Kratom en België

Sannenasnas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Kratom en België

#1 , 21 dec 2018 16:29

Beste allen,

Ik neem al geruime tijd kratom capsules om te kunnen functioneren als verpleegkundige met pijnlijke rug.
Ik bestel die capsules iedere 2 maanden in kleine hoeveelheid voor eigen gebruik.
Nu kreeg ik vanmorgen een telefoon van de inspecteur ivm die capsules, deze waren lang geleden besteld en waren toegekomen bij mijn vorige werkgever. Dat men mijn verklaring hierover wil opnemen, en dat in categorie 3, dus ik mag een advocaat onder de arm nemen. Ik panikeerde meteen, ik ben absoluut niet thuis in die zaken. Inspecteur stelde mij wel gerust in die zin dat dit standaard is, dat ik ook niet gekend ben bij hen en het dus wel zal loslopen. Maar ondertussen panikeer ik toch. Ik heb deze maandag een gesprek want ik werk nu tem maandag. Ik werk als verpleegkundige! Ik ben getrouwd en heb een zoon van 3.5 jaar! Inspecteur vertelde me dat ze niet gekend zijn met kratom. Ik wist al helemaal niet dat het verboden is hier. Kan iemand me met soorgelijke verhaal mss gerust stellen? Ik ben een brave moeder, ik flip hier echt op....
Mvg, Sanne D.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 21 dec 2018 16:34

Een verpleegkundige onder invloed van drugs én met een kind van 3.5 jaar....

Goed bezig!

P.

Sannenasnas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2018 18:09

Graag enkel reactie v iemand met verstand van deze zaken. Drugs??

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 21 dec 2018 18:41

Dit wordt inderdaad als drug gezien omdat het mytragynine bevat. Het valt te vergelijken met opium, dat al iets bekender is. Maar u hebt geluk, het is afaik nog niet illegaal in BE, hoewel het verslavend effect bewezen is.

Hetgeen wat ik niet begrijp is dat een verpleegkundige of all people zoiets doet. Nog nooit in uw loopbaan geconfronteerd geweest met mensen die opgenomen moeten worden omdat ze zelf iets probeerden in plaats van een dokter te raadplegen?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 dec 2018 22:11

Alcohol en cafeïne zijn ook verslavend, nochtans worden daad geen strafrechtelijke gevolgen aan gekoppeld.

Ik schrik van bovenstaande reacties en keur deze ten stelligste af. Indien uw gebruik niet problematisch is, dan is er geen probleem.

Tot zover ik weer is het bezit noch gebruik hiervan strafbaar gesteld. Wat niet verboden is, is toegelaten.

Ik zou me niet te veel zorgen maken als ik u was. Nochtans raad ik het argument van verpleegkundige te zijn af.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Sannenasnas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 dec 2018 23:45

Een arts had mij wellicht zware medicatie voorgeschreven wegens de hernia's in mijn nek en rug.
Ik gebruikte deze kruidenpreparaten overigens niet dagelijks, men staat wel erg snel klaar hier met vooroordelen. Dus omdat een arts morfine afgeleide stoffen voorschrijft, mag het dus wel en kruiden niet? Denkt men nu echt dat ik deze capsules nam met het doel om high rond te lopen? Ik neem mijn job als vpkundige zeer serieus en zit erg verveeld met deze situatie. Een beetje begrip was welkom geweest. Mij afschieten - en al zeker als moeder - was al helemaal niet nodig. Voor een juridisch forum wel erg kortzichtig.
Dank voor de antwoorden die er wel toe doen.
Mvg

Issued
Berichten: 1227

#7 , 22 dec 2018 00:07

https://m.nieuwsblad.be/cnt/g553bp2nb
Filip Vandurme, gerechtelijk deskundige drugs bij het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie, denkt er helemaal anders over. 'In de producten die op de bewuste site aangeboden worden, zitten wel degelijk illegale ingrediënten. Er is onder meer sprake van LSA, een psychotrope stof die lijkt op LSD. En in het product Kratom zit mytragynine, dat ook op de drugslijst staat. Alleen al dat is voldoende om deze site af te sluiten.'
Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 dec 2018 10:06

Ik heb op internet toch het één en ander over opgezocht op internet , want ik ken dit niet zelfs nog nooit over gehoord.

Zo onschuldig is dit product toch niet .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sannenasnas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 dec 2018 11:43

Ik heb op internet toch het één en ander over opgezocht op internet , want ik ken dit niet zelfs nog nooit over gehoord.

Zo onschuldig is dit product toch niet .
Klopt zeker. Absoluut ook bij dagelijks gebruik. Wat bij mij niet het geval is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 dec 2018 11:47

Ik heb op internet toch het één en ander over opgezocht op internet , want ik ken dit niet zelfs nog nooit over gehoord.

Zo onschuldig is dit product toch niet .
Klopt zeker. Absoluut ook bij dagelijks gebruik. Wat bij mij niet het geval is.
Ik ga u zeker niet veroordelen, u bent verpleegster dus je zal wel weten waar de grenzen zijn, en sporadisch gebruik aan deze minimale dosissen dit zal wel zoveel kwaad niet doen zeker. .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 22 dec 2018 11:49

Teveel gras eten kan ook schadelijk zijn.
Aangezien dat product van TS niet verboden is in België is het correcte juridische antwoord dat het niet illegaal is en men de wet dus niet overtreedt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sannenasnas
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 dec 2018 14:27

Zou telefonisch contact met het betreffende kantoor en inspecteur deze maandag nut hebben?
Of toch beter gaan en uitleg bieden? Ik heb geen advocaat, noch een pro deo. Ik heb geen idee wat mij te wachten staat, ik vind het allemaal heel bizar!

I

Terug naar “Andere”