geen energiecertificaat!!

sniper

#16 , 05 jun 2009 09:29

klein vraagje,
is iemand die een contract tekent, waarvan hij/zij weet dat het niet in orde is, niet een heel klein beetje zelf in fout?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Minoesjeh
Topic Starter

#17 , 05 jun 2009 09:51

Ja, idd. Ik geef je daarin wel gelijk.
Maar de fouten komen meestal achteraf aan het licht.
Zoals bij dat energiecertificaat ook. Die van de huurdersbond vroeg mij of het er was, wij wisten van niets.
Ik moet toegeven, wij zijn heel naief geweest. Wij wisten niet veel over de huurwet en dergelijke en hebben ons laten misleiden.
Nu ja, de les die we hieruit geleerd hebben is voor ons onbetaalbaar.
Vanaf nu alle afspraken op papier en nooit meer blindelings iemand geloven...
Spijtig dat het zo ver moest komen...

JohnD

#18 , 05 jun 2009 11:35

Zoals eerder gezegd, de informatiezoeker op dit forum is meer gediend met het geven van feiten, het refereren van art., ... dan met het uiten van politieke statements. Daarvoor zijn andere fora beter geschikt.
Ik ben het daar niet volledig mee eens. Als sommigen van ons antwoorden geven is dat meestal gebaseerd op ofwel ervaring/ reeds eerdere posts op dit forum over dat onderwerp of gewoon logica. Er is maar een persoon op dit forum die er steeds de wettekst bijhaald. Dat is prima,maar ik vind dat je dat niet verplicht kan maken voor anderen die willen helpen. Daarom is het ook een forum. We zijn niet allemaal juristen hier op het forum, laat staan advokaten. Trouwens als jij naar een advokaat gaat om een of ander probleem spreekt hij tegen jouw ook gewoonlijk uit ervaring zonder er steeds een wettekst bij te halen. Laatst zie ik trouwens nog een post van iemand met een vraag. Het antwoord was een verwijzing naar een wettekst. De vraagsteller antwoorde gewoon terug met een nieuwe vraag: "kan je dat a.u.b. in menselijke taal omzetten" of zoiets van "wat wil dat zeggen".
En dan is er nog de zoekfunctie natuurlijk, met genoeg resultaten over een onderwerp zal er altijd wel een antwoord bij zijn met verwijzing naar een wettekst.
En last but not least kan de vraagsteller altijd nog wel zelf het antwoord op zijn vraag vinden, in de vorm van een wettekst dan, door zelf op zoek te gaan op de sites van de regering.
Een forum dient om te discussieren naar mijn mening; een wettekst is praktisch geef ik toe maar geeft de persoon die antwoord wil geven in de vorm van een wettekst enorm meer werk, tenzij hij de artikels uit het hoofd kent.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

JohnD

#19 , 05 jun 2009 11:43

klein vraagje, is iemand die een contract tekent, waarvan hij/zij weet dat het niet in orde is, niet een heel klein beetje zelf in fout?
Vind ik ook, maar het kan ook zijn dat je heel bewust weet dat wat er in het kontrakt staat niet geldig is, en je het dus "toch" tekent, in het achterhoofd wetende dat je later toch sowieso je gelijk kan halen en de clausule in het kontrakt dus nietig is, maar ondertussen heb je het kontrakt toch "binnen".
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mick12301

#20 , 05 jun 2009 11:48

Als je er dan duidelijk bij zegt dat het een mening betreft, akkoord. Echter het voordoen alsof het wettelijk zo is, is niet correct.
Daarnaast ben je mogelijks al snel honderden EUR's kwijt aan RPV als je een proces verliest, ook op vredegerecht. Daar help je dus niemand mee vooruit.

artemis

#21 , 05 jun 2009 12:53

Ik ben het daar met John eens.
Bovendien is er soms tussen wet, toepassing en praktijk ervan, een belangrijk verschil.
Zie nu de onduidelijkheden rond het EPC, omdat het nog zo nieuw is... Theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde.

Ook zijn er vaak verschillende manieren mogelijk om een bepaald probleem op te lossen. De wet kennen en dan strikt laten toepassen is soms maar één van de verschillende opties.

Minoesjeh
Topic Starter

#22 , 05 jun 2009 13:23

Als er met de verhuurder niet te praten valt, die ALLE telefonische contact weigert, die zelf de wet toepast in zijn eigen voordeel... dan zie ik toch ook geen andere optie dan hetzelfde te doen!

Vandebos

#23 , 05 jun 2009 15:27

Gewoon naar het vredegerecht stappen met een verzoekschrift met alle klachten en eisen die u stelt.

Niet naleving EPC lijkt me eerste, lijstje problemen in pand, nakijken of contract is geregistreerd, nakijken of plaatsbeschrijving meer is dan 10 lijntjes, nakijken of bij contract de 2 KB's zijn gevoegd die verplicht zijn.

Een van de verzoeken zou ik, bij meerdere overtredingen van hierboven vermelde punten, zowiezo een verbreken van het huurcontract maken met terugwerkende kracht.

Informeer eens op de griffie van je lokale vredegerecht naar een voorbeeld van een dergelijk verzoekschrift.

mick12301

#24 , 05 jun 2009 16:06

Wat baten kaars en bril...

Minoesjeh
Topic Starter

#25 , 05 jun 2009 16:35

Ik heb deze morgen nog een laatste AS gedaan in de hoop om toch nog tot een akkoord te komen... zoniet kunnen we idd niet anders dan naar het vredegerecht stappen!
Toch wel erg he, we wonen hier amper en tis al prijs... pffffff
Ze dreigen nu zelfs met huis te verkopen, spijtig dat we hier al die kosten (verf en behang) gedaan hebben...
Ah, we zien wel wat de tijd brengt...

Vandebos

#26 , 05 jun 2009 16:52

Wat baten kaars en bril...
Wat baat het uiten van kritiek zonder een alternatieve oplossing aan te bieden? Uiteindelijk gaat het hier om een huurgeschil waar noch huurder, noch verhuurder van hun standpunt willen of kunnen afwijken. (en ik laat me hier helemaal niet uit over wie al dan niet gelijk heeft) In een dergelijke situatie is er er slechts een instantie bevoegd om een bindende uitspraak te doen en dat is de vrederechter.

Indien gewenst kan u dat nalezen in de publicatie wat doet vrederechter.pdf in de link in onderschrift. Deze is gepubliceerd door de FOD justitie. Ik veronderstel toch dat zij weten waarover ze spreken zonder "het uiten van politieke statements"?

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, kritiek,weerlegging van feiten of op fouten gewezen worden verdraag ik zonder problemen maar u begint hier een spelletje kappen zonder de poster één stap verder te helpen, zonder één alternatief te bieden, zonder zelfs maar één verduidelijking van uw standpunt naar voren te brengen om nog maar te zwijgen over het beargumenteren van uw betoog met feiten en teksten die u daarentegen wel van anderen eist.

Bent u wel zeker dat u zich op het juiste forum bevindt?

JohnD

#27 , 05 jun 2009 16:58

Ik denk dat mick12301 het op die over die verhuurder bedoelde, die het maar eens aan de tand moet voelen wat het is om met iemands voeten te spelen. Dus die uil is die verhuurder die niet wil luisteren.

Ik heb hier nog zo'n geval waar echt niets bij baat. Hij zal het dan maar eens goed aan de tand moeten voelen wat het betekent om met mijn voeten te spelen. La vengeance est un plat qui se mange froid, zoals ze zeggen.

mick12301

#28 , 05 jun 2009 20:46

Ik had het meer op: 'Een van de verzoeken zou ik, bij meerdere overtredingen van hierboven vermelde punten, zowiezo een verbreken van het huurcontract maken met terugwerkende kracht.' Me dunkt dat ge een vraag tot verbreking contract toch maar beter behoorlijk moet motiveert, of ge kunt er wel eens berooid vanaf komen.

Het politieke statement was:
'Inderdaad en dat zal zo blijven tot als er een aantal vrederechters zijn die hun nek durven uitsteken gevolgd door rechters die in de beroepsprocedure hetzelfde durven doen. '
En wat verstaat u onder kappen?

Vandebos

#29 , 06 jun 2009 01:13

hmmm:

Niet registratie van contract noch van plaatsbeschrijving
Vermoedelijk ontbreken van 2 verplichte bijlages
Kosten overmacht/trachten te verhalen op huurder
Dreigen verkopen pand indien huurder niet plooit
Ontbreken van ECP

Dat zijn feiten die je zowiezo reeds uit de posts van Minoesjeh kan afleiden.
Wat heeft u nog nodig? een uitnodiging bedrukt met goudfolie?

Vragen voor Minoesjeh:

Is de plaatsbeschrijving gedetailleerd?
Is de waarborg gestort op een huurwaarborgrekening?
Zijn er nog gebreken aan het pand? (lekkend dak, slechte schouw, schimmel, enz, enz)

En sinds wanneer is vragen dat een vrederechter de wet durft interpreteren een politiek statement? Zijn er dan in België politieke partijen die in hun politiek manifest onomstreden staan hebben dat een rechter enkel de letter van de wet dient toe te passen en en niet rekening te houden met de geest ervan of zijn er partijen die juist eisen dat de rechters de wetten vrijer gaan interpreteren? De Belgische wetgeving is door zijn complexiteit een enorm flexibel instrument dat toelaat maatschappelijke problemen op te lossen zonder dat er zwart op witte regeltjes voor elke situatie voorhanden dienen te zijn. Mijn persoonlijke mening is dat dit niet voldoende gebeurt en dat er hierdoor dagelijks drama's worden geschapen die men kan voorkomen. (Denk maar aan echtscheidingsprocedures die door een starre interpretatie onnodig leed veroorzaken, Dronken doodrijders die met een figuurlijke klap op de vingers worden weggestuurd, schuldenaars die door de letterlijke toepassing van de wet op schulden decennia hun put kunnen uitdiepen, enz)

Flut, ik ga me hier niet verlagen tot een ordinaire discussie die van geen enkele essentie is voor de poster en haar problemen. Minoesjeh, mijn excuses voor het kapen van je post. Het is uiteindelijk jijzelf en niemand anders die voor jou de beslissing dient te nemen hoe je de zaak gaat aanpakken. Als je nog vragen hebt en je wenst een antwoord, gewoon stellen. Ik veronderstel dat je zelf wel kan uitmaken aan welke post je wat hebt en aan welke niet.

Minoesjeh
Topic Starter

#30 , 06 jun 2009 04:34

Hey,

Het is en blijft een forum he!
Kheb hier toch wel al dingen gelezen die ik kan gebruiken.

Weet je, ik zit met de handen in het haar! Wij wonen hier nu pas drie en halve maand. De problemen zijn begonnen nadat we hier twee en halve maand woonden met een verbruik van 183m³ aan water.
Voor verhuurder is dit ONS probleem.
Nu weigert zij met ons te praten of naar een oplossing te zoeken.
Via haar echtgenoot heeft ze laten weten dat we niet moeten schrikken als hier een bordje te koop in onze voortuin staat en als die elektrische doorstromer het probleem is dat ze wel gewoon ons warme water uit de keuken weg haalt...

Ik wil het dus nog altijd in der minne regelen daar ik gerechtskosten echt wil mijden... want zeg nu zelf, is het wel de moeite waard voor 700 euro?

Vooral vind ik het ook heel erg spijtig dat we hier amper zo lang wonen en dat het nu al om zeep is. Wij zijn goede huurders, al zeg ik het zelf. Betalen onze huur op tijd, zorgen voor het pand als ware het van ons eigen en hebben hier zelfs serieuse kosten gedaan om de beneden te schilderen en behangen idem voor de twee slaapkamers boven.

Het lijkt verhuurder echt niet te kunnen schelen wat hier aan de hand is. Ze ziet in mijn ogen alleen maar eurotekens voor haar ogen.
En nee, ik heb het nu NIET op alle verhuurders!

Ik ben al een maand aan het zoeken naar iets om haar te overtuigen met ons te praten, heb gisteren laatste AS gestuurd...
Verzoeningspoging ligt hier klaar, moet alleen nog afgegeven aan vredegerecht... ik vind het allemaal zo drastisch.

Maar wie ziet in ons geval een andere oplossing?
Nu moest die verzoeningspoging voor vredegerecht uiteindelijk NIET lukken dan weet ik niet of we nog verder gaan gaan want zoals ik zei: kosten advocaat... is het wel de moeite?
Dan loopt ze er weer mee weg...
Nu, mijn bloed is ondertussen zo heet geworden dat een "troef" die we hebben het ontbreken van energiecertificaat is... al vind ik het heel spijtig me te verlagen tot zo'n niveau. Ik dacht dat we allemaal mensen waren en dat er onder volwassenen te praten viel. NIET dus...

Sorry, frustratie moest er even uit, mss zullen jullie nu wel begrijpen hoe ik me voel.

Terug naar “Huren”