Bezettingsvergoeding

Tes1989
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Bezettingsvergoeding

#1 , 22 dec 2018 15:13

Geachte,

4 jaar geleden hebben mijn ouders en ik een woning aangekocht (ouders: 75%, ik: 25%). Het is altijd de bedoeling geweest dat ik deze woning zou overnemen (m.a.w. ik zou hun uitkopen). Maar sinds afgelopen zomer is er een zware familieruzie waardoor mijn ouders hebben beslist dat alles direct uit de voeten moet.
Ik had dus alles al voorzien om mijn ouders uit te kopen, maar ineens eisten ze bij de notaris huurgelden (bezettingsvergoeding) voor de afgelopen 4 jaar, aangezien ik in de woning verbleef en mijn ouders niet. Dit gaat over een aanzienlijk bedrag , waardoor ik dus de woning niet kan overnemen.

Kunnen er zomaar huurgelden met terugwerkende kracht ge-eist worden?
Is dit niet alleen mogelijk via een vrederechter, maar dan zonder terugwerkende kracht? Dat dit alleen ingaat bij het versturen van een dagvaarding?
Nu proberen ze mij op dezelfde manier klein te krijgen als mijn ex... Een situatie waar ze me 4 jaar geleden hebben uitgehaald...

Hopelijk kan iemand van jullie me meer duidelijkheid verschaffen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 dec 2018 15:46

Ik denk, dat als er geen aanmaningen tot betaling van huur zijn geweest in het verleden, ze maar 3 maanden terug kunnen gaan . Ben hiervan echte niet zeker.

Tes1989
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2018 15:59

Er zijn in het verleden inderdaad geen aanmaningen geweest, aangezien het nooit de bedoeling was dat ik huur/bezettingsvergoeding zou moeten betalen.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 dec 2018 16:52

Een huurcontract voor een vaste verblijfplaats moet steeds schriftelijk gebeuren. Indien er geen huurovereenkomst is, ook geen huur betalen. Na zo veel tijd, waren zij zeker akkoord met deze werkwijze.
Bezettingsvergoeding : moet ook overeengekomen zijn, is ook nooit gebeurd dus geen.
Vanaf nu kunnen zij wel eisen een contract op de stellen voor een huurprijs of bezettingsvergoeding.

Tes1989
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2018 09:46

Weet toevallig iemand het artikel in het wetboek dat over bezettingsvergoedingen gaat?

Allessinds al hartelijk dank voor jullie reacties!


Tes1989
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jan 2019 19:01

Eventjes ter info.
Alhoewel de notaris mijn verhaal steunt in verband met een bezettingsvergoeding (die in dit geval niet verschuldigd is) blijven mijn ouders voet bij stuk houden.
Ze geven me 2 optie's:
1. Ofwel mij laten afdreigen en hun geld geven waar zij geen recht op hebben
2. Ofwel heel de boel te verkopen en dan nog de verdeling "uit te vechten"
Bij deze heb ik beslist om alle banden te verbreken met mijn familie en de woning te koop te zetten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 10 jan 2019 19:10

Dat is precies wat u moet doen.

Als u eigenaar bent.

En als ik het goed lees, bent u dat, voor 25% maar....

Is dat wel een verstandige zet? Wie heeft er nu interesse in 25% van een eigendom?

Tes1989
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jan 2019 20:35

Ze geven me 2 optie's:
1. Ofwel mij laten afdreigen en hun geld geven waar zij geen recht op hebben
2. Ofwel heel de boel te verkopen en dan nog de verdeling "uit te vechten"
Ik volg optie 2 en de woning wordt te koop gezet.... Maar hierbij verbreek ik alle banden.
Als alle partijen akkoord gaan voor verkoop, wordt de woning voor 100% verkocht...
Het zal alleen achteraf nog ambras zijn voor de verdeling.

Dacht dat het duidelijk genoeg uitgelegd was, mijn excuses ;) :)



Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”