erfenissprong ?

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

erfenissprong ?

#1 , 03 jan 2019 09:55

Mijn moeder (83 jaar) heeft een broer (Louis) waar ze al vele jaren voor zorgt. Louis is 89 jaar. Louis is nu overleden en heeft een testament gemaakt waar mijn moeder en haar zus (Jeanne) als begunstigde werden aangewezen. Jeanne is enkele jaren geleden overleden en haar echtgenoot en zoon zijn ook overleden. Er is nog 1 levende broer die niet opgenomen werd in het testament om een dispuut tussen de 2 broers waar de zussen buiten stonden.
Louis is nu overleden en het testament treedt in werking. Mijn moeder vraagt zich nu af of ze haar erfenis kan afstaan aan mij en mijn zus omdat ze zelf niet onbegunstigd is en ze wil vermijden dat bij haar overlijden de centen van Louis binnen een aantal jaren nogmaals belast worden.
Kan dit ? Kan moeder haar erfenis weigeren en komt dit dan naar ons of naar de broer ? Of kan er een erfenissprong gemaakt worden die niet van de grootouders komt maar van de broer ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 jan 2019 18:14

Sinds de nieuwe erfreglementering in voege is sinds 1 september, kan een erfenis belastingvrij doorgegeven worden aan de kinderen binnen het jaar na het verkrijgen van de erfenis.
Ik wil wel aanraden één en ander met de notaris te bespreken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2019 00:00

Opgelet, niet zomaar verwerpen. Er is immers geen erfenissprong in testamentaire erfopvolging, tenzij dit in het testament voorzien is. Als er staat dat alles naar je moeder gaat zonder dat er staat "met recht van plaatsvervulling" en je moeder verwerpt, dan zal het testament geen uitwerking meer hebben. Het gevolg is dat de helft naar die andere levende broer zal gaan en de andere helft naar jou en je zus.

Ook goed kijken in het testament of er aanwas is bedongen tussen je moeder en Jeanne. Zoniet zal de helft van Jeannes deel gaan naar die levende broer.

Reclame

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#4 , 10 jan 2019 18:08

Bedankt beiden. Het is inderdaad niet zo simpel sinds de wijzigingen. Hetgeen Poene zegt klopt inderdaad en de erfenis verwerpen zou geen goed idee zijn. Moeder gaat de erfenis dus aanvaarden en later de 2 huizen van de broer en ook het huis van mijn ouders zelf in stukjes aan mij en mijn zus schenken. Ik veronderstel dat deze schenkingen dan met een interval van 3 jaar moeten gaan ?

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2019 21:50

Om de drie jaar schenken is inderdaad fiscaal interessant. Zo doen we vaak. Ze kan zo 150.000 EUR aan vastgoed schenken aan jou aan het tarief van 3% en nog eens hetzelfde bedrag aan je zus.
Nog beter is om zoals wanton zegt nu al binnen het jaar na het overlijden een eerste schenking doen omdat je een gedeelte van de betaalde erfbelasting kunt aftrekken van de schenkingsrechten. Zeker doen! Het zou jammer zijn moest je deze kans laten liggen.

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#6 , 11 jan 2019 16:19

Hartelijk dank ! Deze raad helpt ons een stuk vooruit en maakt veel duidelijk.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”