Bestickering bedrijfswagen

pascalhts
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Bestickering bedrijfswagen

#1 , 05 jan 2019 23:03

Beste,

Dit jaar worden nieuwe bedrijfswagens geleverd, maar éénzijdig door de werkgever wordt beslist dat deze wagen volledige bestickerd zullen zijn.
Vroeger was enkel het logo van het bedrijf op de wagen voorzien. Bij de laatste bestelling zal er eveneens foto's en dergelijke op de ganse wagen zichtbaar zijn.
Kan dit zomaar zonder enig overleg? Is dit juridisch aan te vechten?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2019 23:36

Van wie is deze wagen eigendom?
Van u of van de werkgever ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pascalhts
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2019 23:41

Van de werkgever uiteraard, doch betaal ik elke maand voordeel alle aard

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 05 jan 2019 23:46

Van de werkgever uiteraard, doch betaal ik elke maand voordeel alle aard
Tjah, voordeel alle aard is alleen voor het gedeelte privé gebruik (forfaitair vastgelegd op 7500 km/jaar).

Wij hebben zelfs een opmerking van de fiscus (of rsz, wil het kwijt zijn) gekregen dat op alle wagen op zijn minst de firmanaam en website vermeld moet zijn.

pascalhts
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jan 2019 23:52

Dus eigenlijk mag een WG eenzijdig beslissen om uw bedrijfswagen tot het belachelijke toe te bestickeren? Dit in tegenstelling tot de voorbije jaren waarbij enkel de firmanaam vermeld werd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jan 2019 06:59

De werkgever kan dit inderdaad beslissen !

Je heeft wel het recht om een wagen te weigeren, en dan betaal je dus geen voordeel alle aard meer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 06 jan 2019 09:43

Heb ooit meegemaakt dat er een nieuwe werknemer in het bedrijf kwam, en met een drink na de eerste werkdag werd verwelkomt.
Een paar collega's hadden het plan opgevat hem even te "dopen".
Ze hadden een aantal grote reclamestickers verzameld, en de nieuwe werknemer wijsgemaakt dat hij deze dezelfde avond nog zelf moest aanbrengen op zijn nieuwe wagen, hetgeen hij ook deed. De dag erop snapte hij natuurlijk beetgenomen te zijn, nadat iedereen met een dikke glimlach zijn wagen bekeek, en hij de wagens van zijn collega's zag.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jan 2019 16:08

Nu wordt het heel wat duidelijker ...

pascalhts
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jan 2019 10:31

Dank iedereen voor de reacties.
Ik concludeer dat ik geen verhaal heb tegen de WG betreffende de nieuwe bestickering.
Dit lijkt me heel onredelijk, maar toch...

Mvg

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 07 jan 2019 10:44

onredelijk? u krijgt een wagen ter beschikking die eigendom is van uw werkgever. Het is toch aan de eigenaar om te beslissen of er al dan niet stickers op komen. U kan altijd de wagen weigeren als u zich hierin niet kan aanpassen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jan 2019 10:59

Van de werkgever uiteraard, doch betaal ik elke maand voordeel alle aard
Tjah, voordeel alle aard is alleen voor het gedeelte privé gebruik (forfaitair vastgelegd op 7500 km/jaar).

Wij hebben zelfs een opmerking van de fiscus (of rsz, wil het kwijt zijn) gekregen dat op alle wagen op zijn minst de firmanaam en website vermeld moet zijn.
Wat gek. Bij mijn vader op het werk moeten de wagens zo anoniem mogelijk. Hij werkt in de financiële sector, het is volgens mij om tigernapping te vermijden...

Meeboo
Berichten: 1488

#12 , 07 jan 2019 11:09

waarschijnlijk betreft het daar leasing wagens en geen eigendom van de werkgever.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 jan 2019 11:15

Een wagen is een vervoermiddel. Ik denk niet dat het minder goed vervoert omdat hij bestickerd is.

Maar zoals gezegd: niemand is verplicht een bedrijfswagen te aanvaarden. Ik had bij mijn vorige werkgever de keuze: bedrijfswagen of hoger loon. Ik heb voor het laatste gekozen. Collega's MET bedrijfswagen waren vervolgens verbaasd dat ook mijn eindejaarspremie, vakantiegeld, jaarlijkse bonus (behoorlijk percentage van het brutoloon), indexering van het loon, enz... telkens meer was dan bij hen. Tja...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 jan 2019 11:19

waarschijnlijk betreft het daar leasing wagens en geen eigendom van de werkgever.
leasing wagens worden soms ook bestickert , als dit moet de professionele film is gedaan dan beschermd de beplakking ook de wagen, en bij het verwijderen is de carrosserie als nieuw .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 jan 2019 11:56

En ook bij leasing wagens is het de werkgever die de wagens leased, niet de werknemer. Dus in die zin kan ook de werkgever één en ander bepalen (zoals bijvoorbeeld ook de merken en types van wagen waar de werknemer mag uit kiezen. Dit is in veel gevallen ook geen onbeperkte keuze.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”