Bewonerskaart 'te ver van betaalde straat''

Mwende
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

Bewonerskaart 'te ver van betaalde straat''

#1 , 03 jan 2019 22:34

Hallo,
Wegens het krijgen van een GAS boete om per ongeluk 15 minuten te parkeren, ben ik op zoek naar ''de wet''.
Googlen helpt me niet veel.
IK heb, ik de stromende regen, mijn dochter afgezet bij een vriend. Ik bleef in de hal 10 miuten praten en toen ik terugkwam was er een boete onder mijn ruitenwissers (bijna onleesbaar zo nat door het hondeweer).
Blijkbaar was er daar ''parkeren voor bewoners'' geldig.
Geen enkel zichtbaar bord gaf dit aan.
Ben, na het krijgen van de boete nog gaan kijken : niks zichtbaar.
Nu blijkt, dat op het einde van de straat, de achterkant (oranje) van ''een'' bordje zichtbaar zou moeten zijn en dat je verplicht bent om te gaan kijken.
EN ja hoor, daar staat, aan de ''andere ingang'' van de straat, dat er bewonersparkeren geldt.

Vandaag ging mijn buurman naar het politie buro om voor onze straat bewonerskaarten te vragen.
Hij kreeg echter het antwoord ''Tzal niet lukken : te ver van een betalende straat''

Hoe ver is ver ?
De straat waar ik stond is ook verr van betalende straten ?

Ik snap er niets van. Ik mag mij gaan verdedigen en ben zeker niet zinnens om 250 euro te betalen, voor 10 minuten parkeren in de stromende regen, omda tik niet kon zien dat er aan het andere einde van de straat een oranje bordje staat.
(er was die dag 33mm neerslag)

Mocht iemand raad/advies/ervaring hebben : ik hoor het graag.

Met vr gr
:arrow: Life isn’t about what happens to us. It’s about how we perceive what happens to us :!:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 03 jan 2019 22:41

Stromende regen is geen excuus, dus als dat uw enige argumentatie is, zou ik gewoon betalen om extra kosten te vermijden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 jan 2019 00:49

Blijkbaar was er daar ''parkeren voor bewoners'' geldig.
Geen enkel zichtbaar bord gaf dit aan.
Ben, na het krijgen van de boete nog gaan kijken : niks zichtbaar.
Nu blijkt, dat op het einde van de straat, de achterkant (oranje) van ''een'' bordje zichtbaar zou moeten zijn en dat je verplicht bent om te gaan kijken.
EN ja hoor, daar staat, aan de ''andere ingang'' van de straat, dat er bewonersparkeren geldt.
Waar ergens ?
Dat er bewonersparkeren geldt, moet ook in jouw richting gesignaleerd staan - gesteld dat je in de juiste richting geparkeerd stond uiteraard.

Mogelijk is het een zonale regeling, en staat de "toegang" die je gepasseerd bent, niet in de bewuste straat ... maar dit moet dan verplicht aan élke toegang tot die zone aangegeven zijn.

Vandaag ging mijn buurman naar het politie buro om voor onze straat bewonerskaarten te vragen.
Hij kreeg echter het antwoord ''Tzal niet lukken : te ver van een betalende straat''

Hoe ver is ver ?
Bewonersparkeren is enkel voor de bewoners van de betrokken en zodanig gesignaleerde straten.

Je kan de stad/gemeente vragen om ook in jullie straat bewonersparkeren in te voeren ...
Typisch gaat de parkeerdruk omhoog in wijken rondom betalende / blauwe / bewoners zones omdat wie daar parkeerde uitwijkt

en zeker niet zinnens om 250 euro te betalen, voor 10 minuten parkeren
Welke gemeente vraagt 250 euro voor inbreuken op bewonersparkeren :shock:

Dit staat in geen enkele verhouding tot de inbreuk (een 3de graads verkeersovertreding, per definitie gevaarlijk, is goedkoper ...)

Reclame

Mwende
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#4 , 04 jan 2019 18:12

@LeenW : stromende regen is geen excuus nee, er staat echter GEEN bord als je gewoon de straat binnen rijdt. Om het bord tee zien, zou je de straat helemaal uit moeten lopen naar de andere kant, om te zien ''welk bord met oranje achterkant '' daar staat.

@Inazuma in de richting van waar ik kwam staat geen bord. De wijkagent zegt : zie hierboven : ik moest de straat uitlopen na het parkeren...
De bewoner die we gingen ''bezoeken'' heeft al meermaals klacht neergelegd dat er veel mensen zijn die het bord niet zien, als ze van de ''onjuiste'' kant de straat in rijden.....

@wat het bewonersparkeren zelf betreft : ik begrijp niet waarom het in onze straat niet kan en ik andere soortgelijke straten wel. Wij hebben hier veel parking tekort. Sommige bewoners hebben zelfs 3 auto's....en palmen altijd hun vaste plek in. Het argument ''te ver van betalende straten'' klinkt zo onzinnig. Wat is ver ?

https://tijdelijkelinks.wordpress.com/bewonersparkeren/
:arrow: Life isn’t about what happens to us. It’s about how we perceive what happens to us :!:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 jan 2019 19:48

@Inazuma in de richting van waar ik kwam staat geen bord. De wijkagent zegt : zie hierboven : ik moest de straat uitlopen na het parkeren.
Als je ergens halverwege een straat keert, en in de andere richting parkeert moet je je realiseren dat je dan mogelijk een bord inzake parkeren verderop aan het begin van dat straatdeel niet gepasseerd bent.

Daarom zijn parkeerborden achteraan oranje en staan ze nominaal op een oranje paal ...

Mwende
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#6 , 07 jan 2019 09:00

Maar is fel in tegenspraak met wat eerder gezegd werd : moet een beide kanten van de zone aangegeven worden.

Hoe lang is de straat ?

Nog steeds is 250 euro een waanzinnig bedrag , een waarschuwing lijkt hier meer op zijn plaats voor een inwoner in eigen stad, in een vreemde zone, die slechts 15 minuten niemand in de weg stond.
Enfin.....
:arrow: Life isn’t about what happens to us. It’s about how we perceive what happens to us :!:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jan 2019 09:34

Maar is fel in tegenspraak met wat eerder gezegd werd : moet een beide kanten van de zone aangegeven worden.
Er werd ook gezegd dat je mogelijk een zone ingereden bent. Dus dat het bewuste bord niet specifiek aan die straat staat, maar dat je mogelijk wel eerder zo'n bord voorbijgereden hebt dat aangeeft dat je een zone (dus meerdere straten) "parkeren met bewonerskaart" bent ingereden.

Kan je eventueel even de coördinaten op google maps / streetview doorgeven van waar je geparkeerd stond (gewoon opzoeken in google streetview en wat er dan in uw adresbalk van uw browser staat, hier knippen en plakken).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 jan 2019 17:12

Maar is fel in tegenspraak met wat eerder gezegd werd : moet een beide kanten van de zone aangegeven worden.
Als het een zonale reglementering is.

Anders moet dat uiteraard niet.

Mwende
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#9 , 08 jan 2019 12:20

Met dank voor jullie commentaren.
Het is vervelend voorval in ieder geval.
Ik val in herhaling al sik zeg dat 250 €uro echt ver over de top is.
In de 35 jaar dat ik mijn rijbwijs heb , heb ik verschillende kleine overtredingen (110 waar je 90 mag bijv ) en nog nooit
heb ik zo'n monsterboete gekregen.

Zo'n bedrag besteed ik liever aan boeken/eten/kot van mijn universiteits-studenten (3 stuks !)

Enfin,
de locatie heb ik erbij gezet op
https://tijdelijkelinks.files.wordpress ... rkeren.png

:mrgreen: :mrgreen:
:arrow: Life isn’t about what happens to us. It’s about how we perceive what happens to us :!:

puttemanp
Berichten: 613

#10 , 08 jan 2019 12:47

heb ik verschillende kleine overtredingen (110 waar je 90 mag bijv )
Dat noem ik al geen 'kleine' overtreding meer!

P.

Mwende
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#11 , 08 jan 2019 13:05

op de nelweg he bij Jabeke, als ik het teruglees staat het idd verkeerd.. SORRY ...
Even verder mag je weer gewoon 120...
(ik was dus al verminderd die paar meter dat je 90 mag en er was niemand op de weg)
:arrow: Life isn’t about what happens to us. It’s about how we perceive what happens to us :!:

Mwende
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#12 , 08 jan 2019 13:09

SNELWEG (vanuit Oostende naar Brugge is er bij Jabeke een klein stukje waar je 90 moet rijden omdat er misschien iemand wil afslaan naar Clais/Veurne rechtdoor Brugge/Brussel) Als er niemand voor je rijdt...is er geen enkel gevaar
:arrow: Life isn’t about what happens to us. It’s about how we perceive what happens to us :!:

puttemanp
Berichten: 613

#13 , 08 jan 2019 13:39

Als er niemand voor je rijdt...is er geen enkel gevaar
Dus, niemand die voor je rijdt is een vrijgeleide om 20 per uur te snel te rijden?
Mooie mentaliteit!

P.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 jan 2019 14:57

Google maps zal hier niet meteen duidelijkheid scheppen, blijkbaar. de foto's IN de straat tonen geen borden, maar zijn ook van 2014. Als je de straat echter bekijkt vanuit de dorpsstraat staat er rechts zeker en vast wel een bord parkeren met bewonerskaart. Die foto is van 2017. Dat bord is er dus tussen 2014 en 2017 gezet. De andere kant van de straat zijn echter allemaal foto's van 2014.

Langs welke kant stond je geparkeerd? Als je, vanuit de dorpsstraat komende, rechts geparkeerd stond, had je dit bord moeten zijn. Als je van de andere kant kwam, kan ik er niets over zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 08 jan 2019 18:57

Op StreetView 2017 lijkt dat bord OK te staan
Geen zone-bord
Geldt dus enkel aan de kant waar het staat
Beetje bizar, want andere kant is dan geen bewonersparkeren


Als u nog eens in die straat parkeert: u mag daar bvb ook niet parkeren tegenover een ander voertuig (tweerichtingsverkeer, en straat is er te smal voor) Op SV staat het vol met bestuurders die dat overtreden ...

Terug naar “Andere”