Belastingsbrief geopend in brievenbus - privacy geschonden? wat kan men doen?

rodekaars
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belastingsbrief geopend in brievenbus - privacy geschonden? wat kan men doen?

#1 , 28 dec 2018 15:07

Situatie:
Hij doet zijn brievenbus open en merkt dat er een brief in ligt.
De omslag is gescheurd en duidelijk te zien door een andere persoon eerder geopend geweest.
Brief is een afrekening van de belastingsdienst. Dus het gaat om gevoelige informatie.

Wat kan met doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 dec 2018 15:30

Dat hangt ervan af: krijg je geld terug of moet er worden bijbetaald?
In het eerste geval niets (of feestje bouwen?), in het tweede geval tijdig betalen.
Laatst gewijzigd door roharro op 28 dec 2018 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 dec 2018 16:02

Mogelijks heeft de postboden de brief in de bus van een buurman gestoken, en deze heeft deze geopend zonder naar het adres te kijken.
Is mij ook al overkomen (niet met belastingbrief) Bleek uiteindelijk voor iemand anders te zijn in een andere straat maar met zelfde huisnummer.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2018 16:07

Daar kan je niks tegen doen!

En als de buurman deze geopend heeft is dit ook geen schending van het briefgeheim, zoals velen denken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 28 dec 2018 16:15

Ter aanvulling: het briefgeheim geldt enkel en strikt tov het postpersoneel in de periode dat de brief op de post beland en door de postbode in een bus wordt gedeponeerd. Als de brief dus in een foute brievenbus terecht komt en de buurman opent per ongeluk de brief, valt dat niet onder het briefgeheim. Ook als huisgenoten een brief aan jou gericht zouden openen, geldt er geen briefgeheim. Het zat immers in de bus van de woning waar ze ook toegang tot hebben.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 28 dec 2018 16:36

Ik zou ook net weten wat u juist verwacht zonder enige informatie over wie het gedaan zou hebben?

rodekaars
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 dec 2018 18:44

bedankt voor de antwoorden
had al gedacht dit dit het antwoord ging zijn, dat men er niet veel aan kan doen
toch niet prettig dat iemand nu weet hoeveel die persoon verdient (en weet ook niet wie)
vooral aangezien het gaat om grotere bedragen op de belastingsbrief in een buurt waar inkomen lager is
persoon voelt zich er uiteraard ook niet veilig bij

Sianna
Berichten: 156

#8 , 29 dec 2018 19:09

Indien je moet betalen, best ook even het rekeningnummer waarop gestort moet worden dubbel nakijken. Desnoods even met de betrokken belastingsdienst bellen.

artemis
Berichten: 3293

#9 , 29 dec 2018 19:28

Zoals hierboven, je kan niets doen.
Post bezorgt vaak brieven verkeerd. Ik heb er al zoveel foute gekregen en weet niet welke ik zelf gemist heb. Het is mij zo ook al overkomen dat ik brieven die niet aan mij bestemd waren geopend heb, samen met de rest van mijn post.

Eigenlijk mag je blij zijn dat je belastingbrief uiteindelijk bij jou is terechtgekomen. Voor hetzelfde geld had de verkeerde ontvanger die gewoon weggegooid.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 29 dec 2018 19:56

Gisteren nog een herinnering ontvangen van onze vrienden van de belasting wegens niet tijdig betalen van mijn personenbelasting, terwijl ik nooit enige betalingsaanvraag of afrekening heb ontvangen. Ook hier regelmatig verdwijnende brieven. Is mijn postbode soms goochelaar in bijberoep?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 dec 2018 21:18


toch niet prettig dat iemand nu weet hoeveel die persoon verdient (en weet ook niet wie)
Maak je daar toch geen zorgen over zo geheim is dit toch allemaal niet, en wat maakt het uit of iemand weet heeft wat je verdient, de overgrote meerderheid van lonen zijn zelfs openbaar . . !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 dec 2018 12:25


toch niet prettig dat iemand nu weet hoeveel die persoon verdient (en weet ook niet wie)
Maak je daar toch geen zorgen over zo geheim is dit toch allemaal niet, en wat maakt het uit of iemand weet heeft wat je verdient, de overgrote meerderheid van lonen zijn zelfs openbaar . . !
Was het een brief geweest gericht van fod financiën aan een minister, dan had het land in crisis gelegen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 dec 2018 17:01


toch niet prettig dat iemand nu weet hoeveel die persoon verdient (en weet ook niet wie)
Maak je daar toch geen zorgen over zo geheim is dit toch allemaal niet, en wat maakt het uit of iemand weet heeft wat je verdient, de overgrote meerderheid van lonen zijn zelfs openbaar . . !
Was het een brief geweest gericht van fod financiën aan een minister, dan had het land in crisis gelegen.
Dit denk ik niet
de inkomsten van de ministers zijn allemaal openbaar, zoals alle lonen van ambtenaren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 dec 2018 19:54



Maak je daar toch geen zorgen over zo geheim is dit toch allemaal niet, en wat maakt het uit of iemand weet heeft wat je verdient, de overgrote meerderheid van lonen zijn zelfs openbaar . . !
Was het een brief geweest gericht van fod financiën aan een minister, dan had het land in crisis gelegen.
Dit denk ik niet
de inkomsten van de ministers zijn allemaal openbaar, zoals alle lonen van ambtenaren !
Ja zogezegd, moet je niet met een korreltje zout nemen, maar met blokjes zout.Ik geloof niet meer in sinterklaas en de kerstman en papier is ooo zo geduldig.

Maar terug ter topic, TS kan inderdaad het briefgeheim niet inroepen..

LeenW
Berichten: 12811

#15 , 30 dec 2018 20:05



Was het een brief geweest gericht van fod financiën aan een minister, dan had het land in crisis gelegen.
Dit denk ik niet
de inkomsten van de ministers zijn allemaal openbaar, zoals alle lonen van ambtenaren !
Ja zogezegd, moet je niet met een korreltje zout nemen, maar met blokjes zout.Ik geloof niet meer in sinterklaas en de kerstman en papier is ooo zo geduldig.

Maar dan zouden ze die geheime inkomsten of wat u ook insinueert wel gaan aangeven bij de belastingen? :roll:

Terug naar “Privacy-bescherming”