Pensioenopbouw

Vinozita
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Pensioenopbouw

#1 , 13 dec 2018 15:07

Ik ben bijna 55 jaar en heb gewerkt sinds mijn 18 jaar. Ongeveer 7 jaar voltijds als kapster, dan ben ik op zelfstandige basis begonnen gedurende 28 jaar. Spijtig genoeg ben ik toen moeten stoppen wegens kanker september 2017. Nu ben ik dus invalide maar nog te jong om niets meer te doen. Ik kan dus 19 uur gaan werken als arbeider bij een baas of terug deeltijds zelfstandige terug opstarten. Bij beide verlies ik gelijkstelling wegens ziekte zodra ik begin te werken. Blijkt ook dat als ik ga werken voor een baas, dat ik sociale lasten moet betalen als ik in het statuut, aanvraag tot werkhervatting tijdens de arbeidsongeschiktheid(stelsel zelfstandigen) kies. 79 euro driemaandelijks op voorwaarde da ik deeltijds aankan, zo niet of maak ik minder uren door ziekte, dan word dat 717 euro sociale lasten? Klopt dit? En hoe zit het met pensioen als ik 19 uur voor een baas ga werken? Is dit dan lager dan als ik 19 uur zelfstandig terug start? Als zelfstandige zijn mijn sociale lasten zowiezo 719 euro, al doe je maar deeltijds zelfstandige. In beide gevallen behoud ik wel mijn ziekte-uitkering maar behoud ik ook mijn rechten als ik terug herval of het werk ni aankan? Liefst start ik terug mijn eigen zaak op, maar het risico zal wel hoger zijn. Heb hier niet om gevraagd en ben misschien niet genoeg geïnformeerd. ? Wachtend op uw antwoord groet ik u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 17 dec 2018 13:23

Beste,

Je bericht bevat zeer veel (onduidelijke) vragen.
Het is ook niet altijd duidelijk of het inderdaad allemaal vragen zijn.

Voor zover ik kan volgen, ben je ongeveer 7 jaar werkneemster geweest, en tot nu ongeveer 30 jaar zelfstandige (de periode van invaliditeit telt mee voor je pensioen als zelfstandige). Hiervoor heb je je pensioenrechten al opgebouwd. Je mogelijke toekomstige tewerkstelling kan deze pensioenrechten niet schaden.

Je vraagt je onder meer af welke pensioenrechten je opbouwt bij een halftijdse tewerkstelling (19 uur per week).

Indien je deze activiteit verricht als werkneemster, zal je hiervoor een pensioen als werkneemster ontvangen. Dit op basis van het brutoloon dat je verdient. Je moet er dus op letten dat je loon niet te laag ligt.
Verricht je deze activiteit als zelfstandige, dan zal je hiervoor een pensioen als zelfstandige ontvangen op basis van je belastbaar inkomen waarop je sociale bijdragen betaalde.

In de meeste situaties is het pensioen als werknemer gunstiger dan het pensioen als zelfstandige. Het levert je later als gepensioneerde ook iets meer vakantiegeld op.

Maar, tot aan je pensioen kan een loopbaan als zelfstandige iets gemakkelijker zijn. Als zelfstandige ben je iets vrijer om je werkuren vrij te kiezen. Als werknemer ben je gehouden de uren te werken die in je arbeidsovereenkomst staan. Als zelfstandige kan je je openingsuren soepeler toepassen, rekening houden met je gezondheidstoestand.

Iedere keuze heeft voor- en nadelen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#3 , 17 dec 2018 13:32

Felix,
Als u mij toestaat zou ietwat willen aanvullen. Een zelfstandige in het genot van een ziekte-uitkering is vrijgesteld van bijdragen met behoud van opbouw pensioen indien hij iedere zelfstandige activiteit heeft gestaakt. Als hij zijn activiteit als zelfstandige niet stopzet, geniet hij geen vrijstelling van bijdragen meer als zelfstandige en bouwt hij enkel pensioen op indien hij bijdragen betaalt als in hoofdberoep. Indien hij een halftijdse job als werknemer uitoefent zal zijn activiteit als bijberoep beschouwd worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 17 dec 2018 13:54

Thieu,

Bedankt voor deze aanvulling.
Ik kan nu plaatsen waar betrokkene het over heeft bij de betaling van sociale bijdragen.

Felix

Vinozita
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2018 10:36

Hartelijk dank voor de reactie , het helpt me weer een stapje vooruit , mvg

Vinozita
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2018 16:31

Hallo, als ik alles goed op een rij zet, ben ik nu door gelijkstelling wegens ziekte, in orde tot aan mijn wettelijk pensioen. Indien ik deeltijds ga werken of deeltijds zelfstandig start, dan tellen alleen deze 19 uren mee voor mijn pensioen later en dan moet ik blijkbaar ook nog aan een bepaald deel van sociale lasten voldoen anders is dit ook nog nadelig? Ik moet aan een bepaald barema komen? Dus best fulltime als zelfstandige of werknemer, als ik volledig genezen ben en hopend da kanker ni terugkomt? Anders verlies ik mijn rechten als invalide en een deel van mijn pensioen? Wat een puinhoop! Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 dec 2018 19:55

Dit is geen puinhoop als je dit eens op een rijtje zet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vinozita
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 jan 2019 16:34

Ben er nog ni helemaal uit. Indien ik wat beter ben en ik start mijn zaak terug op deeltijds 19 uren, dan verlies ik mijn gelijkstelling wegens ziekte , ik krijg toch nog uitkering ziekenfonds en behoud ook mijn pensioen volledig of niet, of bouw ik dan maar pensioen op voor 19 uren? Maar als ik dat niet aankan of ik word terug ziek? Word dan mijn uitkering hetzelfde dan nu of maar uitkering voor 19 uren?
Mvg

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#9 , 07 jan 2019 08:36

Beste

In het stelsel van de zelfstandigen bestaat er geen deeltijds statuut. Zodra u uw zelfstandige activiteit terug opstart zal u bij uw sociaal verzekeringsfonds sociale bijdragen moeten betalen. De sociale bijdragen zijn niet gebaseerd op het aantal openingsuren. Je betaalt bijdragen op basis in van je inkomsten. Zijn deze inkomsten laag, dan kan je mogelijk slechts bijdragen moeten betalen als zelfstandige in bijberoep. Maar opgelet: bijdragen als zelfstandige in bijberoep leveren geen pensioenrechten op. Je krijgt er dus geen pensioen voor.

Voor zover ik weet is er nog geen wetgeving verschenen inzake reïntegratie van langdurig zieke zelfstandigen. Deze wetgeving ligt/lag wel al op tafel.

Deze inlichtingen zijn louter informatief, en met alle voorbehoud.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Vinozita
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 jan 2019 10:54

Ik hoorde van mijn sociaal secretariaat dat ik zelfs als ik 19 uren opstart, dat ik altijd sociale bijdrage moet betalen als volledige zelfstandige dus 719 euro. Daar ik mijn zaak In de stad heb , liggen mijn onkosten toch hoog en zal ik met 19 uren mijn onkosten moeten aankunnen . Ik moet ook alles rendabel kunnen maken want ben gescheiden moeder van 2 kinderen die wel al zelf werken en buitenshuis wonen . Deze bijdragen en 19 uren werken , telt dat dan voor pensioen later? Mvg en dank voor reactie

Vinozita
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jan 2019 10:57

Ik hoorde van mijn sociaal secretariaat dat ik zelfs als ik 19 uren opstart, dat ik altijd sociale bijdrage moet betalen als volledige zelfstandige dus 719 euro. Daar ik mijn zaak In de stad heb , liggen mijn onkosten toch hoog en zal ik met 19 uren mijn onkosten moeten aankunnen . Ik moet ook alles rendabel kunnen maken want ben gescheiden moeder van 2 kinderen die wel al zelf werken en buitenshuis wonen . Deze bijdragen en 19 uren werken , telt dat dan voor pensioen later? Mvg en dank voor reactie

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#12 , 07 jan 2019 12:22

Beste

Indien u sociale bijdragen als zelfstandige in hoofdberoep betaalt, komt dit in aanmerking voor uw pensioen.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Vinozita
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jan 2019 11:21

Dank u voor de uitleg
Mvg

Terug naar “Pensioenen”