behouden/stopzetten schuldsaldoverzekering

frederik 17
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

behouden/stopzetten schuldsaldoverzekering

#1 , 16 dec 2018 22:37

Woning van mijn ex & mezelf werd recent verkocht, woning aangekocht eind 2012. Mijn schuldsaldoverzekering is jaarlijks te betalen, ondertussen reeds 7 betalingen gedaan.

Schuldsaldoverzekering is opgesplitst in 2 verzekeringen;

* verzekering 1 (jaarlijks 173 €) loopt af in november 2034
* verzekering 2 (jaarlijks 143 €) loopt af in november 2037

Met mijn huidige partner heb ik op korte termijn (dwz niet binnen eerste/tweede jaar) geen plannen om nieuwe woning aan te kopen of lening aan te gaan.

Graag advies of ik schuldsaldoverzekeringen al dan niet zou behouden of stopzetten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 17 dec 2018 08:57

Hangt er grotendeels van af of je nu een verzekering wil behouden bij overlijden .
In alle geval, om diezelfde risico’s nog eens te verzekeren in de toekomst zal u een hogere premie moeten betalen. Maar op dit ogenblik is die verzekering niet absoluut noodzakelijk.

Een puntje dat wel dikwijls vergeten wordt: hebt u de begunstiging van die lopende schuldsaldoverzekering al aangepast, bijvoorbeeld naar uw huidige partner toe ?

frederik 17
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2018 09:31

Bedankt voor uw reactie. Wat bedoel je juist met "of je nu een verzekering wil behouden bij overlijden"? Als ik het goed begrepen heb zakt het verzekerd bedrag bij overlijden maandelijks, wat blijft er dan maw nog over als ik niet overlijd vóór november 2037?

Heb de begunstigde nog niet laten aanpassen aangezien ik nog niet beslist heb of ik schuldsaldoverzekering al dan niet behoud. Kan ik bijvoorbeeld ook mijn kind begunstigde maken?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 17 dec 2018 09:39

Zie je wel ? Had ik het niet gedacht?

U kan als begunstigde aanduiden wie u maar wil, dus zeker ook uw kind, of diegene die voor uw kind zal moeten zorgen.... (Mijn adres is ook beschikbaar...)

Enige beperking kan zijn de kredietinstelling van uw vroeger krediet, als die ook de begunstiging aanvaard heeft. Maar zelfs dan kan u dat wijzigen.

Als er "iets gebeurt" , is het uw bedoeling dat uw ex-partner toch nog de vergoeding opstrijkt?

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 17 dec 2018 10:22

Nog een detail : u kan ook de uitbetaling vragen van het tegoed (hoofdzakelijk de opgebouwde reserve) van die polissen. Stel u daar niet teveel van voor, maar u hebt daar recht op :)

Besteed er niet teveel postzegels aan. Vraag gewoon aan de maatschappij om het juiste bedrag van de actuele afkoopwaarde.

U kan ook gewoon de premies niet meer betalen, dan worden die polissen premievrij, en lopen gewoon verder voor een kleiner bedrag, tot de oorspronkelijke einddata.

Terug naar “Bank & Beurs”