Verplicht samenwonen na huwelijk?

delady
Topic Starter
Berichten: 547

Verplicht samenwonen na huwelijk?

#1 , 02 jan 2019 13:48

Jongste dochter en vriend zijn nog op 31/12/18 voor de wet gehuwd omdat ze mijn ouderlijk huis gaan kopen..
Zijn ze verplicht tot samenwonen en domicilieverandering of kan alles blijven tot afronding aankoop huis bij?
Indien wel zo kan blijven welke diensten verwittigen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 02 jan 2019 13:55

Niemand kan (door derden) verplicht worden tot samenwonen :D.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 jan 2019 14:45

Burgerlijk wetboek verplicht gehuwden tot samenwonen

Art. 213. Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2019 15:03

Maar wordt dit ook gecontroleerd? De echtgenoten hebben als ik het goed begrijp effectief de intentie om te gaan samen wonen, maar willen enkel wachten tot de aankoop van hun huis achter de rug is. Lijkt me weinig mis mee?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#5 , 02 jan 2019 15:14

de wet ivm de huwelijkse plichten is erg genuanceerd geformuleerd:
"Art. 213. Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht" Dat betekent dus dat de echtgenoten dat in relatie tot elkaar verplicht zijn en niet in relatie tot een ander of een andere instantie. Dat houdt in dat als 2 echtgenoten in gezamelijk overleg besluiten dat er (voor een periode) niet samengewoond wordt, dat ook niet verplicht is. Deze wet is er vooral om de gehuwden te beschermen in situaties waar één partner eenzijdig beslist er vanonder te trekken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2019 15:27

Dat betekent dus dat de echtgenoten dat in relatie tot elkaar verplicht zijn en niet in relatie tot een ander of een andere instantie.
Goed opgemerkt... Die nuance in de tekst was me ontgaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 jan 2019 16:38

Als ze niet samenwonen, ttz gedomicilieerd op zelfde adres, zijn ze voor de fiscus feitelijk gescheiden.
Geen huwelijksquotiënt bvb in inkomstenbelasting ...

eylis
Berichten: 8840

#8 , 02 jan 2019 16:50

Fiscaal wordt er pas vanaf het eerstvolgende jaar na de huwelijksdatum een gezamenlijke belastingsfiche opgestuurd.....Het jaar van het huwelijk zelf, krijgen beide partners nog een aparte fiche (waarin de gehuwden wel de datum van huwen ingeven op de eerste bladzijde). Dus op dat vlak ook geen probleem.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 02 jan 2019 18:19

Burgerlijk wetboek verplicht gehuwden tot samenwonen

Art. 213. Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.
Ze zijn dan ook geen derden tov elkaar. Dus enkel "jegens elkaar".
Enkel de twee echtgenoten kunnen dat van elkaar eisen.
Maar als de echtgenoten elk apart wensen te wonen kan een derde hen niet dwingen tot samenwonen.

daarom schreef ik: Niemand kan (door derden) verplicht worden tot samenwonen :D.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 02 jan 2019 18:58

Een beetje ver gezocht misschien, maar geen probleem i.v.m. schijnhuwelijken ?

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#11 , 03 jan 2019 15:09

Ze trouwden dus op 31 december 2018 om burgerlijke staat gehuwd te hebben op 1 januari 2019 als ze het huis kopen.alles al bij notaris en half januari bij vlaams woningfonds..
Maar lopen ze dan nog fout voor de fiscus door te wachten op notariele akte van aankoop?en niet op 1 januari wel gehuwd maar niet samen gedomicilieerd te zijn?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 03 jan 2019 18:18

Het is een ongewone situatie, maar als ze in de loop van 2019 het huis kopen en er samen gaan wonen, zie ik geen enkel probleem.

Bij de belastingaangifte in 2019 is er nog altijd een aparte aangifte. Bij de eerste gezamenlijke aangifte in 2020 kan de fiscale aftrek optimaal benut worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#13 , 04 jan 2019 09:31

Dank u

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”