Vrederechter halen of het geld aanvaarden

killerbyby
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Vrederechter halen of het geld aanvaarden

#1 , 16 dec 2018 13:48

Hallo,

een tijdje geleden maakte ik dit topic
viewtopic.php?f=38&t=90348&p=541857#p541857

het kwam er op neer dat de verhuurder mijn verbrekingsvergoeding zou terugstorten (met administratiekosten afgetrokken).
Als ik een nieuwe huurder aanbracht.
Na veel liegen in het topic en door jullie suggestie heb ik hem nogmaals een mail met bewijs gestuurd en geen antwoord.
Na het zeggen dat ik juridisch navraag gedaan heb kreeg ik nu wel antwoord:

"Ik wil geloven dat u inspanningen gedaan heeft, dewelke echter pas in allerlaatste instantie een potentieel valabele huurder opleverden.
Zoals eerder gesteld dienen de door mij verrichte onkosten, ter vervanging van uw vroegtijdige opzegging huurkontrakt, integraal gedekt te worden.
Konkluderend verwijs ik naar uw vraag tot terugbetaling van de schadevergoeding (€1800), ben ik bereid u hierin tegemoet te komen na aftrek van mijn strikt minimale kosten (€1482), wat een saldo van €317.80 oplevert."

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 16 dec 2018 21:50

Heeft u een schriftelijk document van de verhuurder waarin stelt dat deze de verbrekingsvergoeding van 1800 euro integraal zou laten vallen als u een nieuwe huurder aanbracht?
Een bewijsstuk dat niet te vervalsen valt (bijvoorbeeld met handtekening)?
Zo ja: naar de vrederechter ermee.
Zo nee, of bij het minste twijfel: die 317,80 aanvaarden, de kans is groter dat dit het meeste zal zijn dat u zal overhouden op het einde van de rit.

killerbyby
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2018 15:01

ja, maar hij zegt wel mits administratiekosten afgetrokken--->kosten voor hem om een nieuwe huurder inteschrijven fziets denkik...

Reclame

killerbyby
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 dec 2018 15:01

ja, maar hij zegt wel mits administratiekosten afgetrokken--->kosten voor hem om een nieuwe huurder inteschrijven fziets denkik...

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 dec 2018 15:39

De verhuurder moet die nieuwe huurder toch niet inschrijven. Dat moet hij zelf doen.

KJ86
Berichten: 2662

#6 , 18 dec 2018 22:53

Vraag om de kosten gedetailleerd te verantwoorden.

killerbyby
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jan 2019 22:50

Ik krijg geen reactie op de mail ivm met de kosten gedetailleerd...
Hoe start ik een procedure bij de vrederechter?

mvg

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 07 jan 2019 09:30

Beginnen met een aangetekende brief (ingebrekestelling) naar de tegenpartij te sturen.

killerbyby
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 jan 2019 21:33

Wel de verhuurder gaf me nooit zijn thuisadres... Aangezien ik het appartement overhuurde van zijn dochter.

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jan 2019 08:15

Normaal moet er altijd een adres staan op het contract ofwel van de eigenaar ofwel van het immo kantoor.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jan 2019 10:44

Ik denk dat uw kansen op succes bij de vrederechter niet héél erg groot zijn, eerlijk gezegd. Uw huurbaas heeft u al een héél erg groot plezier gedaan door niet te eisen dat je de volledige periode huur betaalt. Had hij gewild, had hij u nog maanden / jaren huur kunnen laten betalen, want een tijdelijk huurcontract KAN u normaal gezien niet vroegtijdig opzeggen...

Moest ik in uw plaats zijn, ik zou het geld aanvaarden en het hoofdstuk afsluiten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

killerbyby
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 jan 2019 12:55

Het was een 3 jaar contract die tot 9 verlengd kan worden. De wet zegt dat je in het eerste jaar huurschade van 3 maanden moet betalen bij vroegtijdig stoppen. Wij kwamen overeen dat ik dit niet moest betalen als ik voor hem een nieuwe huurder vond. Zo een gefrustreerde reactie van je

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jan 2019 13:18

"een 3 jaar contract die tot 9 verlengd kan worden" bestaat niet. Ofwel heb je een 9-jarig contract en dan gelden de regels die je beschrijft, ofwel heb je een contract van 3 jaar en dan gelden die regels niet. Als dat 3-jarig contract niet opgezegd wordt, wordt het daarna automatisch een 9-jarig contract, maar tot dan is en blijft het een contract van korte duur, en dit kan je niet zomaar opzeggen. Uiteraard kan je met de verhuurder een gunstigere opzegregeling overeenkomen en dat is hier ook gebeurd (mogelijk omdat de verhuurder ook niet goed wist wat zijn rechten waren).

Maar moest je met een ervaren verhuurder te doen gehad hebben, had deze u gewoon de 3 jaar huur laten betalen, en daar had je helemaal niets aan kunnen veranderen. Je komt dus héél goed weg.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

killerbyby
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 jan 2019 19:54

Er zijn nieuwe regels sinds 1 september 2018,
Wellicht wist hij dit en daarmee liet hij mij 3 maanden opzegtermijn doen + 3 maanden huurschade betalen.

https://www.zimmo.be/blog/2017/08/30/3- ... -opzeggen/

Vanaf 1 september 2018 verandert dat. Dan treedt het nieuwe huurdecreet in werking en kan de huurder van een kortlopend contract op elk moment de overeenkomst vervroegd opzeggen.

Bij een contract van korte duur is het voorlopig niet mogelijk om eerder te vertrekken. Dit verandert echter vanaf 1 september 2018. Dan kan de huurder vroeger de woning verlaten door een opzegvergoeding te betalen. Die bedraagt 1,5 maanden huur, 1 maand huur of een halve maand huur naargelang het huurcontract door de opzeg eindigt in het eerste, tweede of derde jaar van de huur.

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 09 jan 2019 20:03

Er zijn nieuwe regels sinds 1 september 2018,
Wellicht wist hij dit en daarmee liet hij mij 3 maanden opzegtermijn doen + 3 maanden huurschade betalen.

https://www.zimmo.be/blog/2017/08/30/3- ... -opzeggen/

Vanaf 1 september 2018 verandert dat. Dan treedt het nieuwe huurdecreet in werking en kan de huurder van een kortlopend contract op elk moment de overeenkomst vervroegd opzeggen.

Bij een contract van korte duur is het voorlopig niet mogelijk om eerder te vertrekken. Dit verandert echter vanaf 1 september 2018. Dan kan de huurder vroeger de woning verlaten door een opzegvergoeding te betalen. Die bedraagt 1,5 maanden huur, 1 maand huur of een halve maand huur naargelang het huurcontract door de opzeg eindigt in het eerste, tweede of derde jaar van de huur.
Het nieuwe huurdecreet is dus vorige week ingegaan, 1 januari 2019.

Een makkelijk te begrijpen uitleg vindt u in onderstaande link :

https://www.tijd.be/nieuws/archief/10-n ... 15975.html

Terug naar “Huren”