvergadering, dus als het faillissement afgesloten word.
Deze gelden daar heeft de curator geen vat op, deze staan op de Deposito- en Consignatiekas , en die kan alleen vrijgeven worden door de rechter commissaris en enkel op de sluitingsvergadering.

5 jaar is niet kort, maar er zijn zeer veel belangrijke faillissementen die toch een 8 a 10 jaar open blijven !

Je kan je afvragen waarom zo lang ?

Als een faillissement afgesloten is dan is dit voorgoed gesloten, en daarom kijkt men soms de kat uit de boom omdat zeer veel zaken een verjaring termijn hebben van 10 jaar !

En welk last heeft u als gefailleerde dat het zolang duurt .????
bij een vennootschap niks en als een één man zaak kan je u verschoonbaar( nu de kwijtschelding) aanvragen reeds na 6 maanden na het vonnis.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2019 09:20

Art. XX.110. § 1. Te rekenen van de dag van het vonnis van faillietverklaring verliest de gefailleerde van rechtswege het beheer over al zijn goederen evenals over de goederen die hij tijdens de procedure verkrijgt op grond van een oorzaak die het faillissement voorafgaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 jan 2019 09:47

er zijn zeer veel belangrijke faillissementen die toch een 8 a 10 jaar open blijven !
Zie SABENA, dat staat nog steeds open. En dat is al veel langer dan 10 jaar

berenod
Berichten: 942

#5 , 06 jan 2019 09:51

Ik denk een beetje dat de vraagsteller een schuldeiser is, en niet de gefailleerde.

Ik begrijp hem een beetje in dat geval, moet ook nog een paar 10000€ trekken uit een faillissement, waarvan ik ook goed weet dat er redelijk veel centen aanwezig zijn, is nu bijna 4 jaar. Dat is dan nog als werknemer, zou dus helemaal bovenaan het lijstje moeten staan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jan 2019 09:53

er zijn zeer veel belangrijke faillissementen die toch een 8 a 10 jaar open blijven !
Zie SABENA, dat staat nog steeds open. En dat is al veel langer dan 10 jaar

Het langste dat ik gekend heb was van een vleeshandelaar 18 jaar !

12 jaar komt men regelmatig tegen bij de afsluitingen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”