afbetalingsplan personenbelasting

dreamer38
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

afbetalingsplan personenbelasting

#1 , 04 jan 2019 19:46

Geachte,
ik heb een belastingsschuld van 2700 euro.Ik heb bericht gekregen van deurwaarder en heb terug gemaild om een betalingsplan voor te stellen.Zij komen met het onmogelijke bedrag van 479 euro per maand.Ik heb een brutto inkomen van 1810 euro,een huishuur van 615 euro plus kosten,heb twee kindjes.Ik heb hen teruggemaild dat ik dit onmogelijjk kan betalen maar om hun tegemoet te komen heb ik 50 euro overgemaakt,en zal dat blijven doen tot ocmw een betalingsplan heeft en het bedrag eventueel verhoogd kan worden.Nu heb ik een mail teruggekregen dat het enige bedrag dat toegestaan word 479 euro bedraagd in opdracht van de klant,zeggen ze.Kan dit zomaar?Is dit wettelijk,en wat kan ik daar tegen beginnen?Ik kan dit echt onmogelijk betalen
MVG
Soffers Daniel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2019 19:57

Dit is 100% wettelijk, normaal mogen ze maar 6 maanden geven.

Dit belastinggeld is toch geld dat u ooit verdiend heeft maar nu niet meer geeft , dit is de redenatie van de belastingen, de deurwaarder heeft daar niks over te zegen

Om zonder veel geld kwijt te zijn ga je naar de bank en vraag je een lening op 12 maanden, reden belastingen betalen .

en 50€ te storten is wel even in hun gezicht lachen, je had beter niks gestort, en niet zolang gewacht om te reageren, daar zal nu al veel kosten bij gekomen zijn, en zal er nog veel bijkomen ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 04 jan 2019 20:34

Een afbetalingsplan is een gunst, geen recht.

Reclame

dreamer38
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2019 17:45

da weet ik wel,dat dit een gunst is.Maar de belastingen doen al loonbeslag voor een eerdere rekening.En nu weer zoveel vragen,goed wetende dat als ze loonsbeslag doen ze enkel het bestaansminimum overlaten?Dan weten ze toch dat ik dit niet kan betalen?En wat gaan ze nu doen,deurwaarder sturen,de rekening nog laten oplopen en kan dan nog steeds niet betalen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 05 jan 2019 18:19

Juist. Ze gaan beslag leggen op alles wat ze kunnen. Indien heffing correct is niet meer dan normaal.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 05 jan 2019 21:42

Het klinkt misschien stom, maar al eens aan een persoonlijke lening bij de bank gedacht? Dat kan meestal wel gespreid worden over meerdere jaren, en de rentevoeten staan momenteel niet super hoog.

€2,700 gespreid over 4 jaar komt uit op zo'n €56,25 per maand. Met een rente van 4% komt daar nog eens zo'n €9 bij, dus €65,25.

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 05 jan 2019 21:54

Geven (deftige) banken nog leningen voor fiscale schulden?

berenod
Berichten: 942

#8 , 05 jan 2019 22:52

Geven (deftige) banken nog leningen voor fiscale schulden?
Ge moet aan de bank niet zeggen waarvoor de lening is hé.

Alleen, met 1800€ bruto (indien twee kinderen ten laste zal netto niet veel minder zijn), een huishuur van 600€ en een loonbeslag van een eerdere fiscale schuld, zal geen enkele bank geld gaan lenen natuurlijk!

Ik begrijp alleen niet goed hoe je aan een belastingschuld kan geraken, hoe meer de belastingen hoe meer je verdiend hebt.

Met 1800€ bruto en twee kinderen ten laste kan je gewoonweg geen 2700€ belastingen moeten betalen, zelfs al zou er 0.0€ voorheffing betaald zijn.

En inderdaad, als je niet kan betalen dan gaat men over tot loonbeslag en indien nodig gaat men al uw bezittingen aanslagen en openbaar verkopen...

Erg eigenlijk, meestal mensen die alles laten aanslepen, de belastingen geven zelfs zonder enige vraag 4 maanden de tijd om je belastingen af te betalen, je moet het alleen maar aanvragen!

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 05 jan 2019 23:03

Geven (deftige) banken nog leningen voor fiscale schulden?
Beter 5 of 10% rente op €2,700 betalen dan dat ze uw inboedel opladen hé. Ik zou in dezelfde situatie dat zelfs op mijn kredietkaart durven zetten via een opname naar zichtrekening. Maar TS zal waarschijnlijk onvoldoende limiet hebben daarvoor (of geen kaart in bezit hebben).
Laatst gewijzigd door Fortuin op 05 jan 2019 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 05 jan 2019 23:04

Ik begrijp alleen niet goed hoe je aan een belastingschuld kan geraken, hoe meer de belastingen hoe meer je verdiend hebt.
Zelfstandige met weinig inkomsten, arbeider met weinig of foutieve afhoudingen, etc.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jan 2019 23:29

Hoe kom je aan zoveel beslagstinsschulden?

Heel eenvoudig iemand die een 8 tot 17 uur job heeft bij een werkgever kan dit nooit mee maken!

dit zijn mensen die een bijberoep of een kleine zelfstandige die GEEN bedrijfsbeheer gedaan heeft, daar kan je dit verwachten, raad hun maar aan om 22% sociale wetten en dan op de rest 40% belastingen deze centen eerst apart te parkeren !
De meesten van de bijberoepers doen het niet !!!!!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#12 , 05 jan 2019 23:41

Ik begrijp alleen niet goed hoe je aan een belastingschuld kan geraken, hoe meer de belastingen hoe meer je verdiend hebt.
Zelfstandige met weinig inkomsten, arbeider met weinig of foutieve afhoudingen, etc.
Zelfstandige, ja, arbeider met te weinig voorheffing is bijna niet mogelijk.

Een alleenstaande met 1800€ bruto betaalt ongeveer 2000€/jaar belastingen, stel dat hij via een interim werkt die de absolute minimum 11% voorheffing door stort, dan zou hij zelfs moeten terugtrekken! Praktisch niet want door de lage voorheffing op het vakantiegeld zal dat terugtrekken op gesoupeerd worden, zal pakweg een nuloperatie zijn.

Waar dit meer voorvalt is bijvoorbeeld mensen die aangeven aan hun werkgever een partner zonder inkomen te hebben terwijl die partner wel meer dan de toegelaten 230€/maand verdient, dan krijgt ge wel zo een situaties.

berenod
Berichten: 942

#13 , 05 jan 2019 23:43

Hoe kom je aan zoveel beslagstinsschulden?

Heel eenvoudig iemand die een 8 tot 17 uur job heeft bij een werkgever kan dit nooit mee maken!

dit zijn mensen die een bijberoep of een kleine zelfstandige die GEEN bedrijfsbeheer gedaan heeft, daar kan je dit verwachten, raad hun maar aan om 22% sociale wetten en dan op de rest 40% belastingen deze centen eerst apart te parkeren !
De meesten van de bijberoepers doen het niet !!!!!!!
Vooral die sociale bijdragen! Minimum kwartaalbijdrage van 80€ betalen, en drie (3) jaar later komt dan de rest van de factuur!!! Dan vallen ze op hun gat.

Gaat er niet op beteren nu bedrijfsbeheer geen vereiste meer is!

Mathieu Rutten

#14 , 06 jan 2019 14:42

Mevrouw,
Ik raad u aan om dringend contact op te nemen met de sociale dienst van het OCMW van uw gemeente. Zij kunnen dan samen met u een afbetalingsplan uitwerken of overgaan tot een collectieve schuldenregeling. Zij kunnen dan ook samen met u onderzoeken hoe deze situatie is kunnen ontstaan en hoe hieraan best kan verholpen worden.
Veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”