Slecht uitgevoerde werken reiniging gevel

martin roelen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Slecht uitgevoerde werken reiniging gevel

#1 , 30 dec 2018 23:03

Beste,
Wij hebben een aannemer aangesproken voor het reinigen en behandelen van onze gevel van het huis.
Bij de eerste kennismaking vertelde de aannemer dat hij met een lage druk met 90gr water dit zou doen.
Voor het nadien te behande,en zou hij Siloxan Hydrophob aqua gebruiken om de muur waterafstotend te maken.
Een week later op 23 juli 2018 kregen wij hier een mail aan met de prijs hoeveel dit zou kosten,waar wij mee akkoord gingen.
De werken zouden een maand later kunnen uitgevoerd worden,.maar op 11 december kregen we telefoon dat ze op 14 december konden komen om de werken uit te voeren.
Ik heb via mail op 11 december nog voor de zekerheid gevraagd of ze zeker geen voegen zouden beschadigen,omdat ik geen extra kosten wilde maken met het terug te laten opvoegen.
Op deze mail kreeg ik een antwoord dat ik mij geen zorgen moest maken omdat ze professioneel te werken zouden gaan.
Op 14 december arriveerde de firma om de werken te starten.
De man(niet die ik heb gesproken)begon aan de tip van de gevel,en direct had ik het gedacht dat hij met een zeer hoge druk bezig was,terwijl ze hadden ge zegt dat ze met een lage druk zouden werken.Na 10 minuten ben ik gaan zien en zag dat er al veel voegen verdwenen waren.
Toen ik hem daarop aansprak en het kwaad al geschied was vertelde hij mij dat het niet anders kon om zo de gevel proper te kunnen krijgen.
Omdat ik er niet mee gediend was heeft hij met de rest van de gevel er sneller overgegaan om zo minder voegen te beschadigen.
Het resultaat met het sneller te werk gaan was dan ook nihil.De rest van de muur was niet properder.
Ook de nabehandeling heeft hij niet gedaan,terwijl hij zegt van wel.De reden dat ik dat weet is omdat ik er bleef bijstaan.Ook zou dan na de behandeling de muur waterafstotend moeten zijn,maar dit is het in geen geval.Als ik hem hiermee confronteerde om evt een test te doen met water,vertelde hij mij dat men dit niet kon zien met zo'n test.
De dag nadien kreeg ik ook al het factuur en zou deze moeten betalen voor 24 december.
Heb direct via mail geantwoord op zijn factuur dat ik niet tevreden was met het uitgespoten voegen,resultaat,en het waterafstotend product.
Heb tot heden nog geen tegenreactie gekregen.
Intussen heeft het buiten vriesweer gehad en merk nu dat er zeer veel voegen barsten en losgekomen zijn.
Volgens de firma moet ik zelf de uitgespoten voegen laten herstellen op mijn kosten.
Ik heb hier een paar firma voor aangesproken,maar die zeiden allen omdat er ook veel scheuren en loszittende voegen zitten om gelijk de hele gevel te laten uitslijpen en terug te opvoegen,wat een extra kostenplaatje meebrengt tussen de 4000 en 5000€.
Graag raad wat ik kan doen.
Groet
Martin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 31 dec 2018 00:01

de firma die de "reiniging" heeft gedaan om te beginnen aangetekend in gebreken stellen en dan afwachten op hun antwoord.

ik denk ook dat het geen kwaad kan om uw verzekering hierover in te lichten

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 dec 2018 10:04

Ik ben zeer pessimistig over je zaak, dit zal je moeilijk kunnen winnen en enkel nog meer geld gaan kosten.

En gevel in brute steen kan men nooit reinigen met een washandje en een stuk zeep!!

Meestal is dit zandstralen of hoge druk!

dat er voegen er uit springen is bij een oude muur normaal, en zeker in de winter, vocht en s'nachts erop vriezen, water zet uit en flop de voeg ligt eruit. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 dec 2018 10:47

Correcte reactie van denlowie.
En voor een gevel is het misschien het beste dat slechte voegen eruit vliegen. Dan moeten er terug gevoegd worden op een deftige manier. Gewoonlijk gaan beide werken samen. Versleten, slechte voegen zijn oorzaak van waterinsijpeling. Reinigen en bewerken met een product alleen, moet samengaan met voegherstelling.

martin roelen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 dec 2018 12:25

Ik begrijp de reactie van de loui
Maar als ik een offerte laat maken voor de gevel te reinigen,en aanhaal dat er geen voegen mogen worden beschadigd,Zou toch de aannemer alvorens de werken te beginnen moeten kunnen uitmaken of dit wel of niet zal gebeuren.Als men dan via mail bevestigd dat ik mij geen zorgen hoeft te maken,ga ik daar ook van op uit.
Als de werken dan beginnen en er al direct voegen worden uitgespoten,had hij ook direct moeten stoppen en mij daar dan op de hoogte van brengen alvorens de werken verder te zetten.
Zandstralen is mij niet voorgesteld.
Er zou gewerkt worden met een lage druk met heet water en ze zouden de muur voor 90% proper krijgen zo.
Ipv met lage druk hebben ze met een hoge druk gewerkt en niet alleen zijn er voegen uitgespoten,ook hebben de ze de mijn houten ramen beschadigd.
En dan nog te zwijgen over de waterafstotend product dat niet is gebruikt !

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 31 dec 2018 12:49

Daarom enkel in zee gaan met een aannemer ,die referenties kan voorleggen, en dan die ook zelf gaat bekijken en die mensen eens aanspreken.
Sommige aannemers vertellen maar wat om die bestelling maar binnen te halen. Uw latere problemen kan hun niet schelen.
Staat het op papier dat er geen voegen zullen worden beschadigd? indien niet, sta je zeer zwak.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 dec 2018 16:25


Staat het op papier dat er geen voegen zullen worden beschadigd? indien niet, sta je zeer zwak.
mava welk normale aannemer gaat dit op papier zetten ????

Een oude gevel proper maken zonder één voeg te beschadigen, misschien een muur dat 70 jaar geleden gevoegd is met veel zand en zeer weinig cement ..
Ik heb er twee in 1995 laten zandstralen en laten hervoegen, dit was zeer mooi, en zelf geimprimeerd met een onkruidspuit, die gevels zijn nu nog proper !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 31 dec 2018 17:37

Een degelijke aannemer die deze gevel goed heet bestudeert, wel. Een klungelaar die nog niet eens op een ladder gestaan geeft om die geven van nabij te bekijken, en enkel uw geld ziet, niet natuurlijk. Ik heb tientallen gevels laten kuisen. Bij geklasseerde gevels was som maar enkel stoom en lage druk toegestaan, en ze hebben het allemaal overleeft.

martin roelen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 dec 2018 18:21

Intussen heb ik mij wel een beetje laten bang maken in verband met dat er voegen worden uitgesloten,klopt dit?

Het is wel niet de bedoeling dat ik extra kosten moet maken met het terug op te laten voegen.

Groet

Martin


Antwoord via mail over de voegen voor de werken waren begonnen.
Bij versleten voegen kan dit mogelijk zijn,maar wij werken voorzichtig en professioneel dus het is nog maar weinig voorgekomen.

U hoeft zich geen zorgen te maken. 

Terug naar “Aanneming”