Bijzitter gemeenteraadsverkiezingen, maar nog niet uitbetaald

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Bijzitter gemeenteraadsverkiezingen, maar nog niet uitbetaald

#1 , 21 dec 2018 01:10

Mijn vriendin was in oktober bijzitter gedurende de verkiezingen. Ze is tot op heden nog niet betaald geweest. Wat is de maximale termijn hiervoor?
Ze heeft al verschillende keren contact opgenomen met de gemeente/provincie, maar ze verwijzen elkaar onophoudelijk door waardoor ze nooit een antwoord krijgt.

Nu ook een tweede vraag, waar ik nieuwsgierig ben naar het antwoord.
Stel dat er vervroegde verkiezingen komen en ze moet weer als bijzitter komen opdagen. Mag ze dit weigeren aangezien ze nog niet betaald geweest is voor de vorige verkiezingen? :twisted:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2018 09:15

Geen idee wat de uitbetalingstermijn is, maar nog niet betaald zijn voor de vorige keer, geeft haar geen recht te weigeren bij volgende verkiezingen. Dit bijzitten is immers geen "contract" dat aangegaan wordt en waarbij uw vriendin zou kunnen kiezen om hier al dan niet op in te gaan. Bijzitten is een plicht, en dit heb je niet te kiezen. Langs de andere kant heb je wel het recht om hiervoor uitbetaald te worden, maar het niet vervullen van de plichten van de staat, geeft uw vriendin geen vrijgeleide om aan haar plichten te verzaken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 21 dec 2018 13:11

Waarschijnlijk heeft de voorzitter van het bureau de presentielijst niet, of niet met de juiste namen, doorgestuurd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”